Як працювати у сфері публічних закупівель, дотримуючись вимог чинного законодавства, і не допускати помилок, розповідаємо на порталі «Радник». Фахівці досліджують проблемні питання та з’ясовують шляхи їх вирішення. Пропонуємо огляд корисних статей для полегшення і покращення роботи усіх, хто проводить та бере участь у закупівлях.
- Згідно з пунктом 8 Порядку визначення предмета закупівлі під час здійснення закупівель продуктів харчування, послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування для особового складу Збройних Сил, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275, під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) державний замовник готує оголошення про закупівлю, у якому зазначається інформація згідно з додатком 2, та надсилає його для оприлюднення відповідно до пункту 1 частини 3 статті 30 Закону про оборонні закупівлі. У статті «Оновлений алгоритм здійснення оборонних закупівель» розглянули умови проведення оборонних закупівель відповідно до змін у законодавстві.
- – Найбільш впливова зміна, внесена з 19.05.2023 до умов укладення прямих договорів, це те, що у разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпунктів 5–11, 14 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також зазначає підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту. Змінилося тільки одне слово «обґрунтування» на слово «підстави», і відтепер замовник може не зазначати в електронній системі обґрунтування, а лише вказати підставу, яку він застосував для укладення прямого договору. Для кращого розуміння змін, внесених до виключень за пунктом 13 Особливостей, та умов застосування таких змін у роботі наводимо роз’яснення у статті «Прямий договір згідно з пунктом 13 Особливостей № 1178: що змінилося?». Як замовник може завантажити підстави з обґрунтуванням у документи до закупівлі (додатково таку підставу можна зазначити в договорі про закупівлю), розглянули на прикладі майданчика Е-Тендер у статті «Майданчик Е-тендер пояснив, де у звіті зазначати підставу для застосування пункту 13 Особливостей».
- – Замовники, які належать до державних органів, а також установ та організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, при плануванні закупівлі окремих товарів повинні враховувати вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 04.04. 2001 № 332 (далі — Постанови № 332). Слід зазначити, що граничні суми на придбання товарів, перелічених у Постанові № 332, останнього разу коригувалися в сторону збільшення ще у 2018 році (постанова КМУ від 04.04.2018 № 268), тому на деякі товари ці граничні суми для сьогоднішніх умов залишаються досить низькими (наприклад, сума для придбання мобільного телефону — 1 200 грн), однак замовникам слід їх дотримуватись. Як ураховувати в роботі вимоги Постанови № 332, докладно розказали в статті «Обмеження для граничних сум витрат за бюджетні кошти: вимоги законодавства та як їх прописати в тендерній документації».
- – Практика розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель органом оскарження показала, що найлегше оскаржити рішення про відміну торгів у зв’язку з неможливістю усунути порушення, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель. Найважче оскаржити рішення у зв’язку зі скороченням обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг. Наводимо огляд оскаржень відміни відкритих торгів у статті «Оскарження відміни: відсутність / наявність подальшої потреби в закупівлі необхідно ще довести».
До речі, кожен підписник порталу має можливість завантажити зразок протоколу надання роз’яснення на звернення та внесення змін до тендерної документації.