Сертифікація може бути корисним інструментом для підвищення довіри постачальника, адже демонструє, що продукти чи послуги відповідають потребам замовників. Сертифікація — це надання незалежним органом письмового підтвердження (сертифіката) того, що продукція, послуги або відповідна система відповідають певним критеріям.
Що таке сертифікація ISO?
Система сертифікації якості ISO, проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною організацією зі стандартизації (ISO, International Organization for Standardization).
Фактично міжнародна сертифікація ISO — це підтвердження того, що система менеджменту якості на підприємстві впроваджена і застосовується відповідно до встановлених стандартів. При цьому менеджмент якості — це спеціальна система управління якістю, заснована на аналізі потреб споживачів, цілей організації, визначенні ресурсів і методів досягнення цих цілей і спрямована на загальне поліпшення всієї системи управління якістю в компанії.
Результатом організації систем менеджменту якості на підприємстві є отримання міжнародного сертифіката якості ISO.
Чи отримання сертифіката ISO на території України обов’язкове?
Отримання сертифіката відповідності системи менеджменту якості в Україні законодавчо не є обов’язковою процедурою. Отримати міжнародний сертифікат якості ISO необхідно в тому випадку, якщо замовники для підтвердження якості та стабільності продукції вимагають наявність сертифіката системи управління якістю.
В Україні діють стандарти ДСТУ ISO. Це національні стандарти, якими запроваджено стандарти ISO. Номер стандарту ДСТУ відповідає номеру міжнародного стандарту ISO, а рік затвердження, відповідно, — року утвердження національного стандарту.
Чи можна замовнику вимагати від учасника наявність сертифіката ISO?
Згідно з частиною 5 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації.
Врахуйте у своїй роботі: якщо вимогами замовника передбачений сертифікат ISO, учасник має право оскаржити в Колегії таку вимогу. Якщо таким правом учасник не скористався, він погоджується з умовами тендерної документації та повинен виконати всі вимоги замовника. В іншому випадку його тендерна пропозиція буде правомірно відхилена. Приклади рішень АМКУ з даного питання читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Сертифікація ISO: практика Органу оскарження».
У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Екологічні характеристики, які можуть вимагати замовники в тендерній документації
Екологічна характеристика — характеристика предмета закупівлі, що пов’язана з його впливами на стан довкілля та здоров’я людини. Принципи і методи застосування екологічного маркування наведені в серії міжнародних стандартів ISO 14020 (Таблиця).
Таблиця
Згідно з серією стандартів ДСТУ ISO 14020:2003. Екологічні марковання та декларації. Загальні принципи, екологічне маркування поділяється на три типи: | ||
I тип | ДСТУ ISO 14024:2018 Екологічні марковання та декларації. Екологічне марковання типу I. Принципи та процедури | визначає конкурентну перевагу об’єкта екологічної сертифікації щодо його впливу на стан довкілля і здоров’я людини на всіх стадіях життєвого циклу. Об’єктом сертифікації може бути готова продукція, послуга або об’єкт будівництва. Цей тип маркування передбачає встановлення на кожну категорію продукції екологічних критеріїв для оцінювання її переваг і є більш надійним, тому що право на його застосування надається третьою стороною (органом з оцінки відповідності) за результатами оцінювання |
II тип | ДСТУ ISO 14021:2016 Екологічні марковання та декларації. Самодекларації ІІ типу (Екологічне маркування типу II) | інформує про певну характеристику, пов’язану з впливами на довкілля, яка може бути корисною для експлуатації, обслуговування, ремонту чи утилізації. Маркування ІІ типу належить до самодекларацій, тобто заяв, що не потребують додаткового незалежного оцінювання третьою стороною (сертифікації). Фрази таких заяв, їхні тлумачення, методи обґрунтування їхнього застосування та застереження щодо введення в оману споживача викладені в ДСТУ ISO 14021:2016 |
III тип | ДСТУ ISO 14025:2008 Екологічні марковання та декларації. Екологічні декларації типу III | екологічні декларації, що містять інформацію у вигляді кількісних показників екологічних впливів (енергоємність, споживання водних та інших ресурсів, викиди / скиди, обсяги утворюваних відходів) до обраної одиниці продукції певної категорії на всіх етапах її життєвого циклу |
Екологічне маркування — коротко і точно сформульований напис, символ чи зображення, що наноситься на етикетку або пакування продукції чи наводиться в документації на продукцію, технічних бюлетенях, рекламних матеріалах з метою зазначення певної екологічної характеристики продукції, компонента або пакування. Відповідність продукції встановленим екологічним критеріям підтверджується сертифікатом екологічного маркування.
Екологічна сертифікація — процедура, під час якої визнаний в установленому порядку орган з екологічного маркування документально засвідчує відповідність продукції встановленим екологічним критеріям.
Екологічні критерії (екологічні критерії оцінювання життєвого циклу) встановлюють показники поліпшених екологічних характеристик та додаткові критерії, що визначають екологічні переваги предмета сертифікації. Впроваджуються як стандарт системи екологічної сертифікації та маркування. На кожну категорію товару чи послуги розробляється окремий стандарт.
Відповідність більш екологічно кращої продукції повинна підтверджуватись сертифікатом відповідності стандартам екологічного маркування І типу згідно з ДСТУ ISO 14024 (ISO 14024, IDT).
Чим учасники можуть підтвердити відповідність ДСТУ ISO 14024? Серед способів підтвердження відповідності встановленим вимогам може бути надання копії сертифіката відповідності продукції, що надається встановленим екологічним критеріям на визначену категорію продукції згідно з ДСТУ ISO 14024 (ISO 14024, IDT), та підтвердження копією атестата акредитації органу з оцінки відповідності, який видав сертифікат.
Пам’ятайте: сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством (частина 5 статті 23 Закону).
Далі розглянемо реальні приклади вимоги щодо екологічних характеристик з посиланням на стандарти екологічного маркування.
Приклад 1
Предмет закупівлі: 39830000-9 «Продукція для чищення». Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідна технічна специфікація, наведені в Додатку 1.
Витяг з Додатка 1. ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ
4 | Рідкий засіб мийний синтетичний ТМ Airy або еквівалент | Мийна здатність — не менше 90 % Масова частка поверхнево активних речовин — 6,5 % Показник активності водневих іонів (рН) засобу або водного розчину засобу з масовою часткою 1 % — 7,3–7,5 Піноутворююча здатність: висота стовпа піни не більше 10 мм Мийна здатність по відношенню до еталону — не менше 100 % Біологічний розпад АПАР — не менше 92 % Зниження міцності бавовняної тканини після 25 циклів прання — не більше 13 % Фасування — 6 кг | л | 8722 |
Перелік документів, що повинен надати учасник у складі тендерної пропозиції до кінцевого строку подання тендерних пропозицій для підтвердження відповідності запропонованого товару технічним, якісним, кількісним та іншим характеристикам до предмета закупівлі згідно зі встановленими вимогами: …Сертифікат відповідності запропонованої на позицію 4 продукції вимогам СОУ ОЕМ 08.002.12.065:2016, що розроблені відповідно до стандарту ДСТУ ISO 14024:2002 або ДСТУ ISO 14024:2018. Даний сертифікат відповідності повинен бути виданий органом з оцінки відповідності, акредитованим НААУ (у складі пропозиції надати атестат про акредитацію).
Приклад 2
Вимога тендерної документації. Багатофункціональні пристрої повинні відповідати вимогам екологічних критеріїв на дану категорію продукції, встановленим відповідно до стандарту ДСТУ ISO 14024 для вітчизняного виробника (або еквіваленту цього стандарту для виробника іншої країни).
Для підтвердження встановленої вимоги учасник у складі тендерної пропозиції надає копію сертифіката відповідності екологічним критеріям програм екологічного маркування І типу або ліцензійну угоду на право застосування такого маркування (наприклад, TCO Certified, Blu Angel Ecolabel, EU Ecolabel, Eco Mark Program, Nordic Swan або інших, що мають міжнародне визнання).
Застосування продукції, що відповідає вимогам екологічних стандартів, є запобіжним заходом згідно зі статтею 3 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища України». Наявність сертифіката відповідності, виданого акредитованим органом, є підтвердженням безпечності продукції згідно зі статтями 4, 5 Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» та статтею 26 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я».
Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством. Атестат акредитації видається національним органом з акредитації (Національне агентство з акредитації України) у порядку згідно з Законом України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» від 17.05.2001 № 2407-III. В атестаті акредитації (і додатках до нього, за наявністю) повинна бути зазначена галузь акредитації органу з оцінки відповідності за екологічними критеріями програми екологічного маркування І типу.
Приклад 3
Вимога тендерної документації. По кожному найменуванню запропонованого еквівалентного товару надати сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14024:2018. Даний сертифікат відповідності повинен бути виданий органом з оцінки відповідності, акредитованим НААУ (у складі пропозиції надати атестат про акредитацію). Орган з оцінки відповідності повинен бути акредитований на вказаний стандарт.
Найменування товару в даному сертифікаті ISO 14024:2018 повинно відповідати запропонованому найменуванню еквівалентного товару в технічній пропозиції учасника, найменуванню в наданих протоколах випробувань та висновках санітарно-епідеміологічної експертизи, найменуванню на запропонованих етикетках еквівалентного товару.
Як замовникам пересвідчитися, що наданий сертифікат дійсний?
Наявність екологічного сертифіката та знака екологічного маркування у поєднанні з номером екологічного сертифіката на етикетці, пакуванні є доказами того, що засіб пройшов компетентне оцінювання і підтвердив відповідність встановленим критеріям та отримав право позначатись знаком відповідності екологічним стандартам.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» акредитацією вважається засвідчення національним органом України з акредитації того, що орган з оцінки відповідності відповідає вимогам національних стандартів, гармонізованих з відповідними міжнародними та європейськими стандартами, або вимогам міжнародних чи європейських стандартів та, у разі необхідності, будь-яким додатковим вимогам щодо акредитації у відповідних сферах для провадження визначеної діяльності з оцінки відповідності.
Отже, з метою забезпечення отримання правдивої інформації щодо екологічних характеристик предмета закупівлі замовники під час оцінки тендерних пропозицій повинні звертати увагу на наявність акредитації в органу оцінки відповідності, що видав екологічний сертифікат.
Пересвідчитися в тому, що орган з оцінки відповідності є акредитованим, можна, розглянувши сам сертифікат. На ньому має бути логотип Національного агентства з акредитації України (Рисунок 1).
З переліком чинних сертифікатів, виданих українським органом з екологічного маркування, можна ознайомитись за посиланням.
Також Закон вимагає пересвідчитися, що орган з оцінки відповідності акредитовано згідно з вимогами чинного законодавства. Перевірити статус органу можна в Реєстрі акредитованих органів з оцінки відповідності на офіційному вебсайті Національного агентства з акредитації України — Органи з сертифікації продукції, процесів та послуг (ДСТУ EN ISO/IEC 17065).
Приклад 4: як замовнику перевірити учасника
Вимога тендерної документації: учасники процедури закупівлі повинні надати копії чинних сертифікатів: на систему управління безпечністю харчових продуктів ДСТУ ISO 22000:2019; на систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015; на відповідність встановленим критеріям згідно з ДСТУ ISO 14024.
Коментар. У зазначеній процедурі закупівлі замовник визначив ФОП «К» переможцем. Тендерна пропозиція переможця містить екологічний сертифікат, виданий учаснику Органом з оцінки відповідності. При візуальному огляді сертифіката бачимо відсутність логотипу Національного агентства з акредитації України (Рисунок 2).
Тендерна пропозиція переможця не містить атестата акредитації Органу з оцінки відповідності ФОП «П», тому перевіряємо статус органу, що видав сертифікат, у Реєстрі акредитованих органів з оцінки відповідності на офіційному вебсайті Національного агентства з акредитації України (Рисунок 3).
Запис щодо ФОП «П» в реєстрі (Органи з сертифікації продукції, процесів та послуг (ДСТУ EN ISO/IEC 17065) відсутній.
Ба більше, при вивченні реєстру ми бачимо, що єдина організація в Україні, яка може видати сертифікати відповідності продукції, що надається встановленим екологічним критеріям на визначену категорію продукції згідно з ДСТУ ISO 14024 (ISO 14024, IDT), це Орган з оцінки відповідності «Центр екологічної сертифікації та маркування» Всеукраїнської громадської організації «Жива планета».
Коментар автора: можливо, у замовника є пояснення щодо невідхилення тендерної пропозиції переможця, але замовник повинен був її відхилити або хоча б скористатися передбаченим частиною 15 статті 29 Закону правом звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.
У разі отримання достовірної інформації про невідповідність переможця процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, підставам, установленим частиною 1 статті 17 цього Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника.
Замість висновків. Також зазначимо, що Мінекономіки реалізує проєкти з розвитку сталих закупівель. Сталі закупівлі — ефективні закупівлі товарів, робіт або послуг з поліпшеними екологічними характеристиками та з урахуванням вартості предмета закупівлі протягом його життєвого циклу. Тобто це сучасний європейський підхід до здійснення закупівель, що включає:
- зелені публічні закупівлі;
- застосування нецінових критеріїв оцінки пропозицій учасників закупівель;
- оцінку товару за вартістю «життєвого циклу».
Мінекономіки спільно з ЮНЕП (Програма ООН з довкілля) реалізує проєкт по зміцненню спроможності України щодо сталих публічних закупівель та екологічного маркування. У рамках проєкту планується розроблення політики щодо просування сталих публічних закупівель і системи екологічного маркування, а також розвитку потенціалу бізнес-секторів в контексті реагування на тендери та доступ до екологічного маркування. Більше про сталі закупівлі — у статті «Сталі публічні закупівлі як частина глобальних цілей розвитку».
Більше статей читайте на порталі RADNUK.COM.UA :