Ризики закупівель, що не перевищують 50 тис. грн, з використанням електронної системи

Крістіна Бєлякова
4984
20 Квітня 2022
Ризики закупівель, що не перевищують 50 тис. грн, з використанням електронної системи
4984
20 Квітня 2022

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2022 № 437 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169» (набрала чинності 14.04.2022, Урядовий кур’єр № 86) було внесено зміни в роботу закупівельників під час воєнного стану.

Зі змінами до постанови Кабміну від 28.02.2022 № 169 (далі — Постанова № 169) ознайомтесь у матеріалі «Порівняння останніх змін до постанови Кабміну № 169».

Також у публікаціях на порталі RADNUK.COM.UA ознайомтесь з іншими алгоритмами закупівель під час воєнного стану:

Отже, з попередніми алгоритмами детально розібралися у вищенаведених матеріалах, а от що робити з закупівлями, вартість яких не перевищує 50 тис. гривень, з використанням електронної системи закупівель, у тому числі з використанням електронних каталогів? Виникає багато запитань і ризиків, далі розберемо їх детально.

Зверніть увагу, що від 14.04.2022 у підпункті 1 пункту 1 Постанови № 169 тепер зазначено, що замовник може здійснювати публічні закупівлі, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, з використанням електронної системи закупівель, у тому числі з використанням електронних каталогів.

Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) електронна система закупівель — інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», що забезпечує проведення закупівель, створення, розміщення, оприлюднення, обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять вебпортал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами.

Згідно з пунктом 8 частини 1 статті 1 Закону електронний каталог — систематизована база актуальних пропозицій, що формується та супроводжується централізованою закупівельною організацією в електронній системі закупівель та використовується замовником з метою відбору постачальника товару (товарів), вартість якого (яких) є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1-3 частини першої статті 3 цього Закону. Забезпечення функціонування електронного каталогу здійснюється, у тому числі, за рахунок надання авторизованим електронним майданчикам платного доступу до нього. Для замовників користування електронним каталогом є безоплатним.

Детально питання закупівель через каталоги розглядали на порталі RADNUK.COM.UA у публікаціях:

Ризики закупівель з використанням електронної системи закупівель, вартість яких не перевищує 50 тис. грн

Наразі до останнього не розумію, для чого у змінах до Постанови № 169 було окремо прописано речення на початку абзацу 2 підпункту 1 пункту 1 Постанови № 169: «Замовник може здійснювати публічні закупівлі, вартість яких не перевищує 50 тис. гривень, з використанням електронної системи закупівель, у тому числі з використанням електронних каталогів».

Якби цього речення не було або воно було більш конкретизовано, то запитань виникало б менше.

А от щодо цієї норми виникають такі питання:

  • чи потрібно в разі використання електронних каталогів розміщувати річний план?
  • у які терміни необхідно розміщувати звіт про договір?
  • чи потрібно оприлюднювати договір про закупівлю та всі додатки до нього по таких закупівлях?

У зв’язку з цими питаннями розберемо ризики, які можуть виникнути при здійсненні публічних закупівель, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, з використанням електронної системи закупівель, у тому числі з використанням електронних каталогів.

Ризик 1. Якщо по таких закупівлях керуватися нормою підпункту 3 пункту 1 Постанови № 169: «такі закупівлі не включаються до річного плану закупівель. За результатами їх здійснення в електронній системі закупівель замовник/державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю та всі додатки до нього не пізніше ніж через 20 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом». Тобто не оприлюднювати річний план, а оприлюднювати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю та всі додатки до нього не пізніше ніж через 20 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.

Контролюючі органи можуть встановити такі порушення, найпоширеніша практика — це накладання адміністративної відповідальності за порушення законодавства про закупівлі. Відповідно до статті 16414 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено відповідальність 1700 грн або 3400 грн за:

  • неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі.

Ризик 2. Якщо по таких закупівлях керуватися нормами Закону — оприлюднювати річний план на підставі статті 4 Закону та оприлюднювати в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю.

У період воєнного стану оприлюднення інформації про закупівлі може нести ризики відкриття відомостей, які можуть нашкодити замовнику і не тільки йому, — усе буде залежати від того, що буде розміщено.

Також у багатьох замовників немає можливості розміщення річних планів і звітів чи роботи з електронною системою закупівель.

Отже, враховуючи ризики таких закупівель, поки рекомендуємо по можливості проводити закупівлі, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, без використання електронної системи закупівель. При цьому замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, не вносить інформацію про такі закупівлі до річного плану та не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

З детальним алгоритмом таких закупівель ознайомтесь у статті «Алгоритм проведення закупівель до 50 тис. грн без використання електронної системи під час воєнного стану».

Будьте обережні, бережіть себе і своїх рідних!

Слава Україні! Героям слава!

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО