Нещодавні зміни до постанови Уряду від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169), які набули чинності 29.06.2022, сколихнули всю закупівельну спільноту. У замовників виникає багато запитань щодо закупівель під час воєнного стану з урахуванням змін, та група компаній «Радник» публікує численні матеріали щодо нововведень, оновлює зразки документів. З добіркою найактуальнішої інформації можна ознайомитися в матеріалі «Працюємо для вас та розглядаємо найважливіше на закупівельному фронті після внесених змін до Постанови № 169».
У цій статті розглянемо, які можливості та перспективи зазначені зміни відкривають для постачальників, учасників публічних закупівель та представників бізнесу.
Розпочнемо з того, що спрощену закупівлю відтепер можна вважати чи не найпопулярнішою закупівлею під час воєнного стану. З 29.06.2022 спрощена закупівля має три варіації. У статті «Різниця між спрощеною за наказом ДП „Прозорро“ № 10, спрощеною за Постановою № 169 та спрощеною за Законом» наведенатаблиця, яка допоможе розібратися більш детально з різницею у спрощених закупівлях.
Участь у спрощеній закупівлі за Постановою № 169
Постановою № 169 передбачено, що замовники (крім тих, що визначені в абзацах першому та другому цього підпункту) здійснюють публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, у тому числі в порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Тобто проведення спрощеної закупівлі за Постановою № 169 здійснюється у порядку, передбаченому Законом, а саме статтею 14. Частина 2 статті 14 Закону передбачає такі етапи проведення спрощеної закупівлі:
- оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
- уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
- подання пропозицій учасниками;
- проведення електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону;
- розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника;
- визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю;
- розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до статті 19 цього Закону.
Як взяти участь у спрощеній закупівлі згідно з нормами Закону, читайте у статті «Алгоритм участі в спрощеній закупівлі», а з алгоритмом спрощеної закупівлі за Постановою № 169 — у публікації «Алгоритм проведення спрощеної закупівлі за Постановою № 169 (з 29.06.2022)».
Переваги участі у спрощеній закупівлі за Постановою № 169
Перевага № 1 — вартість спрощених закупівель необмежена: абзацом 3 пункту 1 частини 1 Постанови № 169 передбачено, що замовники (крім тих, що визначені в абзацах першому та другому цього підпункту) здійснюють публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, із використанням електронного каталогу та / або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом.
Отже, вартісні межі проведення спрощеної закупівлі, згідно з Постановою № 169, становлять або перевищують 50 тис. гривень, при цьому гранична межа вартості не передбачена, тобто очікувана вартість спрощеної закупівлі не має межі. Тобто учасник бере участь у спрощеній закупівлі, документів готує менше, як порівняти з процедурами закупівель, бере участь швидше, а вартість укладеного договору за результатами такої участі може бути як 10 тис. грн, так і 10 млн грн. Позитивна зміна, чи не так?
Перевага № 2 — більшість закупівель під час воєнного стану можна відстежити у Prozorro: зміни до Постанови № 169 посилили конкуренцію. Якщо раніше під час воєнного стану замовники просто укладали прямі договори, то тепер більшість замовників буде проводити спрощені закупівлі. Кожен потенційний учасник зможе побачити спрощені закупівлі на Prozorro, вивчити вимоги, зазначені замовником в оголошенні, підготувати відповідні документи, взяти участь та, ймовірно, перемогти.
Лайфхак: радимо підписатися на розсилку майданчиків з інформацією про нові закупівлі по вашому предмету закупівлі, наприклад у телеграм-каналах, щоб не пропустити жодної закупівлі. Якщо ж ви досі не підписані на таку розсилку, зв’яжіться зі службою підтримки майданчика та обов’язково підписуйтесь на цей корисний функціонал.
