Відповідно до підпункту 1 пункту 50 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, замовник відміняє відкриті торги у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Аналогічна підстава для відміни закупівлі визначена:
- пунктом 1 частини 17 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) для спрощеної закупівлі;
- підпунктом 1 пункту 65 Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабміну від 14.09.2020 № 822, для закупівлі за запитом пропозицій постачальників;
- пунктом 1 частини 1 статті 32 Закону для інших закупівель, порядок проведення яких визначається в тому числі Законом.
Через нечітке формулювання норми виникають запитання, у яких випадках допустиме використання такої підстави. Чи коли предмет закупівлі вже не потрібен, чи коли відпала потреба саме в такому виді закупівлі. Чи, можливо, є інші обставини наявності такої підстави. Для кращого розуміння не зайвим буде переглянути перелік корисних посилань на статті порталу RADNUK.COM.UA щодо деяких нюансів відміни закупівлі через відсутність подальшої потреби.
- «Відміна відкритих торгів у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг за Постановою № 1178», у якій автор проаналізував підставу відміни відкритих торгів згідно з підпунктом 1 пункту 50 Особливостей. Зокрема, викладені думки будуть актуальними й для інших наведених вище закупівель.
- «Оскарження відміни: відсутність / наявність подальшої потреби в закупівлі необхідно ще довести», де опрацьовано рішення органу оскарження з урахуванням нюансів щодо необхідності доказування підстави для відміни.
- «Відпала потреба у зв’язку зі зміною характеристик предмета закупівлі. Практика АМКУ», що спростовує оманливу думку багатьох закупівельників, ніби зміна технічних вимог до предмета закупівлі, тобто умовно зміна потреби, рахуватиметься як відпала потреба в закупівлі за попередніми вимогами.
- «Позиція АМКУ щодо відміни торгів, коли відпала потреба в товарі, якщо його закуплено іншим договором», у якій розкрито позицію органу оскарження щодо можливості відміни торгів, якщо предмет закупівлі закуплено за результатом іншої закупівлі.
- «Оскарження в суді рішення АМКУ щодо відміни закупівлі через відсутність подальшої потреби», де за думкою суду відміна можлива з урахуванням факту наявності в замовника залишків необхідного предмета закупівлі.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорії «Особливості 1178 (локалізація)», «Закупівля у ГК “Нафтогаз Трейдинг”», «Особливості 1178 (газ)» розділу «Зразки документів». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.