Подеколи в уважних передплатників порталу «Радник» виникає питання щодо того, чи можна наразі оголошувати відкриті торги згідно з постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 із зазначенням посилання на конкретну марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання. Чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва все ж таки зазначати вираз «або еквівалент»? Розглянемо це питання детальніше та сформуємо пораду.
Дійсно, нормами постанови Уряду № 1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості) прямо не передбачено, що замовник повинен врахувати статтю 23 Закону «Про публічні закупівлі» (далі —Закон) при формуванні тендерної документації.
Слід звернути увагу, що відповідно до пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.
Окрім цього, стаття 5 Закону визначає, зокрема, такі принципи здійснення закупівель:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Читайте також «Лайфхаки дотримання принципів здійснення публічних (воєнних) закупівель».
Частиною 4 статті 23 Закону унормовано, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
З огляду на викладене рекомендуємо замовнику проводити закупівлі згідно з Законом з урахуванням Особливостей, не обмежувати кола учасників, дотримуватися добросовісної конкуренції серед учасників та інших принципів публічних закупівель та при підготовці тендерної документації врахувати статтю 23 Закону, а саме в технічній специфікації не робити посилання на конкретні марку чи виробника. Якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
Читайте також «Еквівалент чи аналог: що краще та як правильно прописати в закупівлі» та «Алгоритм здійснення закупівель із використанням електронного каталогу за Особливостями».
Редакцією порталу RADNUK.COM.UA розроблено нові зразки для проведення відкритих торгів з особливостями, які допоможуть вам у роботі:
- Приклад Тендерної документації (за Особливостями),
- Приклад Додатка 1 до тендерної документації (кваліфікаційні критерії, вимоги статті 17 Закону та інші вимоги),
- Приклад Додатка 2 до тендерної документації (технічні вимоги до предмета закупівлі),
- Приклад Додатка 3 до тендерної документації (проєкт Договору),
- Приклад протоколу про затвердження (змін до) РП (за Особливостями),
- Приклад протоколу про затвердження тендерної документації (за Особливостями),
- Приклад протоколу про визначення учасника переможцем та намір укласти договір.
Нагадуємо, що на порталі з’явився новий розділ «Відеодопомога», де ви знайдете збірник відеоматеріалів щодо здійснення закупівель та успішної участі в них:
Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».