Інтерв’ю з представником ДП «Прозорро» щодо роботи з закупівлями в умовах війни

Наталія Шимко
2016
25 Квітня 2022
Інтерв’ю з представником ДП «Прозорро» щодо роботи з закупівлями в умовах війни
2016
25 Квітня 2022

Радник в сфері державних закупівель.

  • Слава Україні! Розуміємо, у період воєнного стану усім гірко, але як працювало та працює ДП «Прозорро» в умовах воєнного стану?

Наталія Шимко.

  • Героям слава! Незважаючи на складні часи, які переживає наша країна, електронна система закупівель Prozorro не зупинялася ні на день та продовжує забезпечувати необхідним функціоналом і замовників, і учасників ринку публічних закупівель. 

Радник в сфері державних закупівель.

  • Дякуємо вам за це. Наступне питання стосується оприлюднення інформації в електронній системі: особи, які НЕ є уповноваженими особами, цікавляться, чи необхідно їм проходити тестування, якщо вартість предмета закупівлі складає понад 50 тис. грн?

Наталія Шимко.

  • В умовах воєнного стану виникають обставини, що впливають на організацію та проведення публічних закупівель, які необхідно враховувати кожному замовнику. Зокрема, своєчасність забезпечення потреб безпеки і оборони або задоволення гуманітарних потреб стають дуже важливими, і довготривалість звичайних процедур закупівель є неприйнятною в таких умовах. Водночас у замовників можуть виникати проблеми з уповноваженими особами: частину з них мобілізували, хтось потрапив під окупацію чи перебуває в зоні бойових дій тощо. Зрозуміло, що в таких умовах проводити публічні закупівлі дуже важко.

Саме тому Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169), якою замовникам дозволено на час дії воєнного стану не проводити процедури закупівель та спрощені закупівлі. Замовники мають лише опублікувати в системі звіт про договорів про закупівлю, що укладений без використання електронної системи закупівель, разом з договором та додатками до нього, за умови якщо вартість закупівлі перевищує 50 тис. гривень. 

На це відводиться строк, що не перевищує 20 днів з дня припинення або скасування дії воєнного стану. При цьому інформація про закупівлі до 50 тис. грн, що здійснені без використання електронної системи, не оприлюднюється (прим. ред.: щодо цього використовуйте в роботі алгоритм проведення закупівель до 50 тис. грн без використання електронної системи під час воєнного стану).

Враховуючи зазначене, оприлюднювати звіти про договори про закупівлю, що укладені без використання електронної системи закупівель, має право не тільки уповноважена особа, а й будь-яка інша особа, визначена замовником відповідальною за таке оприлюднення.

Водночас на виконання вимог частини 8 статті 11 Закону України «Про публічні закупівлі» в електронній системі закупівель з 01.01.2022 було реалізовано функціонал, яким обмежувався доступ до певних функцій особам, що не пройшли тестування на підтвердження рівня володіння необхідними (базовими) знаннями у сфері публічних закупівель на вебпорталі Уповноваженого органу. 

Тож, для того щоб забезпечити можливість виконання вимог Постанови № 169 співробітникам замовника, які не є уповноваженими особами, наразі в системі знята перевірка результатів тестування в частині оприлюднення річного плану, звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, незалежно від вартості такого договору, можливість застосування електронних каталогів тощо.  

Крім того, електронна система продовжує удосконалюватись: наприклад, спрощено оприлюднення звітів про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. 

Раніше замовники здійснювали заповнення звіту в системі в три етапи, тричі накладали електронний підпис, дублювали окремі поля та заповнювали додаткову інформацію. Тепер звіт оприлюднюється в один етап і підписується лише один раз, частину полів зробили необов’язковими, частину заповнили наперед стандартними значеннями (наприклад, строк поставки або строк дії договору). Сподіваємось, це хоч трохи полегшить життя замовникам у цей нелегкий час.

Радник в сфері державних закупівель.

  • Це хороші новини, які багато про що говорять. Наступне питання неординарне, оскільки стосується замовників, яким органи казначейського обслуговування відмовляють у реєстрації зобов’язань, але потреба існує, оскільки, наприклад, замовник змушений витрачати коштів більше, бо прихистив вимушених переселенців / біженців чи має якусь іншу подібну ситуацію, викликану війною. Що можете порадити таким замовникам? 

Наталія Шимко.

  • Ми запровадили Prozorro+, використайте її! Це платформа, що допомагає замовникам знаходити не тільки постачальників найбільш необхідних товарів та послуг у період воєнного стану, а також допомагає з пошуком фінансування необхідних закупівель (так зване знаходження «донора»). Ця платформа створена та підтримується ДП «Прозорро», ДУ «Професійні закупівлі» та окремими майданчиками. Для наочного окреслення алгоритму дій для укладення договору через Prozorro+ дивіться Рисунок 1 (для замовника з фінансуванням) та Рисунок 2 (замовник без можливості оплатити наявну потребу).
Рис. 1
Рис. 2

Радник в сфері державних закупівель.

  • З алгоритмами дій в Prozorro+ зрозуміло, а як щодо вимог Постанови № 169, чи не буде порушенням чинного законодавства, якщо замовник використає Prozorro+?

Наталія Шимко.

  • Постанова № 169 не врегульовує, у який саме спосіб замовники мають укладати договір, тому замовники можуть сміливо використовувати платформу Prozorro+ для придбання необхідних їм товарів та послуг під час дії воєнного стану. 

Основними перевагами закупівлі через Prozorro+ є:

  • простота та швидкість пошуку постачальника;
  • можливість отримати донорське фінансування на закупівлю;
  • можливість залишити заявку для команди Прозорро+, яка знайде постачальника  необхідного товару чи послуги.

Наразі на платформі вже представлено понад 350 профілів стандартних товарів та послуг, необхідних в першу чергу для задоволення гуманітарних потреб замовників по всій країні, зокрема таких як пальне, продукти харчування, тактичний одяг тощо. І цей перелік буде розширюватись.

Радник в сфері державних закупівель.

  • Вдячні за приділений час та до наступних зустрічей! 

Корисні матеріали на порталі RADNUK.COM.UA:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО