На офіційному сайті Уповноваженого органу опубліковано таке запитання: чи мають право замовники у період воєнного стану в Україні проводити процедури закупівлі та спрощені закупівлі, визначені Законом України «Про публічні закупівлі»?
Відповідь на запит 491/2022 представника Мінекономіки така: Шановний користувачу, повідомляємо, що Закон України «Про публічні закупівлі» визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
При цьому відповідно до статті 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Ураховуючи зазначене, а також статтю 64 Конституції України, Кабінетом Міністрів України прийнято 28.02.2022 постанову № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (зі змінами) (далі — Постанова № 169), відповідно до якої встановлено порядок здійснення закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану.
З огляду на викладене та ураховуючи положення Конституції України, норми вищевказаних нормативно-правових актів, рішення щодо способу здійснення закупівель для належного забезпечення потреб приймається замовником самостійно з урахуванням норм чинного законодавства.
Водночас інформуємо, що узагальнені відповіді рекомендаційного характеру щодо порядку закупівель відповідно до Постанови № 169 надані в листах:
- від 04.03.2022 № 3304-04/9225-06 «Щодо здійснення закупівель у період воєнного стану»;
- від 09.03.2022 № 3304-04/9472-06 «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану»;
- від 22.04.2022 № 3304-04/16796-06 «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану».
Коментар
Розібравшись з можливою відповідальністю замовника в статті «Відповідальність за порушення у сфері публічних закупівель, вчинені під час дії режиму воєнного стану», кандидат юридичних наук та член редакційної колегії журналу «Радник в сфері державних закупівель» Анастасія Матвійчук сформувала такі висновки:
- Чи законно в період воєнного стану закуповувати без процедур закупівель та / або спрощених закупівель, керуючись постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169), хоча ми маємо чинний Закон України «Про публічні закупівлі»? — ТАК, законно, бо цю постанову видав легітимний Уряд на виконання повноважень, наданих статтею 12-1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Детальніше про юридичну силу Постанови № 169 — у статті «Уряд дав перші вказівки щодо організації закупівель в умовах воєнного стану». - Чи законно в період воєнного стану керуватися Законом України «Про публічні закупівлі»»? — ТАК, законно, бо цей Закон прийняв український парламент у встановленому порядку, причому його дію не зупинено. АЛЕ дії замовника будуть законними лише за умови, що вони відповідають інтересам нашої держави і суспільства. Щоб прояснити спірні питання, достатньо спитати у своєї совісті, чи було зроблено все можливе в інтересах нашої країни. Уявімо, що лікарня не придбала необхідні медикаменти, хоча мала таку можливість шляхом укладення прямого договору згідно з Постановою № 169, мотивуючи це необхідністю дотримання правил Закону України «Про публічні закупівлі», а в результаті десять осіб загинуло, не отримавши своєчасної медичної допомоги. Очевидно, що правомірна, на перший погляд, поведінка (дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі») призвела до жахливих наслідків, а тому слідство не залишить без уваги жоден аспект такого рішення замовника.
Автор цієї статті схиляється до здійснення закупівель в умовах воєнного стану саме відповідно до Постанови № 169, яка регулює порядок здійснення закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану. Але, як зазначив вище Уповноважений орган з питань публічних закупівель, Мінекономіки, саме вам необхідно самостійно та з урахуванням норм чинного законодавства прийняти рішення щодо способу здійснення закупівель для належного забезпечення потреб замовника.
Також, якщо ви ще не ознайомились із варіантами зазначення строку дії в договорі, укладеного за Постановою № 169, знайомтесь у статті «Варіанти того, як прописати умови про строк виконання зобов’язань та термін дії договору, укладеного за Постановою № 169», а приклад договору, укладеного згідно з Постановою № 169, можна завантажити тут.