Перевага № 3 — стислі строки проведення: до переваг спрощеної закупівлі можна віднести стисліші строки проведення, як порівняти з проведенням, наприклад, відкритих торгів згідно з Законом, та простіші вимоги для участі. Якщо ви навіть не переможете, у вас все одно буде доступ до документів конкурента, який переміг, ви зможете проаналізувати його пропозицію, характеристики товару, роботи чи послуги та цінову політику, що може допомогти вам виграти наступного разу.
Окрім цього, не всі учасники, які активно брали участь у закупівлях до війни, на сьогодні можуть продовжувати свою діяльність, наприклад через місцезнаходження на окупованій території, або на території, де ведуться воєнні дії, учасників менше, відповідно, ваші шанси більші. Замовники під час воєнного стану, які мають реальну термінову потребу, зацікавлені придбати предмет закупівлі якнайшвидше. Спрощені закупівлі не можна оскаржити в Постійно діючій адміністративній колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія), тому затягування через оскарження також не відбуватиметься.
Час хороших новин! У вільному доступі вже можна переглянути запис вебінару “Перспективи для бізнесу під час війни у зв’язку зі змінами до Постанови №169”:
Перевага № 4 — договір, укладений відповідно до Постанови № 169 за спрощеною закупівлею, не є договором у розумінні Закону: до плюсів участі у спрощеній закупівлі відповідно до Постанови № 169 можна також віднести те, що договір про придбання товарів, робіт чи послуг, укладений відповідно до Постанови № 169 за спрощеною закупівлею, не є договором у розумінні Закону, а є договором у розумінні Цивільного кодексу та Господарського кодексу. Отже, на такий договір не поширюються обмеження, встановлені статтею 41 та пунктами 1–2 частини 1 статті 43 Закону. При цьому виконання зобов’язань за таким договором про закупівлю обмежено строком воєнного стану. Детально про це читайте в статті «З 29.06.2022 діють оновлені правила здійснення закупівель в умовах воєнного стану: хто, що і за яким договором закуповує?».
Перевага № 5 — прямий договір за умови однієї відміни спрощеної закупівлі через відсутність учасників: Постановою № 169 передбачено, що придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, може здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу в разі, зокрема, коли відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників, у тому числі за лотом. Таким чином, якщо спрощена закупівля відмінена хоча б один раз через відсутність учасників, замовник має право укласти прямий договір, керуючись Постановою № 169. Таку відміну потенційний постачальник може відстежити в електронній системі закупівель та звернутися до замовника зі своєю комерційною пропозицією. Звісно, це не гарантує, що прямий договір буде укладений саме з ним, але якщо замовник дійсно не може знайти постачальника, то вірогідність чимала.
Перевага № 6 — можливість звернутися за роз’ясненнями / з вимогою до замовника: як ми вже говорили, оскаржити дії або бездіяльність замовника шляхом подання скарги до Колегії не можна, проте в учасників є можливість звернутися за роз’ясненням та / або з вимогою до замовника через електронну систему закупівель у період уточнення інформації про закупівлю, а замовник протягом одного робочого дня з дня їх оприлюднення зобов’язаний надати роз’яснення, які оприлюднюються в електронній системі закупівель, та / або внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та / або вимог до предмета закупівлі.
Також учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Не пізніше ніж через три робочі дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель замовник зобов’язаний надати йому відповідь.
Хоча такого механізму впливу на замовника, як оскарження, при проведенні спрощеної закупівлі немає, учасник може звернутися до суду або поскаржитися до Державної аудиторської служби.
З прикладом позовної заяви до суду можна ознайомитися в матеріалі «Приклад позовної заяви на оскарження рішення Колегії». Також використовуйте приклад звернення до Державної аудиторської служби України.
У матеріалі «Оскарження в суді відміни спрощеної закупівлі: реальність чи міф?» ми розглянули вдалий випадок оскарження відміни спрощеної закупівлі в суді, що свідчить про те, що на дії замовника вплинути все ж таки можна.
Війна — це не час для паніки та не привід сидіти склавши руки, навпаки, усім українцям слід зібратися та бути готовими до нових викликів та неодмінних перемог.
Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».