Як закупити товар з посиланням на конкретну торговельну марку та де писати вираз «або еквівалент»

Крістіна Бєлякова
3300
27 Листопада 2023
Як закупити товар з посиланням на конкретну торговельну марку та де писати вираз «або еквівалент»
3300
27 Листопада 2023

Відповідно до пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.

Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 22 Закону, коли замовник проводить відкриті торги й готує тендерну документацію, така документація повинна містити технічну специфікацію.

Частиною 4 статті 23 Закону унормовано, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі, якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».

Рекомендуємо замовнику проводити закупівлі згідно з Законом з урахуванням Особливостей, не обмежувати кола учасників, дотримуватися добросовісної конкуренції серед учасників та інших принципів публічних закупівель та при підготовці тендерної документації врахувати статтю 23 Закону, а саме якщо в технічній специфікації роблять посилання на конкретну марку чи виробника, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».

На порталі RADNUK.COM.UA щодо еквівалента вже було достатньо публікацій:

Далі розберемось детальніше, де саме необхідно вказати вираз «або еквівалент» і прописати обґрунтування.

Де писати вираз «або еквівалент» та обґрунтування

Найперше звертаємо увагу на законодавство, оскільки умова щодо зазначення виразу «або еквівалент» прописана в статті 23 Закону, яка визначає, що повинна містити специфікація.

Крім того, у частині 4 статті 23 Закону конкретизовано, що у разі, якщо в технічній специфікації є необхідним посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва, таке посилання повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».

Отже, робимо висновок, що вираз «або еквівалент» та обґрунтування такого виразу розміщуємо саме в технічній специфікації.

Ось примірні специфікації до тендерної документації, які редагуються залежно від потреб замовника:

Не потрібно писати марку або виробника в оголошенні!

Дійсно, не потрібно ускладнювати і для себе, і для учасників процедуру закупівлі і прописувати конкретну марку або виробника в річному плані та в оголошенні. Чому ж цього не потрібно робити і яким чином це ускладнить процедуру закупівлі, розберемо далі на прикладі.

Вище ми вже встановили, що сам вираз «або еквівалент» і обґрунтування до нього замовник, якщо це необхідно, прописує в технічній специфікації до тендерної документації.

Наприклад, замовник хоче придбати легкові автомобілі за кодом CPV за ДК 021:2015 — 34110000-1 (Легковий автомобіль SKODA Octavia A7 FL Ambition 1.4 TSI/110kW 7DSG).

На виконання вимог статті 22 Закону замовник зазначив у технічній специфікації вираз «або еквівалент» і прописав обґрунтування, чому саме хоче придбати легковий автомобіль SKODA Octavia.

На таку закупівлю приходить учасник з еквівалентом (з автомобілем іншої марки), але показники якого еквівалентні SKODA Octavia, і замовник такого учасника визначає переможцем та укладає з ним договір про закупівлю.

Що відбувається далі? Системою автоматично формується звіт про результати проведення процедури закупівлі, у якому з оголошення береться назва предмета закупівлі — Легкові автомобілі за кодом CPV за ДК 021:2015 — 34110000-1 (Легковий автомобіль SKODA Octavia A7 FL Ambition 1.4 TSI/110kW 7DSG).

І тут починаються неприємності, оскільки договір замовник укладає на закупівлю іншої марки автомобіля, і Казначейство відмовляє у реєстрації договору про закупівлю, оскільки інформація в оголошенні не збігається з інформацією у звіті про результати і в договорі про закупівлю (Рис. 1).

Рис. 1

Щоб не було таких проблем із процедурою закупівлі, рекомендуємо оголосити процедуру таким чином:

  1. Сформувати предмет закупівлі так:

    Легкові автомобілі за кодом CPV за ДК 021:2015 — 34110000 (Легковий автомобіль)
  2. На виконання вимог статті 22 Закону зазначити в технічній специфікації вираз «або еквівалент» та обґрунтування та вказати конкретну марку автомобіля «SKODA Octavia A7 FL Ambition 1.4 TSI/110kW 7DSG».
  3. Якщо прийде учасник з еквівалентом і переможе, то укласти договір з предметом Легкові автомобілі за кодом CPV за ДК 021:2015 — 34110000 (Легковий автомобіль), а в специфікації до договору вже вказати конкретний автомобіль і його марку за результатом проведеної процедури закупівлі (Рис. 2).
Рис. 2

Загальні висновки

  • Вираз «або еквівалент» та обґрунтування такого виразу розміщуємо саме у технічній специфікації.
  • Законодавством у сфері публічних закупівель не передбачено конкретної форми обґрунтування, яке обов’язково має містити тендерна документація (як ми з’ясували, у технічній специфікації) у разі закупівлі з посиланням на конкретну торгову марку, тип, місце походження тощо стосовно предмета закупівлі.

Орієнтовні приклади обґрунтувань читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «А ви підготували обґрунтування, якщо в технічній специфікації посилаєтесь на конкретну торговельну марку..? П’ять прикладів».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО