Питання передплатника порталу:
- Доброго дня. Зараз, під час дії воєнного стану, у замовників є можливість здійснювати закупівлі як за Законом України «Про публічні закупівлі», так і за Постановою № 169. Чи обов’язково вибирати саме один із цих способів на весь період закупівель під час воєнного стану? Чи можна користуватися ними одночасно (одну закупівлю за Постановою № 169, іншу — за Законом)? Адже прямої заборони користуватися обома способами немає? Дякую.
Відповідь редакції порталу RADNUK.COM.UA:
- Вітаю! Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (далі — Постанова № 169) чинні та їх дія не зупинена. І, дійсно, в умовах сьогодення замовники дотримуються різних позицій в частині виконання норм законодавства у сфері публічних закупівель. Тобто одні замовники здійснюють закупівлі, керуючись Постановою № 169, інші ж — відповідно до норм Закону. Є й ті, котрі роблять «своєрідний мікс»: використовують обидва нормативно-правові акти залежно від специфіки предмета закупівлі й інших обставин.
Факт: замовник вправі самостійно вибрати, яким чином здійснювати публічні закупівлі в умовах воєнного стану. Крім того, замовник станом на 03.06.2022 жодним нормативно-правовим актом не обмежений у здійсненні одних закупівель, дотримуючись норм Постанови № 169, і здійсненні інших закупівель, дотримуючись норм Закону.
Проте за таких обставин одночасне використання норм Закону і Постанови № 169 може бути розцінене зі сторони контролюючих органів як зловживання і придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель відповідно до вимог Закону, що є порушенням в розумінні частини 3 статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Редакція порталу дотримується позиції, що у разі, якщо в період воєнного стану замовник керується вимогами Закону по певних закупівлях, а по інших керується Постановою № 169, йому доцільно мати юридичне обґрунтування таких дій / документальне підтвердження необхідності застосування того чи іншого нормативно-правового акта.
Наприклад, це може бути рішення вищестоящої організації зобов’язати замовника або рекомендувати йому проводити процедури закупівель / спрощені закупівлі згідно з Законом. Інша ситуація: зважаючи на ситуацію на ринку паливно-мастильних матеріалів, уповноважена особа може в протоколі прийняти рішення зафіксувати необхідність здійснення публічної закупівлі пального саме шляхом використання саме Постанови № 169, обґрунтовуючи як логістичні труднощі, так і нестабільну ціну тощо. З прикладом подібного обґрунтування в протокольному рішенні уповноваженої особи можете ознайомитися за посиланням.
Зважаючи на вищезазначене, рекомендуємо аналізувати та «зрозуміти» ваш предмет закупівлі і з огляду на це вирішувати — Постанова № 169 чи Закон. Щоб зафіксувати тезу, сформуємо ще один приклад:
«На момент написання матеріалу — літо; воєнний стан продовжено до 23.08.2022. Що точно наразі не варто закуповувати замовнику згідно з Постановою № 169, так це предмет закупівлі, який пов’язаний із опалювальним сезоном, зокрема вугілля, дрова тощо.
Нагальної потреби у закупівлі таких товарів влітку у замовника бути не може, до настання сезону опалення ще багато часу, тим більше сподіваємося на найшвидшу перемогу.
Тому в разі, якщо замовник хоче заздалегідь подбати про опалення, варто керуватися виключно Законом та проводити відповідну процедуру закупівлі / спрощену закупівлю, адже Постанова № 169 урегульовує публічні закупівлі в період воєнного стану, тому можна вважати, що передбачена для задоволення нагальних потреб воєнного стану. Тому укладання прямого договору влітку для потреб опалювального сезону за Постановою № 169 може вважатись порушенням.»
Ознайомтесь також із публікацією «Відповідальність за порушення у сфері публічних закупівель, вчинені під час дії режиму воєнного стану» та «Дві сторони закупівельників: ті, що здійснюють закупівлі за Законом, та ті, що закуповують згідно з Постановою № 169».
Пам’ятаємо також, що на порталі є добірка корисних ресурсів, які зібрані для вашої зручності в одному матеріалі «Перелік корисних посилань щодо оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю».
Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».