Практика АМКУ щодо застосування пункту 13 частини 1 статті 17 Закону про закупівлі

Олег Підгірський
1308
12 Січня 2022
Практика АМКУ щодо застосування пункту 13 частини 1 статті 17 Закону про закупівлі
1308
12 Січня 2022

Що робити у разі відображення в електронній системі закупівель після визначення учасника переможцем торгів інформації про наявність заборгованості зі сплати податків та зборів? Чи не буде відхилено тендерну пропозицію учасника у випадку розстрочення заборгованості? Розглянемо це питання на практиці АМКУ.

Що каже Закон?

Частиною 1 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) передбачено, що замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини 2 статті 40 цього Закону) в разі наявності хоча б однієї з викладених у цій частині підстав.

Так, згідно з пунктом 13 цієї частини замовник повинен відмовити учаснику в участі у торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника у разі, якщо учасник процедури закупівлі має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника.

Розглянемо питання правомірності відхилення чи невідхилення тендерної пропозиції учасника згідно з вищевикладеною обставиною на практиці Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія).

Приклад 1

Рішення Колегії від 21.01.2021 № 1060-р/пк-пз, оголошення № UA-2020-10-13-006059-b: наявна заборгованість зі сплати податків та зборів (обов’язкових платежів).

Обставини розгляду скарги. Тендерну пропозицію скаржника відхилено, оскільки згідно з інформацією, розміщеною на вебпорталі Уповноваженого органу, після визначення скаржника переможцем процедури закупівлі та прийняття рішення про намір укласти з ним договір 30.11.2020 електронною системою оприлюднена «Відповідь на запит щодо надання інформації про відсутність або наявність заборгованості (податкового боргу) із сплати податків, зборів, платежів, контроль за якими покладено на органи Державної фіскальної служби, в учасника процедури закупівлі», у якій міститься, зокрема, така інформація: «Наявна заборгованість; Дата та час формування відповіді 30.11.2020 09:14:05».

Позиція скаржника. Після визначення його переможцем торгів, на виконання вимог статті 17 Закону, 30.11.2020 до системи Прозорро завантажено документ під назвою «Довідка про відсутність заборгованості 25.11.2020.zip». Відповідно до цієї Довідки у скаржника станом на 25.11.2020 була відсутня заборгованість з податків, зборів, платежів. Строк дії довідки — десять календарних днів, до 04.12.2020 включно. Отже, довідка про відсутність заборгованості зі сплати податків та зборів була подана відповідно до вимог тендерної документації та була чинною на момент завантаження її у систему Прозорро.

Замовник, відхиляючи тендерну пропозицію скаржника, посилається на те, що 30.11.2020 о 10.02 системою Прозорро сформовано інформацію «Інформація (Квитанція № 2) з ДФС про відсутність заборгованості», що є доступною в електронній системі закупівель, відповідно до якої у переможця станом на 30.11.2020 наявна заборгованість з податків, зборів, платежів.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України «Питання Державної податкової служби» від 21.08.2019 № 682-р було встановлено, що функції і повноваження Державної фіскальної служби з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та законодавства з інших питань з моменту прийняття цього розпорядження КМУ перейшли до Державної податкової служби.

Таким чином, органи Державної фіскальної служби України (ДФС) з 21.08.2019 не здійснюють функції з адміністрування податків і зборів в Україні, а ці функції передані органам Державної податкової служби України (ДПС).

Довідка від 25.11.2020 про відсутність заборгованості зі сплати податків, зборів, платежів була видана органом, на який покладено обов’язок адміністрування податків і зборів в Україні, а саме: Офісом великих платників податків Державної податкової служби, відповідно до Порядку надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 733 від 03.09.2018. Строк дії довідки — десять календарних днів, до 04.12.2020 (включно).

Отже, інформацію з даних системи Прозорро щодо наявності у скаржника заборгованості, яку отримав замовник та на підставі якої в подальшому прийняв рішення щодо відхилення тендерної пропозиції скаржника, не є офіційною, а отже, не може свідчити про те, що замовник не довів факт наявності у скаржника заборгованості зі сплати податків та зборів. Ба більше, замовник не зазначає та не довів, з яких саме податків чи зборів у скаржника наявна заборгованість та в якому розмірі. Таким чином, рішення Замовника про відхилення тендерної пропозиції прийнято з порушенням законодавства у сфері публічних закупівель і тому підлягає скасуванню.

Позиція замовника. Замовник наголошує на інформації, розміщеній в електронній системі закупівель 30.11.2020, про наявність заборгованості у скаржника. Станом на 06.12.2020 у замовника була виключно інформація щодо наявності заборгованості у скаржника. Підтвердження здійснення заходів щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості скаржником у строк, що не перевищує 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, не надано.

Позиція Колегії. Тендерна пропозиція скаржника була правомірно відхилена замовником.

Приклад 2

Рішення колегії від 07.04.2021 № 7266-р/пк-пз, оголошення № UA-2021-01-21-006859-b: учасник розстрочив заборгованість зі сплати податків та зборів (обов’язкових платежів).

Обставини розгляду скарги. Переможець процедури закупівлі має заборгованість (податковий борг) зі сплати податків, зборів, платежів, контроль за якими покладено на органи Державної фіскальної служби України, що підтверджується довідкою, наданою у складі тендерної пропозиції, та довідками Державної податкової служби України, сформованими автоматично електронною системою закупівель у результаті інтеграції з електронної системи закупівель з інформаційними системами Державної фіскальної служби. Разом з довідкою на підтвердження здійснення заходів щодо розстрочення і відстрочення заборгованості (податкового боргу) переможцем надано ухвалу суду, згідно з якою податковий борг учасника було розстрочено на 12 місяців шляхом здійснення щомісячних платежів за графіком.

Позиція скаржника. Скаржник наголошує, що доказів добросовісного виконання умов розстрочення, передбачених ухвалою суду, переможець у складі тендерної пропозиції не надав. За твердженнями скаржника, переможець не виконує умови розстрочення заборгованості.

Позиція замовника. Замовник у своїх поясненнях посилається на норму пункту 13 частини 1 статті 17 Закону та норми Податкового кодексу. Крім того, проведення аналізу добросовісності виконання умов розстрочення заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) з боку переможця не передбачено нормами чинного законодавства України, у тому числі Законом. Також перевірка виконання з боку переможця ухвали суду не входить до компетенції та повноважень замовника та не є обов’язковою за Законом. Контроль за справлянням податків і зборів України покладено на податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи).

Відповідно, лише органи Державної податкової служби, а не відкриті джерела (вебсайти), на які посилається скаржник, можуть надавати достовірні дані щодо стану розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами.

Позиція Колегії. Тендерною документацією не вимагалось надання підтвердження виконання умов розстрочення. Колегія наголошує, що скаржник не довів, що переможець не виконує умови розстрочення заборгованості (податкового боргу). Таким чином, відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.

Отже, підсумуємо:

  1. У разі відображення в електронній системі закупівель після визначення учасника переможцем торгів заборгованості зі сплати податків та зборів учасникам варто погасити відповідний борг та завантажити чинну довідку про відсутність заборгованості. Замовникам у разі наявності в учасника процедури закупівлі заборгованості зі сплати податків та зборів рекомендуємо перевірити за даними Реєстру заяв про розстрочення, відстрочення грошових зобов’язань чи податкового боргу, який ведеться у відкритому доступі, чи вжито учасником заходів щодо розстрочення (відстрочення) боргів перед бюджетом. Підтвердженням цієї інформації слугуватиме прийняте фіскальним / податковим органом рішення і договір про розстрочення (відстрочення).
  2. У разі неможливості погашення учасником наявної заборгованості зі сплати податків та зборів учаснику варто здійснити заходи щодо відстрочення чи розстрочення такої заборгованості, при цьому важливо враховувати вимогу, встановлену в тендерній документації.

Також читайте на порталі RADNUK.COM.UA такі корисні публікації:


Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: «Вимоги статті 17 за новими правилами»

Практика оскарження закупівель

Показові рішення органу оскарження та ексклюзивні коментарі голови АМКУ , що обов’язково стануть у нагоді кожному учаснику