Проводите процедуру, очікувана вартість якої дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень? Є порада щодо антикорупційної програми

Олег Підгірський
1023
13 Жовтня 2022
Проводите процедуру, очікувана вартість якої дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень? Є порада щодо антикорупційної програми
1023
13 Жовтня 2022

Наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 10.12.2021 № 794/21 затверджено типову антикорупційну програму. У свою чергу, цим наказом визнано таким, що втратило чинність, рішення НАЗК від 02.03.2017 № 75, яким до цього було затверджено редакцію типової антикорупційної програми.

Виходячи з норми пункту 10 частини 1 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини 2 статті 40 Закону № 922) в разі, якщо юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом).

Згідно зі статтею 62 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII антикорупційною програмою юридичної особи є комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції в діяльності юридичної особи.

В обов’язковому порядку антикорупційна програма затверджується керівниками:

  1. державних, комунальних підприємств, господарських товариств (у яких державна або комунальна частка перевищує 50 відсотків), де середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує п’ятдесят осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує сімдесят мільйонів гривень;
  2. юридичних осіб, які є учасниками процедури закупівлі відповідно до Закону № 922, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 мільйонів гривень.

Окремі вимоги до антикорупційної програми юридичної особи визначені статтею 63 Закону № 1700.

Ні Законом № 922, ні Законом № 1700 конкретно не встановлено, що юридичні особи в обов’язковому порядку повинні затверджувати антикорупційну програму саме за типовою редакцією, визначеною чинним нормативним актом, яким на момент публікації цієї статті є Наказ № 794/21.

Розглянемо позицію Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) щодо дотримання редакції типової антикорупційної програми.

Рішення Колегії від 22.09.2022 № 5971-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-07-22-000453-a

Обставина розгляду скарги

Відкриті торги з публікацією англійською мовою оголошено з очікуваною вартістю більше 20 мільйонів гривень. Умовами тендерної документації передбачено, що у складі тендерної пропозиції учасник повинен надати інформацію про відповідність учасника (крім нерезидентів) вимогам антикорупційного законодавства, зокрема шляхом надання антикорупційної програми.

Один з учасників надав у складі своєї тендерної пропозиції антикорупційну програму, яка в свою чергу не відповідає типовій антикорупційній програмі з Наказу № 794/21.

Замовник допустив такого учасника до аукціону.

Позиція скаржника

Не погоджуючись із рішенням про допущення такого учасника до аукціону, скаржник просив Колегію зобов’язати замовника скасувати своє рішення.

Скаржник наголошує, що антикорупційна програма згаданого учасника не відповідає нормам чинного законодавства, тим самим стверджує, що контрагент не надав інформацію про свою відповідність вимогам чинного антикорупційного законодавства.

Позиція замовника

Замовник зазначає, що Наказом № 794/21 не встановлено кінцевого терміну для затвердження антикорупційної програми юридичними особами, визначеними в частині 2 статті 62 Закону № 1700.

Позиція Колегії

Колегією встановлено, що в складі тендерної пропозиції учасника відсутня антикорупційна програма, оформлена відповідно до типової антикорупційної програми юридичної особи за Наказом № 794/21. Посилаючись на положення цього наказу, статті 62 Закону № 1700 та абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону № 922, Колегія дійшла висновку, що тендерна пропозиція цього учасника не відповідає встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону № 922 вимогам до учасника відповідно до законодавства.

Наголошуючи, що в замовника наявні підстави для відхилення згаданого учасника, Колегія постановила зобов’язати замовника скасувати рішення про його допущення до аукціону.

Висновок

Виходячи зі змісту проаналізованого вище рішення Колегії, учасникам — юридичним особам, які мають на меті брати участь у процедурах закупівель, очікувана вартість яких дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень, радимо узгодити свою антикорупційну програму (або створити й затвердити такий документ, якщо він відсутній) із затвердженою чинною типовою антикорупційною програмою.

У зразках документів на порталі RADNUK.COM.UA, зокрема в розділі «Антикорупційна програма» підкатегорії «Зразки документів учасникам», наведено взірці документів, що стосуються затвердження антикорупційної програми, що, в свою чергу, відповідає наведеним вище нормам чинного законодавства України, якими можуть скористатися такі юридичні особи:

  1. Антикорупційна програма;
  2. Наказ про затвердження антикорупційної програми.

Читайте також публікації:

Практика оскарження закупівель

Показові рішення органу оскарження та ексклюзивні коментарі голови АМКУ , що обов’язково стануть у нагоді кожному учаснику

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО