Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1266 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 631 і від 11 жовтня 2016 р. № 710» було внесено суттєві зміни до постанови Кабміну від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (далі — Постанова № 710), а саме було доручено головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки, а органам місцевого самоврядування, Пенсійному фонду та фондам загальнообов’язкового державного соціального страхування рекомендовано з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити:
- обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
- оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
Для детального вивчення змін вам обов’язково стане у пригоді стаття «З 19.12.2020 Уряд посилює вимоги щодо прозорого та ефективного використання коштів», а для того, щоб визначити, чи потрібно саме вам оприлюднювати таке обґрунтування, читайте статтю «Оприлюднення інформації про предмет закупівлі на вебсайті: кого із замовників стосується дана вимога?».
Вимоги Постанови № 710 та види закупівель
Зверніть увагу, вимоги Постанови № 710 в частині підготовки / оприлюднення відповідних обґрунтувань стосуються саме конкурентних процедур закупівель та переговорної процедури закупівлі. Адже саме про це зазначено в самому кінці вищезазначеної вимоги:
«…протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель».
Перелік процедур визначено статтею 13 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Він включає в себе такі види закупівель:
- відкриті торги;
- відкриті торги з публікацією англійською мовою;
- торги з обмеженою участю;
- конкурентний діалог;
- переговорну процедуру закупівлі.
Таким чином, замовнику слід враховувати: у разі проведення процедури закупівлі за Законом, навіть у період воєнного стану, технічні та якісні характеристики, розмір бюджетного призначення та очікувана вартість кожного предмета процедури закупівлі повинні бути обґрунтовані. При цьому таке обґрунтування підлягає оприлюдненню на вебсайті замовника (або вебсайті головного розпорядника) в такі строки:
- для конкурентних процедур закупівель — протягом 5 робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі;
- для переговорної процедури закупівлі — протягом 5 робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Уже наявна практика ДАСУ з даного питання в статті «Замовник виправдовує порушення воєнним станом: позиція ДАСУ». Читайте також на порталі RADNUK.COM.UA статтю «Які види закупівель охоплює вимога Постанови № 1266».
Коли обґрунтування не оприлюднюємо, але зберігаємо
Тож, ми з’ясували, що оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості, розміру бюджетного призначення на власному вебсайті поширюватиме свою дію у разі проведення конкурентних процедур закупівель та переговорної процедури закупівлі, а на спрощену закупівлю та договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не розповсюджується.
Але! Забезпечення наявності обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості здійснюється щодо всіх публічних закупівель (процедур закупівель, спрощених закупівель, договорів, укладених без використання ЕСЗ) починаючи з 19.12.2020 особою, що визначається розпорядчим рішенням самого замовника.
Із зазначеного слідує: незважаючи на відсутність обов’язку оприлюднення відповідного обґрунтування, під час оголошення спрощених закупівель та / або оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, замовник має його підготувати та зберігати, оскільки пункт 4-1 Постанови № 710 встановлює:
«Головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити:
обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; …»
Для практичного виконання Постанови № 1266 користуйтеся розробленими прикладами обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі:
- Як обґрунтувати закупівлю електричної енергії
- Як обґрунтувати закупівлю послуг з розподілу електричної енергії
- Як обґрунтувати закупівлю реактивної електричної енергії
- Як обґрунтувати закупівлю палива
- Приклад обґрунтування технічних, якісних характеристик очікуваної вартості закупівлі паперу
- Ділимося цікавими обґрунтуваннями закупівель
- Приклад обґрунтування технічних та якісних характеристик закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі – роботи
- Закупівля комунальних послуг та виконання вимог постанови № 1266
Водночас не може не тішити: невиконання вимог Постанови № 1266 не є підставою для притягнення до адміністративної відповідальності за статтею 164-14 КУпАП.
Висновок
Постанова Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1266 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 631 і від 11 жовтня 2016 р. № 710», як і сама постанова Кабміну № 710 у червні 2022 року є чинною та підлягає виконанню головними розпорядниками бюджетних коштів, розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та суб’єктами господарювання державного сектору економіки.
Вимоги Постанови № 1266, а значить і Постанови № 710 стосуються саме конкурентних процедур закупівель, обов’язку оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості, розміру бюджетного призначення під час оголошення спрощених закупівель та / або оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, немає. Але замовник має підготувати та зберігати відповідне обґрунтування.
Із зразками наказу, що передбачає організацію виконання Постанови № 710, знайомтесь у статті «Два варіанти організації виконання Постанови № 1266 (оприлюднення обґрунтування)».