Що потрібно врахувати в тендерній документації під час закупівлі пального? Практика АМКУ щодо закупівлі пального — далі.
У публікації «Чого не слід вимагати в учасника під час здійснення закупівлі електричної енергії: практика АМКУ» за позиціями органу оскарження ми визначили, які вимоги не слід встановлювати під час закупівлі електричної енергії.
Ще одним не менш необхідним для закупівельників предметом закупівлі є пальне. Тому сьогодні опрацюємо рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія), предметом яких було оскарження умов закупівель, що стосуються наведеного товару.
Нагадаю, що за положеннями пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), у разі проведення відкритих торгів згідно з Особливостями для закупівлі бензину, дизельного пального чи газу скрапленого для автомобільного транспорту положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
У статті порталу RADNUK.COM.UA «Національні стандарти для відповідного предмета закупівлі, щоби дійсно дотриматись пункту 29 Особливостей» наведено національні стандарти до бензину, дизельного пального та газу скрапленого для автомобільного транспорту.
Нижче ловіть деякі рішення Комісії, що стосуються питання, чого не слід вимагати під час здійснення закупівлі пального.
Номер рішення АМКУ | Документи, що вимагались процедурою | Позиція АМКУ |
Рішення Комісії від 08.11.2023 № 17929-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-10-24-013651-a | Умовами закупівлі встановлено, що учасник повинен мати у користуванні або у власності розгалужену мережу АЗС, які також повинні бути емітентами талонів (карток) на пальне. Крім того, учасник повинен надати в складі своєї пропозиції:
| Наведені оскаржувані вимоги Комісія визначила такими, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Окремо Комісія зупинялась на приписах пунктів 28 і 29 Особливостей та статтях 5 і 22 Закону. Тим самим дійшла висновку, що замовниками порушено приписи наведених норм. Тому замовники повинні усунути наведені невідповідності шляхом внесення відповідних змін до своїх тендерних документацій. |
Рішення Комісії від 31.10.2023 № 17468-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-10-16-010090-a | Умовами закупівлі встановлено, що учасник у складі пропозиції повинен надати:
| |
Рішення Комісії від 24.10.2023 № 17010-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-10-09-012878-a | Умовами закупівлі встановлено, що учасник у складі пропозиції повинен надати:
| |
Рішення Комісії від 19.10.2023 № 16800-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-10-03-001312-a | Умовами закупівлі встановлено, що учасник у складі пропозиції повинен надати:
Також умовами визначено, що учасник має мати власний зразок скретч-карт (талонів), які не є предметом перекупу у третіх осіб. | |
Рішення Комісії від 19.10.2023 № 16778-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-10-04-003911-a | Умовами закупівлі встановлено, що учасник у складі пропозиції повинен надати:
| |
Рішення Комісії від 16.10.2023 № 16472-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-09-29-008731-a | Умовами закупівлі встановлено, що учасник у складі пропозиції повинен надати:
| |
Рішення Комісії від 13.10.2023 № 16404-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-09-28-007891-a | Умовами закупівлі встановлено, що АЗС учасника повинна знаходитись від місцезнаходження замовника на відстані не більше 2 км (за показами одометра) дорогами загального користування з урахуванням дорожньої розмітки та правил дорожнього руху. У свою чергу, бензин повинен бути підвищеної якості А-95 преміум саме імпортного виробництва. | |
Рішення Комісії від 12.10.2023 № 16367-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-09-29-008960-a | Умовами закупівлі встановлено, що учасник у складі пропозиції повинен надати:
|
Коментар
Загалом висновок за аналізом опрацьованих рішень органу оскарження буде таким самим, як і в публікації порталу щодо оскаржуваних вимог при закупівлі електричної енергії, що згадана вище. Тобто в будь-якому випадку замовник не може вимагати нічого зайвого, крім того, що визначається чинними стандартами, як цього вимагає припис пункту 29 Особливостей. Тому знову ж таки треба ретельно опрацювати такі стандарти.
Якщо вже встановили вимоги, що не відповідають такому стандарту, тобто суперечать положенням пункту 29 Особливостей, необхідно внести зміни до тендерної документації в порядку пункту 54 Особливостей та привести її у відповідність. Для цього може знадобитись взірець протоколу про внесення змін до тендерної документації з власної ініціативи, який можна знайти на порталі RADNUK.COM.UA.
Принагідно зверніть увагу на обґрунтування технічних та якісних характеристик закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі – паливо. Читайте також публікації:










