Замовник вимагає довідку МВС за попередній період, як бути?

Катерина Плашенко
757
16 Липня 2021
Замовник вимагає довідку МВС за попередній період, як бути?
757
16 Липня 2021

Питання читача

  • Плануємо брати участь у відкритих торгах, які були опубліковані 05.07.2021. Замовник від переможця вимагає надати оригінал довідки або електронну довідку з органу МВС України, яка містить відомості, що фізична особа, яка є учасником, або директор учасника, не була засуджена за злочин, судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку станом на 01.05.2021. Тендер оголошено 05.07.2021. Яким чином учасник, який стане переможцем, зможе надати довідку з МВС станом на 01.05.2021?

Відповідь експерта

  • Вітаю!  Частиною 6 статті 17  Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону.

Таким чином, відповідно до пункту 6 частини 1 статті 17 Закону учасник-переможець має підтвердити, що службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору про закупівлю в разі переговорної процедури закупівлі), не була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку, шляхом надання довідки або довідки у формі електронного документа, або копії нотаріально завіреної довідки, виданої Міністерством внутрішніх справ України про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримінальної відповідальності не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває (далі — довідка МВС). Додатково замовник може перевірити достовірність довідки на офіційному сайті Міністерства внутрішніх справ України за посиланням.

Звісно, якщо тендер оголошено в липні поточного року, вимога замовника щодо надання переможцем довідки МВС на уповноважену особу, дійсної станом на травень 2021 року, виглядає дивно, та й отримати таку довідку нереально. Фізична можливість отримати довідку про несудимість у МВС за попередні періоди в учасника відсутня.

Таку вимогу тендерної документацій варто оскаржувати до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія). Є велика імовірність, що рішення буде на користь скаржника. Звичайно, якщо учасник зможе обґрунтувати та документально підтвердити неможливість отримання такої довідки за минулий період. Документальним підтвердженням може були лист від МВС (відповідь на запит потенційного учасника) щодо неможливості надання такого документа станом на, наприклад, травень.

Якщо учасник не оскаржив вимоги тендерної документації та взяв участь у процедурі закупівлі, то такими діями він підтвердив, що зможе виконати всі умови замовника, у тому числі зможе отримати довідку МВС за попередній період у разі перемоги.

Наведемо дещо схожий приклад з практики, рішення Колегії № 14520-р/пк-пз від 29.06.2021, оголошення № UA-2021-04-14-001597-a. 

Обставини справи: учасник ДП «Л» / скаржник переміг у процедурі закупівлі, а потім був відхилений замовником у зв’язку з тим, що переможець процедури закупівлі не надав (не завантажив) у спосіб, затверджений у тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону. ДП «Л»  звернулося зі скаргою до Колегії.

Важливі дати: кінцевий строк подання тендерних пропозицій — 14.05.2021; учасник ДП «Л» визначений переможцем 20.05.2021; замовник відхилив тендерну пропозицію скаржника 28.05.2021.

Вимога тендерної документації: додатком 4 до тендерної документації визначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує 10 (десяти) днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 5, 6, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону, та наведено перелік, у якому, зокрема, вимагається довідка відповідного уповноваженого органу про відсутність заборгованості по сплаті податків і зборів (обов’язкових платежів), дійсна на кінцеву дату подання тендерних пропозицій учасниками, тобто видана у строк з 04.05.2021 по 14.05.2021.

Виникає логічне запитання: яким чином учасник до подання тендерної пропозиції може передбачити, переможе він у процедурі закупівлі чи ні?

Позиція скаржника: учасник ДП «Л», як переможець, мав надати у період з 20.05.2021 по 30.05.2021 довідку про відсутність заборгованості по сплаті податків і зборів (обов’язкових платежів), дійсну станом на минулу дату — 14.05.2021.

Скаржник, як переможець процедури закупівлі, оприлюднив 26.05.2021 на вебпорталі Уповноваженого органу документи переможця, у тому числі: довідку про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, від 24.05.2021, та лист-пояснення від 27.05.2021, у якому, зокрема, зазначено, що ДП «Л» на виконання вимог тендерної документації інформує про відсутність заборгованості по сплаті податків і зборів (обов’язкових платежів) на кінцеву дату подання тендерних пропозицій учасниками — 14.05.2021.

Замовник відхиляє тендерну пропозицію, не переймаючись, що строк для подання документів переможця завершується лише 30.05.2021.

Зазначимо, що довідка відповідного уповноваженого органу про відсутність заборгованості по сплаті податків і зборів (обов’язкових платежів) є дійсною протягом 10 днів, таким чином, учасник ДП «Л» повинен був отримати таку довідку у термін з 04.05.2021 по 14.05.2021. Але як ДП «Л» мало дізнатися ще напередодні подання тендерних пропозицій, що стане переможцем процедури закупівлі?

Колегія постановила, що тендерна пропозиція скаржника була неправомірно відхилена замовником з наведеної вище підстави.

Коментар: звісно, хотілось би, щоби  таким чином Колегія визнала неправомірним відхилення учасника через абсурдні та беззмістовні вимоги замовника, проте найімовірніше Колегія прийняла таке рішення через недотримання замовником строків. Отже, наголошуємо, що учасникам варто оскаржувати такі вимоги на етапі подання тендерних пропозицій.

Більше статей за темою читайте на порталі RADNUK.COM.UA, адже вони обов’язково стануть вам у пригоді:

Радник відповідає на запитання

Коротко про суперечливі та болючі питання учасників закупівельного процесу