Пунктом 61 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII установлено, що тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень: замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує конкретний відсоток, визначений у конкретному році.
Водночас згідно з абзацами 4 і 5 пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, положення пункту 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону не застосовуються замовниками у разі здійснення замовником закупівлі товарів, робіт чи послуг, якщо країною походження таких товарів (зокрема, якщо набуття замовником у власність таких товарів передбачається за результатом виконання робіт чи надання послуг) є країна, яка є стороною Угоди про державні закупівлі, укладеної 15.04.1994 в м. Марракеші, із змінами, внесеними Протоколом про внесення змін до Угоди про державні закупівлі, вчиненим 30.03.2012 в м. Женеві, з якою Україна уклала інші міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, що містять положення про державні закупівлі, у тому числі угоди про вільну торгівлю, або країна, яка є учасником Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі» від 16.03.2016 № 1029-VIII.
Наведені норми залишаються складним питанням для закупівельників, замовникам досі важко зорієнтуватись, коли застосовуються ці норми. Чи плюсувати між собою предмети закупівель умовно за одним кодом ДК для вартісного порогу?
Можливо, публікації порталу RADNUK.COM.UA з переліку корисних посилань щодо нюансів закупівлі товарів з переліку локалізованих трішки роз’яснять алгоритми застосування згаданих норм.
- «Що змінилось у частині локалізації з 09.07.2024? Говоримо про порогові межі міжнародних угод і сертифікат походження», що стосується розуміння приписів абзаців 4 і 5 пункту 3 Особливостей;
- «Позиція АМКУ щодо плюсування очікуваної вартості закупівель з локалізацією», де за позицією органу оскарження визначаємось з питанням плюсування потреб для вартісного порогу локалізації;
- «Сертифікат відповідності системи управління якістю виробника саме на виробництво як вид діяльності. Позиція АМКУ», у якій, також згідно з рішенням АМКУ, ми орієнтуємось на відповідність сертифіката ДСТУ ISO 9001;
- «Заступник генерального директора ДП „Прозорро“ про локалізацію в електронному каталозі, зокрема під час купівлі генератора», де автор тлумачить норми щодо ступеня локалізації виробництва під час закупівлі за запитом пропозицій постачальників.
Своєю чергою, у рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями опрацьовано категорію «Закупівлі за пунктом 13 Особливостей» розділу «Зразки замовникам за Особливостями» та встановлено актуальність зразків цієї категорії.