Саме тут ви дізнаєтесь думку НАЗК, Мінекономіки та Комісії АМКУ щодо компаній, яких внесено в міжнародний список спонсорів війни, в аспекті здійснення публічних закупівель.
Нагадаємо, що перелік міжнародних спонсорів війни визначений НАЗК, а ознайомитись із ним можна за посиланням https://sanctions.nazk.gov.ua./boycott/.
НАЗК про міжнародних спонсорів війни
НАЗК у листі № 08-06/17460-23 від 04.08.2023, зокрема, зазначило:
«…Включення міжнародних компаній до розділу „Міжнародні спонсори війни“ є іміджевим інструментом, що призводить до посилення на них тиску в інформаційному просторі та переоцінки їх діяльності суспільством та бізнесовим співтовариством.
Зазначений інструментарій незважаючи на те, що не являє собою прямих правових заборон, є дієвим засобом щодо бойкоту продукції відповідних компаній в країнах із розвиненим громадянським суспільством…»
Коментар. НАЗК погоджується з тим, що наявність компанії в розділі «Міжнародні спонсори війни» не має прямих правових заборон. Тому це не є прямою підставою для відхилення в публічних закупівлях. Утім, далі вам варто дізнатись позицію Мінекономіки та АМКУ з цього приводу.
Мінекономіки про міжнародних спонсорів війни
Мінекономіки у відповіді на запит № 487/2023 посилається на запит № 305/2023, у якому, зокрема, зазначає:
«…Абзацом 1 пункту 2 постанови № 1178 установлено, що замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі — активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів та замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь. Згідно з абзацом другим пункту 2 постанови № 1178 замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою.
При цьому пунктом 44 Особливостей передбачено обов’язок замовника відхилити тендерні пропозиції таких учасників.
Також відповідно до пункту 47 Особливостей замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли: учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи — учасника процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення нею публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України „Про санкції“.
Крім цього, згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Згідно зі статтею 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості, як, зокрема, інструкція з підготовки тендерних пропозицій.
Водночас замовник у тендерній документації установлює спосіб підтвердження відповідності учасників вимогам згідно із законодавством. При цьому тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Таким чином, замовник самостійно у тендерній документації установлює вимоги з дотриманням вимог законодавства в цілому».
Коментар. У відповіді Мінекономіки робить акцент на тому, що замовник може в тендерній документації включити додаткові вимоги на власний розсуд, якщо вони відповідають законодавству.
Практика АМКУ щодо міжнародних спонсорів війни
За скаргою на умови тендерної документації у рішенні Комісії АМКУ № 13037-р/пк-пз від 18.08.2023 зазначено таке:
«Відповідно до підпункту 4.1 пункту 4 розділу “Загальні положення” ТД назва предмета закупівлі — система відеоспостереження з монтажем та установкою, у рамках заходів із забезпечення громадського порядку та безпеки Золочівської громади (код за ДК 021:2015: 32320000-2 Телевізійне й аудіовізуальне обладнання).
Відповідно до додатка 1.2 Документації учасники Процедури закупівлі при поданні тендерної пропозиції повинні враховувати норми, зокрема, Реєстру міжнародних спонсорів війни, визначеного Національною агенцією з питань запобігання корупції, з яким можна ознайомитись за посиланням https://sanctions.nazk.gov.ua/boycott/.
У випадку неврахування учасником під час подання тендерної пропозиції, зокрема, наявної невідповідності учасника чи товару зазначеним нормативно-правовим актам тендерна пропозиція такого учасника вважатиметься такою, що не відповідає вимогам, встановленим в тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, а його тендерна пропозиція підлягатиме відхиленню на підставі абзацу 5 підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Додаток 2 Документації містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічну специфікацію до предмета закупівлі, зокрема технічні вимоги.
Також звертаємо увагу на перелік міжнародних спонсорів війни, визначений НАЗК, з яким можна ознайомитись за посиланням https://sanctions.nazk.gov.ua./boycott/, та вимагаємо утриматись від надання пропозицій від виробників, зазначених у переліку.
Указом Президента України № 64/2022 від 24 лютого 2022 року у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України „Про правовий режим воєнного стану“ введено воєнний стан в Україні. Указом Президента України № 451/2023 від 26 липня 2023 року продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
Відповідно до інформації, розміщеної на вебпорталі Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК), роль НАЗК у санкційній політиці передбачена в Дорожній карті індивідуальних санкцій, розробленій Стенфордською міжнародною робочою групою з російських санкцій.
Відповідно до інформації, оприлюдненої на вебпорталі Президента України (за адресою https://www.president.gov.ua/storage/j-files-storage/01/14/45/812b97f8c92c6ffdf37b80 9fd9b828d4_1654499082.pdf), затверджено „Дорожню карту індивідуальних санкцій: Рекомендації щодо санкцій проти Російської Федерації“, відповідно до розділу „Механізм“ якої Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) оприлюднює список осіб, які на основі загальнодоступної інформації відповідають критеріям санкцій, і передає їх урядам, які готові ввести ці санкції. У списку НАЗК має вказати осіб, до яких уже застосовано санкції.
Враховуючи інформацію, викладену в мотивувальній частині цього рішення, відсутні підстави для задоволення Скарги».
Коментар. У даному випадку оскаржувались вимоги тендерної документації, а саме те, що «учасники Процедури закупівлі при поданні тендерної пропозиції повинні враховувати норми, зокрема, Реєстру міжнародних спонсорів війни, визначеного Національною агенцією з питань запобігання корупції, з яким можна ознайомитись за посиланням https://sanctions.nazk.gov.ua/boycott/». За результатами розгляду скарги Колегія встановила відсутність підстав для задоволення скарги.
Зважаючи, що наразі думка ДАСУ з цього приводу невідома, замовнику, який вирішить до тендерної документації включити подібні вимоги, що були предметом сьогоднішнього розгляду, варто взяти на озброєння вищезазначену консультацію Мінекономіки та рішення Комісії АМКУ.
Більше рішень АМКУ за Особливостями — в електронній книзі «Оскарження закупівель до АМКУ за Особливостями № 1178»!
Також завантажте приклад Тендерної документації (за Особливостями зі змінами).