Нагадаємо, що кваліфікаційні критерії — це певні вимоги, які замовник встановлює до учасників, щоб пересвідчитись, що учасники, які хочуть постачати товар / надавати послуги / виконувати роботи, мають можливість зробити це належним чином відповідно до законодавства.
Щоб розібратися з кваліфікаційними вимогами тендерної документації —як їх встановлювати, що вимагати, чим керуватись — потрібно розумітись на вимогах особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), та вимогах Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).
Пунктом 28 Особливостей, зокрема, передбачено що у тендерній документації зазначаються: один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством;
Статтею 16 Закону, зокрема, передбачено, що Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
А ви знаєте, як встановити кваліфікаційні вимоги у вашій закупівлі?
Хто вибирає кваліфікаційні критерії
У тендерній документації замовник, зокрема, зазначає такі відомості, як один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Більше —у матеріалі «Тендерна документація-2025: з чого почати та зразок».
Кваліфікаційні критерії: чим передбачені та скільки їх
Пунктом 3 Особливостей визначено, що замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Пунктом 28 Особливостей передбачено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Пунктом 2 частини 2 статті 28 Закону передбачено, що тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону.
Пунктом 28 Особливостей передбачено, що у тендерній документації відомості, наведені у пункті 2 частини другої статті 22 Закону, визначаються відповідно до вимог, зазначених в абзацах шостому — восьмому цього пункту. А в абзацах шостому і сьомому пункту 28 Особливостей визначено, що в тендерній документації зазначаються, зокрема, один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Частинами 1–2 статті 16 Закону передбачено, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям та що замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
- наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
- наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
- наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
- наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Ознайомтесь із матеріалом «Кваліфікаційні критерії в тендерній документації».
Чи обов’язково заповнювати нові електронні поля «кваліфікаційні критерії»
Відповідно до пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом № 1082 від 11.06.2020 (далі — Порядок № 1082), розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника.
У разі, якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів.
Отже, враховуючи вищезазначене, рекомендуємо заповнювати поля, передбачені електронною системою на виконання вимог, визначених Законом і Порядком № 1082. Також враховуйте, що автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів у разі, якщо інформація, розміщена в завантажених документах, міститься і в електронних полях. Детально — у матеріалі «Чи обов’язково заповнювати нові електронні поля ‟кваліфікаційні критеріїˮ»?
Кваліфікаційні критерії та 24 години на виправлення
Пунктом 43 Особливостей визначено, що, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється, зокрема, відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Виходячи з узагальненої практики органу оскарження у 2025 році, якщо учасник припустився неточності в документах, які підтверджують кваліфікаційні критерії згідно з вимогами тендерної документації, замовник має надати такому учаснику 24 години на виправлення.
Більше — у статті «Невідповідність електронного підпису та невідповідність кваліфікаційним вимогам і норма ‟24 години на виправленняˮ: узагальнена практика АМКУ».
Учасник надав один договір замість двох: як бути
Якщо вимогами тендерної документації передбачено надання учасниками копії аналогічного договору та видаткових накладних по цьому договору, замовнику варто перевірити, чи загальна сума наданих видаткових накладних відповідає сумі договору. Якщо ні, то замовник може скористатися нормою «24 години на виправлення».
Замовникам потрібно перевіряти, чи надані учасниками копії аналогічних договорів за своєю суттю та змістом відповідають предмету закупівлі.
Якщо замовник вимагає надання копій двох аналогічних договорів, а учасник надає лише один такий договір, замовнику потрібно звернутися з повідомленням з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель до такого учасника, і лише в разі виправлення цієї відповідності визначати його переможцем.
Замовник також перевіряє, чи надав учасник усі додатки до аналогічного договору, які є невід’ємною частиною цього договору.
Ознайомтесь із «Практикою ДАСУ щодо документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів».
Чи є дискримінаційним встановлення вимоги про наявність в учасника виключно працівників за трудовим договором (штатних працівників)
Під час закупівлі робіт або послуг учасник для підтвердження наявності трудових ресурсів може залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців з огляду на пряму вказівку у профільному законі (частина 3 статті 16 Закону).
Із практики суду та АМКУ, яку ми розмістили у статті «Вимога тендерної документації — тільки штатні працівники: чи правомірно?», випливає, що встановлення вимоги про наявність в учасника виключно працівників за трудовим договором (штатних працівників) є необґрунтованим і дискримінаційним щодо учасників, які відповідно до норм чинного законодавства можуть використовувати працівників, що працюють за цивільно-правовими договорами та/або за сумісництвом.
Чи можна під час відкритих торгів на закупівлю електричної енергії вимагати наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
Відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі, зокрема, твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються пункт 1 частини другої статті 16 Закону (наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій) та пункт 2 частини другої статті 16 Закону (наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід).
Ознайомтесь із матеріалом «Встановлення кваліфікаційних критеріїв при закупівлі електричної енергії та штраф УО 1700 грн. Рішення суду».
Тестування про відміну закупівлі
Перевірте свої знання, пройшовши тест Кваліфікаційні критерії в публічних закупівлях.
Тестування складається із десяти питань, відповівши на які, ви переконаєтесь у глибині своїх знань. Якщо неправильно дасте відповідь на питання — не біда, під кожним питанням ви знайдете посилання на матеріал щодо тематики питання. Проаналізуєте статтю і вже точно будете знати правильну відповідь.
Тести уповноваженої особи
Також зверніть увагу, що на порталі є електронна книга Тестування уповноваженої особи: гайд для початківців. У книзі ми зібрали нормативно-правове забезпечення тестування, матеріали щодо тестування уповноважених осіб, все, що необхідно розуміти про порядок проходження тестування.











