Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 «Про затвердження особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» (далі — Постанова № 1275 та Особливості оборонних закупівель відповідно) встановлено, що в цих особливостях терміни вживаються у значенні, наведеному в законах України «Про оборонні закупівлі», «Про публічні закупівлі» та інших нормативно-правових актах, розроблених на їх виконання.
Щоб розібратися з визначенням предмета закупівлі, будемо окремо розглядати певні положення законів України «Про оборонні закупівлі» та «Про публічні закупівлі».
У пункті 4 Особливостей оборонних закупівель зазначено, що державні замовники здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг у період дії правового режиму воєнного стану відповідно до цих особливостей. Хто саме може керуватися під час воєнного стану Постановою № 1275, ми детально розбиралися в статті «Нова постанова по оборонних закупівлях № 1275: хто може нею користуватися?», а в цій статті розберемося з оборонними закупівлями: які це закупівлі, як визначити предмет закупівлі та чи можна усі закупівлі державного замовника віднести до оборонних закупівель?
Як визначати предмет закупівлі державним замовникам
Спочатку розглянемо підказку щодо визначення предмета закупівлі в частині 5 статті 9 Закону України «Про оборонні закупівлі», у якій зазначено, що закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення здійснюються державними замовниками із застосуванням Єдиного закупівельного словника, кодів та назв інших відповідних класифікаторів предмета закупівлі (за наявності).
На порталі RADNUK.COM.UA вам може знадобитись інструмент «Предмет закупівлі»:
Також окреме визначення предмета закупівлі є в пункті 22 частини 1 статті 1 Закону про публічні закупівлі, де зазначено, що предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку. Такий порядок затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2022 № 708 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі».
Висновок: при здійсненні оборонних закупівель за Постановою № 1275 варто керуватися Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженим наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.
Крім того, зверніть увагу, що пунктом 10 Особливостей оборонних закупівель передбачено, що закупівлі, визначені пунктом 8 та абзацами другим — четвертим пункту 9 цих особливостей, не включаються до річного плану закупівель.
За результатами їх здійснення, за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 200 тис. гривень, державний замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, протягом 180 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до державних контрактів (договорів), які містять інформацію з обмеженим доступом.
Отже, державним замовникам необхідно буде розміщувати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, а одним з обов’язкових пунктів такого звіту є назва предмета закупівлі (див. Форму Звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи).
Детально про визначення предмета закупівлі читайте в статтях:
- «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина перша»;
- «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина друга».
Оборонні закупівлі
Відповідно до пункту 21 частини 1 статті 1 Закону про оборонні закупівлі оборонні закупівлі — здійснення державним замовником закупівель товарів, робіт і послуг, призначених для виконання державних програм у сферах національної безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 1 Закону про оборонні закупівлі гарантоване забезпечення потреб безпеки і оборони — забезпечення суб’єктів, визначених пунктом 10 частини першої цієї статті, товарами, роботами і послугами, необхідними для виконання завдань з відсічі збройній агресії та відвернення загроз національній безпеці, незалежності України, її територіальній цілісності і недоторканності, щодо боротьби з тероризмом, усунення обставин, що зумовили необхідність введення надзвичайного стану.
Крім того, в Законі про оборонні закупівлі є окремі визначення послуг оборонного призначення, робіт оборонного призначення, товарів оборонного призначення. Далі розберемося, що саме включають такі поняття.
Відповідно до пункту 24 частини 1 статті 1 Закону про оборонні закупівлі послуги оборонного призначення — послуги, пов’язані із забезпеченням життєвого циклу об’єктів і споруд оборонного та спеціального призначення, товарів оборонного призначення, у тому числі:
- розробкою та впровадженням інформаційних, інформаційно-аналітичних та інших телекомунікаційних систем, систем кібербезпеки та кіберзахисту;
- розробленням стандартів та технічних специфікацій, закупівля стандартів для задоволення потреб із забезпечення національної безпеки і оборони;
- формуванням та веденням страхового фонду документації на озброєння, військову та спеціальну техніку, інше військове майно, об’єкти і споруди оборонного та спеціального призначення;
- послуги, необхідні для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Відповідно до пункту 25 частини 1 статті 1 Закону про оборонні закупівлі роботи оборонного призначення:
- фундаментальні наукові, прикладні дослідження та експериментальні розробки для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони;
- науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи або їх окремі етапи із розроблення, виробництва, використання, підтримки, вилучення товарів оборонного призначення та спеціальної техніки, розроблення спеціальних технологій, матеріалів та стандартів;
- будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об’єктів і споруд оборонного та спеціального призначення;
- створення нових та модернізація, ремонт, реконструкція, розширення та переобладнання існуючих виробничих потужностей для виготовлення товарів оборонного призначення;
- роботи, необхідні для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Відповідно до пункту 29 частини 1 статті 1 Закону про оборонні закупівлі товари оборонного призначення — озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв’язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп’ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками, визначеними згідно з пунктом 10 частини першої цієї статті, для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
З даних визначень можна зробити висновок, що до послуг оборонного призначення можна віднести фактично майже всі послуги, необхідні для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони. Аналогічно і до робіт оборонного призначення можна віднести усі роботи, необхідні для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони. А також до товарів оборонного призначення можна віднести будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Головне, щоб державні замовники мали повноваження на здійснення таких закупівель та укладення державних контрактів (договорів), із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану для виконання завдань з відсічі збройній агресії та відвернення загроз національній безпеці, незалежності України, її територіальній цілісності і недоторканності, щодо боротьби з тероризмом, усунення обставин, що зумовили необхідність введення надзвичайного стану.
А також обов’язково такі оборонні закупівлі на підставі пункту 6 Особливостей оборонних закупівель повинні рішеннями державних замовників, що здійснюють такі закупівлі, включатися в переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг.
Детально про те, хто може працювати за Постановою № 1275, читайте в статті «Нова постанова по оборонних закупівлях № 1275: хто може нею користуватися?».
Спеціально для державних замовників у сфері оборони на порталі RADNUK.COM.UA є окремий розділ «Оборонні закупівлі». А також для зручності в телеграмі створена окрема група «Оборонні закупівлі» для допомоги державним замовникам у сфері оборони і обговорення їхніх проблемних питань — https://t.me/+r1uGnJSnvtk3MWFi.