Згідно з пунктом 9 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) забезпечення виконання договору про закупівлю — надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником за договором про закупівлю. Положення, що стосуються такого забезпечення, визначені статтею 27 Закону.
Абзацом 9 пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), передбачено, що під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих Особливостей замовники застосовують положення статті 27 Закону з урахуванням положень пункту 21 Особливостей.
Частиною 1 статті 27 Закону встановлено, що замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
З визначення за пунктом 9 частини 1 статті 1 Закону ми бачимо, що таке забезпечення є забезпеченням виконання зобов’язань, норми якого визначаються главою 49 Цивільного кодексу України. Зокрема, за цією главою визначено також і види забезпечення виконання зобов’язань, яким, у свою чергу, є забезпечення виконання договору, його форми та умови.
За своїм функціоналом таке забезпечення є досить дієвим механізмом уберегтися від недобросовісних контрагентів або ж умовно механізмом можливої відповідальності контрагента за неналежне виконання договірних зобов’язань. Проте практичне застосування норм щодо забезпечення виконання зобов’язань, зокрема щодо виконання договору, є інколи заплутаним та містить багато підводних каменів.
Тому пропоную до уваги перелік корисних посилань на статті порталу RADNUK.COM.UA з питань забезпечення виконання договору.
- «Усе, що треба знати про (не)повернення забезпечення виконання договору про закупівлю», де наведено нюанси повернення чи неповернення такого забезпечення.
- «Чи обов’язково продовжувати дію забезпечення виконання договору про закупівлю в разі продовження строку дії такого договору? Думка суду», у якій опрацьовано позицію суду з питання продовження строку дії забезпечення.
- «Забезпечення виконання договору як безпідставно набуті кошти: практика суду», що розкриває нам іншу позицію суду з питання способу повернення суми забезпечення у певному випадку.
- «Рішення АМКУ щодо забезпечення виконання договору за Особливостями», де проаналізовано практику АМКУ з питання встановлення в тендерній документації умов щодо строку дії забезпечення виконання договору.
- «Мінекономіки про зміну забезпечення виконання договору про закупівлю в умовах воєнного стану», у якій розглянуто позицію уповноваженого органу щодо питання зміни умов забезпечення шляхом його повернення у зв’язку з обставинами непереборної сили.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Протоколи по ВТ з 19.05.2023» розділу «Зразки замовникам за Особливостями з 19.05.2023», категорію «Тендерна документація для оборонних закупівель» розділу «Оборонні закупівлі». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.