Топ-5 питань щодо найуживаніших предметів закупівель в умовах воєнного стану

Марія Степічева
2516
27 Червня 2022
Топ-5 питань щодо найуживаніших предметів закупівель в умовах воєнного стану
2516
27 Червня 2022

На порталі RADNUK.COM.UA останнім часом з’являються все більше питань щодо закупівлі найуживаніших предметів закупівель. Зокрема таких, як: тверде паливо для опалювального сезону, бензин та дизельне паливо, теплопостачання та інші подібні питання. Тому в цій статті розглянемо проблематику таких закупівель у питаннях і відповідях. 

До воєнного стану двічі невдало проведено відкриті торги. Як закупити в умовах воєнного стану?

Питання № 1: Доброго дня. Підкажіть, будь ласка, до запровадження воєнного стану проводили відкриті торги на деревину, вони двічі не відбулися. На деякий час закупівлю відклали у зв’язку з війною. Як тепер провести переговорну процедуру?

Відповідь: 22.05.2022 повернено з підписом Президента проєкт закону про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» (реєстр. № 7389 від 18.05.2022), який затверджує Указ Президента України від 17.05.2022 № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» щодо продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 строком на 90 діб. Воєнний стан введено на всій територій України.

Постанова Кабміну від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (зі змінами) (далі — Постанова № 169) діє саме в умовах воєнного стану.

Нормативно-правовими актами не встановлено обмежень щодо вибору, яким слід послуговуватися в умовах воєнного стану: Постановою № 169 чи Законом України «Про публічні закупівлі» (надалі — Закон). Тобто замовник має право самостійно обрати, яким чином здійснювати публічні закупівлі в умовах воєнного стану!

Редакція порталу RADNUK.COM.UA дотримується думки, що Постанову № 169 варто застосовувати в період воєнного стану за нагальної потреби, тобто тоді, коли вам предмет закупівлі потрібен саме зараз і часу для застосування усіх вимог Закону, зважаючи на об’єктивні обставини, немає. 

Наприклад, якщо предмет закупівлі вам потрібен терміново для будівництва бліндажів для військових чи зважаючи на ситуацію на ринку паливно-мастильних матеріалів, уповноважена особа може в протоколі зафіксувати необхідність здійснення публічної закупівлі пального саме шляхом використання саме Постанови № 169, обґрунтовуючи як логістичні труднощі, так і нестабільну ціну тощо. Також у разі необхідності можете завантажити протокол про затвердження звіту про договір, укладений згідно з Постановою 169.

Якщо ваша потреба розрахована на опалювальний період, тобто не є нагальною, оскільки станом на дату публікації цієї статті — літо і цей предмет закупівлі споживати наразі просто не будуть, однак якщо ви бажаєте завчасно укласти відповідний договір про закупівлю, то варто застосовувати норми Закону, а саме провести процедуру закупівлі. 

Якщо замовник у даній ситуації ухвалить рішення провести переговорну процедуру закупівлі у зв’язку з тим, що двічі відмінено процедуру відкритих торгів, то обов’язково зважайте на те, що вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації. Наприклад, якщо в попередніх процедурах була вимога надання повної довідки про відсутність / наявність судимості, то з 18.04.2022 запрацювала інформаційно-аналітична система «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості», за результатом взаємодії якої видається саме витяг. Тож учасник просто не зможе наразі виконати таку вимогу.  

Зважаючи на зазначене, замовник може ухвалити рішення про проведення відкритих торгів (утретє). 

Ознайомтесь також із публікацією «Відповідальність за порушення у сфері публічних закупівель, вчинені під час дії режиму воєнного стану» та «Дві сторони закупівельників: ті, що здійснюють закупівлі за Законом, та ті, що закуповують згідно з Постановою № 169».

Закупівля товару за Постановою № 169

Питання № 2: Доброго дня! Підкажіть, будь ласка. Ми — КНП, чи можемо закупити шини для автомобілів евакуаційних бригад на 70 тис. згідно з Постановою 169?

Відповідь: Так, якщо потреба є нагальною, то замовник має право використовувати Постанову № 169. Станом на дату публікації обмежень щодо її застосування немає, хоча ініціатива від Мінекономіки вже є. З проєктом змін можете ознайомитись у статті «Мінекономіки ініціює зміни до Постанови № 169 та Порядку використання електронного каталогу: перегляньте, що пропонується». 

Нагадуємо, що при використанні Постанови № 169 необхідно затвердити обсяги та переліки закупівель товарів, робіт і послуг, визначені рішеннями замовників / державних замовників, що здійснюють такі закупівлі. Усі необхідні приклади вже є на цьому порталі в розділі Зразки документівВоєнний стан

Закупівля бензину в період воєнного стану

Питання № 3: Добрий день! Підкажіть, будь ласка, чи правильно я розумію. Двічі не відбулись відкриті торги на закупівлю бензину у зв’язку з відсутністю учасників. У мирний час ми б провели переговорну процедуру. На період воєнного стану є потреба в закупівлі на суму 6 600 грн. Слід провести закупівлю на 6 600 грн відповідно до Постанови 169, адже річна потреба перевищує 50 000 грн? Чи таки звітуємо як звичайно, тому що сума потреби — до 50 000 грн?

