Жахи звітування по оборонних закупівлях: розбираємося з публікацією оголошення

Андрій Костенко
1389
12 Травня 2023
Жахи звітування по оборонних закупівлях: розбираємося з публікацією оголошення
1389
12 Травня 2023

Постановою КМУ від 09.05.2023 № 465 (далі — Постанова № 465) внесено зміни до постанови КМУ від 11.11.2022 № 1275 «Про затвердження особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» (далі — Постанова № 1275, Особливості відповідно), яка встановлює умови здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для потреб оборони в період воєнного стану. Зміни набрали чинності 11.05.2023.

Зазначені зміни викликали велику кількість запитань, на частину з яких спробуємо відповісти у цій статті.

Оборонні закупівлі та публікація оголошення по них

Спершу повернемось до норм статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі» (далі — Закон про оборонні закупівлі), до якої також нещодавно було внесено зміни. Норми цієї статті наразі необхідно розглядати у сукупності з вимогами Постанови № 1275.

Частиною 3 статті 30 Закону про оборонні закупівлі, зокрема, визначено, що оборонні закупівлі (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) під час дії правового режиму воєнного стану здійснюються з дотриманням таких вимог:

  • державні замовники протягом одного робочого дня до дати розміщення оголошення про закупівлю надсилають таке оголошення для оприлюднення адміністратором електронної системи закупівель на вебпорталі уповноваженого органу з питань закупівель та / або в електронній системі закупівель.

Багатьох замовників спантеличила згадка цього оголошення, оскільки єдине оголошення, що згадувалось у Постанові № 1275, було оголошення щодо здійснення рамкової угоди. І його, відповідно до наданої інформації ДП «Прозорро», також необхідно направляти на електронну пошту.

Проте в розділі «Новини» на порталі Prozorro окрім розділу «Рамкові угоди для потреб оборони» з’явився також розділ «Оголошення про закупівлю відповідно до ст. 30 Закону „Про оборонні закупівлі“»:

Таким чином, стало зрозуміло, що у статті 30 Закону про оборонні закупівлі йдеться не про оголошення щодо здійснення рамкових угод.

Цей факт і підтвердився 11.05.2023, коли набрали чинності зміни до Постанови № 1275.

Відтепер пункт 8 Особливостей за Постановою № 1275 визначає:

державні замовники здійснюють закупівлі товарів (крім товарів, визначених у додатку 1), робіт і послуг без застосування видів (процедур) закупівель, визначених законами України «Про оборонні закупівлі» та «Про публічні закупівлі».

Під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) державний замовник:

  1. готує оголошення про закупівлю, у якому зазначається інформація згідно з додатком 2,
  2. надсилає його для оприлюднення відповідно до пункту 1 частини 3 статті 30 Закону про оборонні закупівлі, а саме протягом одного робочого дня до дати розміщення оголошення про закупівлю надсилають таке оголошення для оприлюднення адміністратором електронної системи закупівель на вебпорталі уповноваженого органу з питань закупівель та / або в електронній системі закупівель.

А це означає, що фактично при укладенні договору державному замовнику необхідно також сформувати оголошення відповідно до вимог додатка 2 до Особливостей та направити його адміністратору електронної системи.

Чи повинні служби державного замовника та / або військові частини готувати та надсилати оголошення?

Важливо також звернути увагу та ще раз зазначити, кого саме стосується зазначена вимога.

Як уже зазначалось вище, порядок оприлюднення оголошення визначено у статті 30 Закону про оборонні закупівлі. При цьому статтею 1 даного закону встановлено, що державні замовники у сфері оборони (далі — державні замовники) — визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України.

Проте цей закон визначає лише порядок оприлюднення даного оголошення. А вимога щодо його оприлюднення міститься в Постанові № 1275.

У свою чергу, у статті «Нова постанова по оборонних закупівлях № 1275: хто може нею користуватися?» редакцією було детально проаналізовано перелік замовників, які здійснюють закупівлі за даною постановою. Зокрема, пунктом 1 Особливостей, затверджених Постановою № 1275, встановлено порядок та умови здійснення оборонних закупівель (далі — закупівлі) для державних замовників у сфері оборони, служб державного замовника, а також військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів) (далі — державні замовники), із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану.

Маємо такий висновок: якщо ви є державним замовником у сфері оборони в розумінні Особливостей, рекомендуємо дотримуватись нових вимог щодо оприлюднення оголошення при здійсненні оборонної закупівлі.

Відкритим залишається питання щодо вартісних меж, при яких необхідно надсилати оголошення адміністратору електронної системи, адже пункт 8 Особливостей не містить жодного уточнення щодо вартісних меж.

Але, наприклад, пункт 10 Особливостей визначає, що закупівлі, визначені пунктами 8 та 9 цих особливостей, не включаються до річного плану закупівель. За результатами здійснення закупівель за умови, що вартість товарів і послуг дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, робіт — 1,5 млн гривень, державний замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин), протягом 10 робочих днів з дня укладення такого договору.

У зв’язку з викладеним редакція журналу «Радник в сфері державних закупівель» вирішила звернутись до уповноваженого органу за роз’ясненням щодо вартісних меж для оприлюднення такого оголошення (чи є ці вартісні межі аналогічними до визначених у пункті 10 Особливостей для публікації звіту, чи вимога щодо оприлюднення оголошення стосується всіх закупівель починаючи від 1 коп.). Про надходження такого роз’яснення ми поінформуємо додатково.

Також нагадаємо, що з Постановою № 1275 у новій редакції вже можна ознайомитись на нашому порталі за посиланням.

Наостанок запрошуємо вас приєднатись до відкритої телеграм-спільноти «Оборонні закупівлі». У ній ви матимете можливість поділитись своїм досвідом з колегами та отримати допомогу в разі виникнення запитань:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО