П’ять питань-відповідей щодо визначення предмета закупівлі

Редакція
2118
10 Травня 2023
П’ять питань-відповідей щодо визначення предмета закупівлі
2118
10 Травня 2023

Важливою передумовою проведення публічних закупівель є визначення предмета закупівлі. Перед початком проведення закупівлі замовнику необхідно спочатку правильно визначити предмет закупівлі, адже за допущені при визначенні предмета закупівлі помилки передбачена адміністративна відповідальність згідно зі статтею 16414 КУпАП.

Так, за порушення порядку визначення предмета закупівлі передбачена відповідальність уповноважених осіб замовника в розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн), а повторне правопорушення протягом року особою, яку було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, тягне за собою накладення штрафу органом державного фінансового контролю на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 грн).

У наших користувачів дуже часто виникають питання щодо визначення предмета закупівлі, тому сьогодні пропонуємо добірку питань-відповідей саме щодо цього.

Спершу рекомендуємо статті «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина перша» та «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина друга».

Питання 1: за яким кодом ДК можна закупити експертизу проєкту будівництва?

Добрий день. За яким кодом ДК можна закупити експертизу проєкту будівництва, якщо вона включена в кошторисну документацію? У такому разі це робота? Можливо закупити по коду, по якому плануємо закупляти сам капітальний ремонт, — 45312100-8 «Встановлення систем пожежної сигналізації»?

Відповідь редакції

Вітаємо. Відповідно до пункту 27 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) роботи — розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва, науково-проєктної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.

Виходячи з пункту 4 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого Мінекономіки наказом № 708 від 15.04.2020(далі — Порядок визначення), визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням ДСТУ Б. Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», прийнятого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013 № 293, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.

Зверніть увагу!  ДСТУ Б. Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» втратив чинність. При цьому змін до Порядку визначення наразі не внесено. Більше про це читайте в статті “Розбираємо рекомендації Мінрегіону щодо введення в дію кошторисних норм України“.

Отже, перш за все ви визначаєте предмет закупівлі робіт за об’єктом будівництва, але також зазначаєте код ДК, який найбільше відповідає роботам, що закупляються. За аналізом Прозорро, більшість замовників закуповують за таким кодом — 71240000-2 «Архітектурні, інженерні та планувальні послуги». Щоб здійснити даний аналіз, можете скористатися сервісами, створеними Центром вдосконалення закупівель Київської школи економіки (KSE), які можна швидко знайти в «Інструментах» на порталі, а саме за допомогою пошуку та аналізу закупівель за посиланням: https://cpvtool.kse.ua.

Питання 2: встановлення протипожежної сигналізації — це роботи?

Добрий день! Підкажіть, будь ласка, встановлення протипожежної сигналізації — це роботи?

Відповідь редакції

Добрий день! Визначення поняття «роботи» міститься у пункті 27 статті 1 Закону. Так, 38 % замовників у Прозорро закуповують встановлення протипожежної сигналізації як роботи по коду 45310000-3 «Електромонтажні роботи». Також відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» та постанови КМУ від 23.11.2016 № 852 «Деякі питання ліцензування господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення» монтаж пожежної сигналізації віднесено до робіт. Детальніше про це — у статті «Монтаж та установка пожежної сигналізації – роботи чи послуги в розумінні Закону України „Про публічні закупівлі“»?

Питання 3: озеленення скверу — це послуга чи роботи?

Озеленення скверу (підготовка ґрунту, посів газонів, засипка декоративним каменем, установка бордюру декоративного, садіння дерев, кущів) — це послуга чи роботи?

Відповідь редакції

Вітаємо. Нагадаємо, що згідно зі статтею 1 Закону роботи — розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва, науково-проєктної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.

Отже, якщо зазначений вами перелік може бути віднесено до переліку, визначеного у статті 1 Закону, такий предмет закупівлі буде вважатись роботами. У протилежному випадку цей предмет закупівлі буде віднесений до послуг.

Також варто проаналізувати Закон України «Про благоустрій населених пунктів».

Рекомендуємо ознайомитися із статтею «Що таке роботи та коли не потрібно плутати поняття „послуги“ і „роботи“».

Питання 4: закупівлі створення системи відеоспостереження

Замовник планує здійснити закупівлю створення і впровадження системи відеоспостереження. КЕКВ 2240 «Оплата послуг із побудови, створення і впровадження системи відеоспостереження» передбачає оплату послуг та пасивного обладнання.

А як бути із активним обладнанням? Закуповувати його як товар за відповідними ДК 021:2015? А якщо ці товари йдуть за різними ДК 021:2015, чи не буде це поділом предмета закупівлі? Як правильно здійснити відповідну закупівлю замовнику?

Відповідь редакції

Вітаю. Згідно з пунктом 21 частини 1 статті 1 Закону послуги — будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проєктної документації.

При цьому безпосередньо Закон та інші нормативно-правові акти, прийняті на його виконання, не містять прямої заборони закупівлі послуг та необхідних супутніх товарів у межах єдиної процедури закупівлі.

Метою Закону з урахуванням Особливостей є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. Замовнику слід дотримуватись принципів закупівель, встановлених законодавцем, та не призводити своїми діями до можливого умисного обмеження конкуренції під час закупівлі товарів і послуг разом або окремо.

Отже, закупівля послуг разом з товаром у межах єдиної процедури закупівлі не суперечить нормам Закону, а під час формування технічного завдання в такому випадку слід передбачати, що витрати на товари у складі послуг будуть становити не більше 50 % від загальної очікуваної вартості. Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 1 Закону товарами є продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів. У разі необхідності закупівлі товару разом із супутньою послугою предметом закупівлі в розумінні Закону буде саме товар, але лише за умови, що вартість такої послуги (послуг) не перевищує вартості самого товару. Тобто в наведеному випадку, коли у кошторисі видатків замовника закладено окремо запчастини (що становить 60 % очікуваної вартості) та технічне обслуговування (послуги, що становлять 40 % очікуваної вартості), вартість послуги не перевищує вартості товару, предметом закупівлі буде саме товар.

Питання 5: який код ДК застосувати до предмета закупівлі «Віконний блок металопластиковий»?

Який код ДК застосувати до предмета закупівлі «Віконний блок металопластиковий»? Розділ 44220000-8 «Столярні вироби» стосується ж дерев’яних конструкцій, а в розділі будівельних матеріалів 44110000-4 «Конструкційні матеріали» ніби немає підходящого коду, як і в 44210000-5, де зазначені великі конструкції.

Відповідь редакції

Добрий день. Як варіант, можна розглянути код 44110000-4 «Конструкційні матеріали». А також зверніть увагу: якщо вартість товарів не перевищує вартості послуг, які входять у собівартість товарів, ми це закуповуємо як товари. Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 1 Закону товари – продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.

У будь-якому випадку замовник самостійно приймає рішення щодо визначення предмета закупівлі, можете використати пошук ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник.

Також рекомендуємо ознайомитись зі статтею «Мінекономіки планує внести зміни до Порядку визначення предмета закупівлі (порівняльна таблиця)».

За нагоди використовуйте шпаргалку уповноваженої особи щодо (не)опублікування додаткових угод.

Звертаємо вашу увагу, що група компаній «Радник» прагне полегшити роботу своїх клієнтів і постійно розробляє та оновлює зразки документів як для замовників, так і для учасників. У книзі «Приклади документів для відкритих торгів з особливостями» ми вирішили виокремити зразки документів, які стануть у пригоді під час проведення відкритих торгів, зокрема з урахуванням Особливостей, та участі в них. Дивіться, як знайти цю книгу:

Більше важливої інформації про закупівлі під час воєнного стану читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО