Відповідно до пункту 25 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) публічна закупівля — придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом. Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
У період правового режиму воєнного стану Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Згідно з пунктом 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. Положення частин 5 і 6 статті 3 Закону застосовуються на умовах, визначених Законом.
Так, частиною 5 статті 3 Закону визначено предмети закупівлі, що є випадками, на які не поширюється дія Закону. Також частиною 6 статті 3 Закону передбачено випадки, коли Закон не застосовується, якщо замовники, визначені у пункті 4 частини 1 статті 2 Закону (в окремих сферах господарювання), здійснюють закупівлі предметів закупівлі, які й передбачені частиною 6 статті 3 Закону.
Водночас є випадки, які хоча і не визначені або ж чітко не визначені частинами 5 і 6 статті 3 Закону, проте не можуть визначатися як публічні закупівлі. Бувають і протилежні випадки, які, на перший погляд, несхожі на публічні закупівлі, проте все ж таки повинні визначатись як публічні закупівлі. Тому нижче викладений перелік корисних посилань на статті порталу RADNUK.COM.UA щодо визначення предмета закупівлі, на який поширюється або ж не поширюється дія закупівельного законодавства, який допоможе розібратись в деяких таких нюансах.
- «Мінекономіки про відшкодування коштів у закупівлях», де згідно з роз’ясненням Міністерства економіки України розмежовується визначення «відшкодування коштів» з визначенням «закупівлі».
- «Мінекономіки про придбання за власний кошт матеріалів та те, чи вважатиметься це закупівлею в розумінні Закону про закупівлі», де опрацьовано схоже роз’яснення уповноваженого органу щодо питання (не)визначення закупівлею придбання витратних матеріалів, за які згодом іде відшкодування.
- «Мінекономіки про те, чи є договір з централізованою закупівельною організацією закупівлею в розумінні Закону», у якій проаналізовано ще одне роз’яснення щодо договорів з ЦЗО.
- «Послуги з реєстрації транспортного засобу — закупівля в розумінні Закону „Про публічні закупівлі“?», що містить відповідь на визначене запитання щодо (не)визначення послуги з реєстрації транспортного засобу закупівлею.
- «Нотатки закупівельника: те, що повинен знати кожен про договори ЦПХ», де автор визначає послуги, що надаються за договором цивільно-правового характеру, як закупівлю в розумінні Закону.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Спрощена закупівля для оборони» розділу «Оборонні закупівлі». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.