У матеріалі «Держаудитслужба почала перевіряти закупівлі за Особливостями» ми проаналізували моніторинг, який провела Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (від 25.12.2015 № 922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, у результаті якого виявлено три порушення.
Продовжуємо вивчати практику органу фінансового контролю з урахуванням закупівельних змін у зв’язку з прийняттям Особливостей. Сьогодні розглянемо два моніторинги, за результатами яких аудитори виявили однакове порушення — тендерна документація складена не відповідно до вимог Особливостей та Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).
Моніторинг UA-M-2022-11-28-000060 від 01.12.2022, оголошення UA-2022-11-07-007706-a
За результатами моніторингу встановлено, що на порушення пункту 17 частини 2 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей у тендерній документації замовника не зазначено таких відомостей, як посада посадової особи замовника, уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками.
Також встановлено, що замовником у Додатку 2 до тендерної документації вимагаються від учасників документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених частинами першою і другою статті 17 Закону, що призвело до порушення пункту 44 Особливостей, де зазначено, що замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених в абзаці першому цього пункту, крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу четвертого цього пункту.
Коментар: замовник в умовах тендерної документації вимагав від учасників документальне підтвердження відсутності підстав, визначених у пунктах 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12 частини 1 та частині 2 статті 17 Закону.
При цьому пунктом 44 Особливостей передбачено, що учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в абзаці першому цього пункту (у якому йдеться про підстави, визначені статтею 17 Закону (крім пункту 13 частини 1 статті 17 Закону)), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.
Замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених в абзаці першому цього пункту (у якому йдеться про підстави, визначені статтею 17 Закону (крім пункту 13 частини 1 статті 17 Закону)), крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до попереднього абзацу. Детальніше про статтю 17 Закону з урахуванням Особливостей читайте в матеріалі «Використання статті 17 Закону про закупівлі з 19.10.2022».
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону встановлено порушення вимог пункту 17 частини другої статті 22 Закону та пунктів 28, 44 Особливостей.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення в подальшому встановлених порушень вимог пункту 17 частини другої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей при складанні тендерної документації.
Моніторинг UA-M-2022-11-30-000004 від 30.11.2022, оголошення UA-2022-11-17-008703-a
За результатами моніторингу встановлено, що на порушення вимог пункту 19 частини 2 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей тендерна документація замовника не містить прикладів формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Слід зазначити, що прикладами формальних помилок, зокрема, є:
- «Інформація в довільній формі» замість «Інформація», «Лист-пояснення» замість «Лист», «довідка» замість «гарантійний лист», «інформація» замість «довідка»;
- «м.київ» замість «м.Київ»;
- «поряд-ок» замість «поря-док»;
- «ненадається» замість «не надається»;
- «______________№_____________» замість «14.08.2020 №320/13/14-01»;
- учасник розмістив (завантажив) документ у форматі «JPG» замість документа у форматі «pdf» (PortableDocumentFormat)» тощо.
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону встановлено порушення вимог пункту 19 частини другої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та з огляду на відсутність механізму їх усунення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення в подальшому встановлених порушень вимог пункту 19 частини другої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей при складанні тендерної документації.
З огляду на виявлені порушення замовникам варто звернути увагу на таке.
В умовах тендерної документації замовник на виконання абзацу 5 пункту 44 Особливостей не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених статтею 17 Закону (крім пункту 13 частини 1 статті 17 Закону), крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі.
Замовник зазначає в умовах тендерної документації опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок. Пунктом 28 Особливостей передбачено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а пунктом 19 частини 2 статті 22 Закону визначено, що в тендерній документації зазначаються такі відомості, як опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме технічні помилки та описки.
Щоб не припуститися помилок при проведенні відкритих торгів з урахуванням Особливостей, використовуйте:
- Приклад Тендерної документації (товар);
- Приклад Додатка 1 до тендерної документації (товар) (кваліфікаційні критерії, вимоги статті 17 Закону та інші вимоги);
- Приклад Додатка 2 до тендерної документації (технічні вимоги до предмета закупівлі);
- Приклад Додатка 3 до тендерної документації (проєкт Договору).
Нагадуємо, що на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Книги» доступний збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями. Щоб не наступати на «закупівельні граблі» інших замовників, користуйтесь цією електронною книгою. Дивіться, як її знайти:
Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».