Відповідь: З огляду на те, що придбання бензину для вас є нагальною потребою, рекомендуємо використовувати Постанову № 169. 

За результатами здійснення закупівель, передбачених Постановою № 169, в електронній системі закупівель замовник / державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю та всі додатки до нього не пізніше ніж через 20 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом. Тобто обов’язок оприлюднення стосується закупівель понад 50 тис. грн. У більш детальному досліджені цього питання вам допоможе стаття «Обов’язок звітування під час воєнного стану» + таблиця-роз’яснення.

Рекомендуємо також переглянути статтю на нашому порталі «Закупівлі до 50 тисяч. Дилема: чи затверджуємо по них переліки та обсяг і коли публікуємо».

Як прописувати строк дії договорів закупівлі бензину під час воєнного стану 

Питання № 4: Підкажіть, будь ласка, як прописувати строк дії договорів закупівлі бензину під час воєнного стану?

Відповідь: Якщо ви вирішили укладати договір за Постановою № 169, то рекомендуємо вам у розділі, що регулює термін дії договору, прописувати посилання на Указ Президента України від 17.05.2022 № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні». Наприклад:

«____ (вкажіть порядковий номер пункту за договором). Цей договір набирає чинності з дати його підписання і діє до припинення чи скасування на всій території України та/або території м. Києва правового режиму воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні” (зі змінами), затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, але не довше ніж до 31.12.2022, а в частині розрахунків — до повного виконання взятих сторонами зобов’язань».

Більше варіантів того, як можна зазначати строк дії, дивіться в статті «Варіанти того, як прописати умови про строк виконання зобов’язань та термін дії договору, укладеного за Постановою № 169». Завантажити зразок такого договору можна на нашому порталі в розділі «Зразки документів» — «Приклад договору про закупівлю товару за Постановою № 169».

Звітування за договором на теплопостачання за Постановою № 169

Питання № 5: Підкажіть, будь ласка: договір на тепло уклали строком поставки до кінця введення воєнного стану з пролонгацією у разі його продовження. То його оприлюднювати після війни?

Відповідь: Якщо ви укладали договір, керуючись Постановою № 169, станом на дату публікації цієї статті, то ви можете в електронній системі закупівель оприлюднити: а) звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель; б) договір про закупівлю; в) усі додатки до договору не пізніше ніж через 20 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимогу щодо оприлюднення не застосовують до договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом.

Вважаємо, що замовники можуть оприлюднювати вищезазначену інформацію навіть у день укладання договору, оскільки в Постанові № 169 зазначено: «…не пізніше ніж…», а стосовно того, чи можливо оприлюднити раніше, то цього не встановлено. Але для безпеки інформації ви можете оприлюднити таку вищевикладену інформацію з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні.

Рекомендуємо переглянути статтю на нашому порталі «Алгоритм публікації звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи, з 13.04.2022 та Алгоритм проведення публічних закупівель від 50 тис. грн за Постановою № 169».

Бонусне питання-відповідь: поточний ремонт тимчасового укриття, проводити по Постанові 169 чи Закону?

Назва об’єкту: “Поточний ремонт споруд цивільного захисту тимчасового укриття в навчальному закладі …” на суму 116 0000,00 грн. Чи можна укласти договір без використання електронної системи закупівель по Постанові № 169 чи необхідно проводити відкриті торги згідно Закону?

Відповідь: Закон та Постанова № 169 чинні та їх дія не зупинена. Замовник вправі самостійно вибрати, яким чином здійснювати публічні закупівлі в умовах воєнного стану. Крім того, замовник станом на надання цієї відповіді жодним нормативно-правовим актом замовник не обмежений у здійсненні закупівель, дотримуючись норм Постанови № 169 або дотримуючись норм Закону.

Водночас, Постанова № 169 урегульовує питання здійснення публічних закупівель в період воєнного стану, тому можна вважати, що передбачена для задоволення нагальних потреб воєнного стану, а потреба зазначення у вищевикладеному питанні, стосується “нагальності” бо такі укриття особливо потрібні під час воєнного стану. 

Ба більше, Постановою Кабміну від 09.06.2021 № 590 передбачено черговість оплат щодо, ремонту споруд цивільного захисту (укриття, бомбосховища тощо) та утримання мереж зовнішнього освітлення, утримання вулично-шляхової мережі, ремонт споруд цивільного захисту (укриття, бомбосховища тощо).

Пам’ятайте, що такий перелік завжди доступний в правовій базі на порталі RADNUK.COM.UA 👉 Перелік черговості оплат Казначейством.

Більше корисних статей про закупівлі під час воєнного стану ви можете знайти на нашому порталі в розділі «ВОЄННИЙ СТАН».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО