Про правомірність вимоги щодо згоди недопущення учасником аномально низької ціни

Катерина Плашенко
310
21 Травня 2021
Про правомірність вимоги щодо згоди недопущення учасником аномально низької ціни
310
21 Травня 2021

Питання читача.

  • При вивченні умов тендерної документації виявили таку вимогу замовника, як лист-пояснення про те, що учасник ознайомлений, розуміє і погоджується із терміном «аномально низька ціна» та зобов’язується, що ціна / приведена ціна за результатами аукціону буде не меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни або приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону.

Як потенційний учасник процедури закупівлі може до початку аукціону прогарантувати зазначене? Адже до початку аукціону учасник не може знати, які ціни зазначать його конкуренти. Та не може спрогнозувати, до якого саме рівня буде вимушений знижувати ціну задля можливої перемоги.

Відповідь експерта.

  • Вітаю! Як визначено пунктом 3 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), аномально низька ціна тендерної пропозиції — ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та / або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону.

Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота). Найімовірніше, замовник, встановлюючи таку вимогу, хоче попередити невиправдане занижування цін, адже демпінг може призвести до того, що потенційний переможець відмовиться від укладання договору про закупівлю. Але така вимога тендерної документації не логічна та не узгоджується з вимогами Закону, адже не дає можливість суб’єктам господарювання належним чином сформувати свої тендерні пропозиції.

Вимога щодо надання листа-згоди недопущення учасником аномально низької ціни порушує вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси потенційних учасників, пов’язаних з їх участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону.

Рекомендуємо змушувати замовника вносити зміни та вилучати подібні вимоги тендерної документації шляхом оскарження до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія). Як приклад наведемо Рішення Колегії № 10295-р/пк-пз від 11.05.2021 (оголошення № UA-2021-04-14-005014-c), яким Колегія постановила усунути схожу вимогу замовника шляхом унесення відповідних змін до тендерної документації.

Більше читайте на порталі RADNUK.COM.UA. Статті за темою обов’язково стануть вам у пригоді!

Учасникам