Одна процедура, три порушення: які наслідки для замовника? Практика ДАСУ

Катерина Плашенко
1966
27 Червня 2022
Одна процедура, три порушення: які наслідки для замовника? Практика ДАСУ
1966
27 Червня 2022

До вашої уваги цікавий висновок моніторингу, який здійснила Державна аудиторська служба України (далі – Держаудитслужба) від 15 червня 2022, за яким було встановлено, що замовник при проведенні процедури закупівлі допустив аж три порушення Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Які порушеня та які наслідки вони матимуть для замовника читайте далі.

Висновок про результати моніторингу від 15.06.2022 № UA-M-2022-06-09-000027, оголошення процедури закупівлі №  UA-2021-11-03-014467-a.

Порушення 1 визначення замовником конфіденційною інформацію, що стосується документів, які підтверджують відповідність учасників кваліфікаційним критеріям

За результатами моніторингу відповідності вимог тендерної документації замовника вимогам Закону установлено наступне. Відповідно до частини 2 статті 28 Закону конфіденційною не може бути визначена інформація про:

  • запропоновану ціну, 
  • інші критерії оцінки, 
  • технічні умови, 
  • технічні специфікації 
  • документи, що підтверджують відповідність кваліфікаційному критерію відповідно до статті 16 Закону
  • документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону. 

Проте, за результатами моніторингу відповідності вимог тендерної документації замовника вимогам законодавства у сфері закупівель установлено, що на порушення вимог абзацу 1 частини 3 статті 22 та частини 2 статті 28 Закону, замовником в пункті 2 Додатку № 1 тендерної документації встановлено умову, що у складі тендерної пропозиції учасника надаються: копії наказів про прийняття на роботу працівників, скан – копії цивільно правових договорів з ретушуванням персональних даних працівників, скан-копії штатного розпису з ретушуванням зарплатно-фінансових показників, тобто визначено конфіденційною інформацію, що стосується документів, які підтверджують відповідність учасників кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» відповідно до статті 16 Закону.

Порушення № 2вимога замовника, яка суперечить вимогам пункту 5 «Порядку розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується при визначенні вартості будівництва об’єктів»

На порушення вимог абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, замовником у Додатку № 2 тендерної документації встановлено умову, що розмір кошторисної заробітної плати, який враховується при визначенні вартості об’єкта та рівень заробітної плати працівників (яка враховується в загальновиробничих витратах), для середнього розряду складності у будівництві 3,8 при виконанні робіт у звичайних умовах повинен становити 14 800,00 грн (згідно рішення Львівської міської ради від 04.01.2019 року № 7), що суперечить вимогам пункту 5 «Порядку розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується при визначенні вартості будівництва об’єктів», затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 20.10.2016 № 281 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.11.2016 року за № 1469/29599, яким передбачено визначати розмір кошторисної заробітної плати при складанні ціни тендерної пропозиції учасника (підрядника) конкурсних торгів (договірної ціни) виходячи із середньомісячної заробітної плати одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник планує отримувати на об’єкті будівництва. 

Порушення 3 – тендерна пропозиція переможця не відповідає вимогам тендерної документації

За результатами проведеного моніторингу установлено, що тендерна пропозиція переможця не відповідає умовам тендерної документації замовника. Відповідно до Додатку № 2 тендерної документації, встановлено імперативну умову, що учасник розраховує вартість робіт у відповідності до ДСТУ Б Д.1.1-1-2013, з урахуванням усіх своїх витрат, податків та обов’язкових платежів (зборів), а також на підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам замовника, учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати, зокрема, розрахунок загальновиробничих витрат.

Проте, моніторингом установлено, що відповідно до наданих у складі тендерної пропозиції переможця пояснювальної записки до договірної ціни та розрахунків ЗВВ до локальних кошторисів (файл «кошторис.pdf»), ЗВВ у складі договірної ціни розраховані за усередненими показниками згідно Додатку Б ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, а не на підставі визначених розрахунково – аналітичним методом показників ЗВВ виходячи зі структури цих витрат, яка склалася в підрядній організації за попередній період з урахуванням потужності будівельної організації – підрядника, що не відповідає вимогам пункту 4.3 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013, пункту 6.2.6 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013. 

Також у складі тендерної пропозиції переможця відсутній розрахунок показників I та III блоку ЗВВ на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку та загальної нормативнорозрахункової трудомісткості виконаних робіт за всіма об’єктами будівництва за той самий період за актами приймання виконаних будівельних робіт, що не відповідає вимогам пункту 4.3 ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013 та пункту 6.2.6 ДСТУ Б Д.1.1-1:201, відтак  тендерна пропозиція переможця  не відповідає умовам Додатку № 2 тендерної документації.

За висновками моніторингу Держаудитслужба постановила з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема, через необ’єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону, здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю від 10.12.2021 року № 298/Т/21, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності / нікчемності договору та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів. 

Звертаємо увагу! З 08.11.2021 втратили чинність правила визначення вартості будівництва ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 і набули чинність нові кошторисної настанови КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва», затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві». Детальніше в статті “Технічна специфікація при закупівлі робіт згідно з КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва»”.

Коментар

Держаудитслужба  при проведенні моніторингів дуже уважно аналізує тендерну документацію та відповідність переможця вимогам замовника. Цього разу три порушення при проведенні однієї процедури закупівлі призвели до покладення обов’язку на замовника припинити зобов’язання за укладеним договором про закупівлю. Корисно буде також ознайомитись зі статтею “Помилки замовників при оскарженні висновків ДАСУ”.

Пам’ятаємо про підстави притягнення до адміністративної відповідальності та використовуємо  Шпаргалку уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність Залишайтеся з нами, відслідковуємо найсвіжішу інформацію саме для вас.

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни  читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі  «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО