Питання закупівлі електричної енергії наразі дуже актуальне для багатьох замовників. Тому пропонуємо вашій увазі аналітику моніторингів, які проводить Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба, ДАСУ) саме по предмету закупівлі електрична енергія. У матеріалі розглянемо типові порушення, яких припускаються замовники, та виокремимо основні нюанси, на які доцільно звернути увагу, щоб аудитори не кваліфікували дії замовника як порушення Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).
Детально про закупівлю електричної енергії читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Урегульовуємо оплату ПОН за попередні періоди» та «Закупівля електричної енергії у період воєнного стану».
Порушення № 1. Відсутність підстав проводити переговорну процедуру закупівлі відповідно до вимог пункту 1 частини 2 статті 40 Закону
Моніторинг UA-M-2022-09-30-000005, оголошення UA-2022-01-11-000690-c
Під час аналізу інформації, що оприлюднена на вебпорталі уповноваженого органу, встановлено наявність однієї відміненої процедури відкритих торгів із закупівлі електричної енергії за кодом ДК 021:2015:09300000-2: Електрична, теплова, сонячна та атомна енергія в обсязі 294 573 кВт*год очікуваною вартістю 1 520 000,00 грн, а саме: UA-2021-12-20-004287-а.
Таким чином, у замовника не було підстав проводити переговорну процедуру закупівлі відповідно до вимог пункту 1 частини 2 статті 40 Закону.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема в межах законодавства вжити заходів щодо розірвання договору відповідно до законодавства та недопущення таких порушень у подальшому.
Порушення № 2. Порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель
Моніторинг UA-M-2022-09-30-000004, оголошення UA-2022-01-11-002671-a
За результатом моніторингу відповідності повноти відображення інформації у формах документів у сфері публічних закупівель встановлено, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю не містить інформації про місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг, що суперечить вимогам пункту 3 частини 6 статті 40 Закону.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення таких порушень у подальшому.
Порушення № 3. Відсутні експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі
Моніторинг UA-M-2022-09-28-000049, оголошення UA-2022-01-25-002778-a
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що на порушення вимог пункту 8 частини 6 статті 40 Закону оприлюднене повідомлення про намір укласти договір не містить експертних, нормативних, технічних та інших документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку.
Відсутність експертних, нормативних, технічних та інших документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі, є досить поширеним порушенням під час проведення переговорної процедури закупівлі. Аналогічні порушення були виявлені під час моніторингу закупівель за предметом закупівлі електрична енергія: моніторинг UA-M-2022-09-28-000048, оголошення UA-2022-01-14-003407-a, моніторинг UA-M-2022-09-28-000041, оголошення UA-2022-01-19-006406-a, моніторинг UA-M-2022-09-28-000035, оголошення UA-2022-01-20-012241-b.
Порушення № 4. УО замовника після внесення інформації в електронні поля в електронній системі закупівель наклала на неї УЕП, а не КЕП
Моніторинг UA-M-2022-09-27-000054, оголошення UA-2022-01-21-001283-a
За результатами аналізу питання розміщення інформації в електронній системі закупівель встановлено, що на порушення вимог пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі № 1082 (далі — Порядок № 1082) уповноважена особа замовника після внесення інформації в електронні поля в електронній системі закупівель наклала на неї удосконалений електронний підпис (файл «sign.p7s»), а не кваліфікований електронний підпис. Зокрема, відповідно до даних онлайн-сервісу створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису (https://czo.gov.ua/verify) файл «sign.p7s» є удосконаленим електронним підписом (тип підпису: Удосконалений, тип носія особистого ключа: Незахищений) уповноваженої особи замовника.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом забезпечення притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення.
Порушення № 5. Порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
Моніторинг UA-M-2022-09-27-000046, оголошення UA-2022-01-21-004173-b
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що замовник на порушення пункту 10 частини 1 статті 10 Закону протягом трьох робочих днів з дня укладення договору не оприлюднив додаток 1, наявність якого передбачена пунктом 14.1 Договору № 151160/1/К-1 та відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України є його невід’ємною частиною, оскільки містить істотні умови.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема вжити заходів щодо розміщення в електронній системі закупівель додатка 1 до Договору № 151160/1/К-1.
З огляду на зазначені порушення, виявлені ДАСУ, радимо замовнику при закупівлі електричної енергії пам’ятати про такі нюанси:
- відповідно до вимог пункту 1 частини 2 статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток, зокрема у разі, якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації;
- пунктом 3 частини 6 статті 40 Закону передбачено, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити, зокрема, інформацію про кількість, місце та строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг;
- пункт 8 частини 6 статті 40 Закону передбачає, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити, зокрема, обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі, при цьому Держаудитслужба вважає, що таке обґрунтування має бути документально підтверджене;
- пункт 3 Порядку № 1082 передбачає, що після внесення інформації в електронні поля на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи;
- відповідно до пункту 10 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, зокрема договір про закупівлю та всі додатки до нього, протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
За нагоди використовуйте зразок протоколу про відміну переговорної процедури.
На порталі RADNUK.COM.UA було оприлюднено ряд статей в розділі «Електрична енергія», які розкривають питання постачання електричної енергії ПОНом. Дивіться, як легко знайти цей розділ:
Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Воєнний стан».