Розглядаємо зміни й не панікуємо: ті закупівлі, що оголосили до 24.02.2023 включно, не потрібно змінювати

Крістіна Бєлякова
1831
27 Лютого 2023
Розглядаємо зміни й не панікуємо: ті закупівлі, що оголосили до 24.02.2023 включно, не потрібно змінювати
1831
27 Лютого 2023

Розпочинаємо робочий тиждень із новин у сфері закупівель, оскільки 25.02.2023 постанова КМУ від 17.02.2023 № 157 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178(далі — Постанова № 157), яка вносить зміни до постанови КМУ від 12.10.2022 № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (далі — Постанова № 1178), набула чинності. Тому вже на вихідних замовники почали переживати, що робити із закупівлями або процедурами закупівель, які розпочали перед вихідними, наприклад у п’ятницю.

У цій публікації розберемось із цим питанням та розглянемо нововведення.

Чи потрібно вносити зміни до оголошених закупівель

Якщо, наприклад, відкриті торги за особливостями було оголошено до 24.02.2023 включно, то жодних змін  у процедуру закупівлі у зв’язку з набранням чинності 25.02.2023 Постанови № 157, яка вносить зміни до Постанови № 1178, не потрібно вносити.

Нагадаємо: статтею 58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-рп/99 надання зворотної дії в часі нормативно-правовим актам може бути передбачене шляхом прямої вказівки про це в законі або в іншому нормативно-правовому акті.

А от  із закупівлями, які ви плануєте проводити з понеділка, з 27.02.2023, необхідно бути дуже обережними. Рекомендуємо при оголошенні таких закупівель врахувати зміни, якими відтепер:

  • чітко зазначено, що в разі здійснення закупівлі, вартість якої є меншою ніж 50 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель замовник не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель; 
  • розширено заборону замовникам здійснювати закупівлі у громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь;
  • встановлено, що повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, укладеного за результатами відкритих торгів або електронного каталогу (шляхом запиту цінових пропозицій), та зміни до договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 цих особливостей, оприлюднюється відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей протягом трьох робочих днів з дня внесення змін;
  • визначено також, що звіт про виконання договору в разі укладання за результатами відкритих торгів або каталогів (шляхом запиту цінових пропозицій) оприлюднюється  у разі закінчення строку дії такого договору про закупівлю за умови його виконання сторонами, або його розірвання протягом 20 робочих днів;
  • уточнено, що звіт про виконання договору про закупівлю, укладений відповідно до пункту 13 Особливостей (яким передбачено виключення), не оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель. Щодо цього виникає спірне питання щодо публікації звіту про виконання у разі, якщо предмет закупівлі локалізований. Тому це питання потребує додаткових роз’яснень. Детально про це читайте в статті «Разом зі звітом про виконання договору розміщуємо калькуляцію собівартості товару»;
  • чітко визначено, що вартість до 200 тис. грн (коли можна укладати прямий договір) відноситься до  послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708. Відповідно до пункту 3 Порядку визначення предмета закупівлі під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.06.2014 № 163, та / або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301. Детально про це читайте у статті «Щодо поточного ремонту в розумінні Закону з урахуванням Особливостей»;
  • у пункті 13 Особливостей в більшість підпунктів внесено уточнення щодо застосування виключень, за якими замовники можуть укласти прямі договори.  Також у певних випадках, коли замовник застосовує виключення по пункту 13 Особливостей, визначено, що в разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпунктів 5–11, 14 пункту 13 Особливостей замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також обґрунтування застосування замовником підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту.  Але окремо зверну увагу, що у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 Особливостей, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей, отже, по договорах про закупівлю, укладених  відповідно до пункту 13 Особливостей, потрібно публікувати повідомлення про внесення змін разом із додатковою угодою;
  • у пункті 18 Особливостей передбачено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, крім  певних  випадків. Тепер без посилання на  результати електронного аукціону. Тобто дану норму привели у відповідність;
  • пункт 28 Особливостей, який стосується складання тендерної документації, доповнено інформацією щодо встановлення кваліфікаційних критеріїв, підстав для відмови в участі у відкритих торгах,  а також об’єднання учасників;
  • суттєво внесено зміни в підстави для відмови в участі у відкритих торгах;
  • у пункті 44 Особливостей чітко визначено, коли замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі.

У цій статті ми підготували для вас загальний короткий огляд нововведень, а згодом на порталі RADNUK.COM.UA розмістимо детальні статті з оновленими алгоритмами та оновлені приклади документів.

Для  вашої зручності на порталі RADNUK.COM.UA ще 25.02.2023 оновили Постанову № 1178 з урахуванням останніх змін, внесених постановою  КМУ від 17.02.2023 № 157, які набрали чинності 25.02.2023.

Також ми завчасно для вас підготували порівняльну таблицю змін у статті «Нові зміни до Особливостей: тримаємо закупівельний стрій з Радником та виявляємо зміни вже зараз».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО