Як бізнесу оцінити ринок у публічних закупівлях? Частина 2: шукаємо ринкову ціну

Поліна Колганова
1202
2 Червня 2021
Як бізнесу оцінити ринок у публічних закупівлях? Частина 2: шукаємо ринкову ціну
1202
2 Червня 2021

Щоб перемагати на тендерах та не працювати собі у збиток, бізнесу важливо орієнтуватися в ринкових цінах у публічних закупівлях на його товари. Зрозуміти, які кошти замовники в середньому платять за різні товари, допоможе публічний модуль аналітики BI Prozorro.

Чи не кожному підприємцю, який планує увійти на ринок публічних закупівель, хочеться розуміти, який рівень цін там сформувався. Адже це дозволяє визначити, наскільки прибутковою буде робота з бюджетними замовниками та чи вигідна вона вам взагалі.

Минулого разу в статті «Як бізнесу оцінити ринок у публічних закупівлях? Частина 1: аналіз попиту» на порталі RADNUK.COM.UA ми розповідали, як дослідити обсяги попиту на конкретний товар. Тепер зупинимося на аналізі ціни товару учасника на ринку публічних закупівель та порівняємо її з комерційною.

У попередній статті наша уявна компанія спеціалізувалася на продажу різних сирних продуктів і хотіла розширити свою клієнтську базу за рахунок бюджетних замовників. Проте директор нашого підприємства має сумніви, чи буде вигідно продавати товар державі.  Тож ми вирішили дізнатися, які ціни панують на цьому ринку.

Поміж іншого, фірма продає кисломолочний сир, і нещодавно нам вдалося домовитися з виробником про хорошу знижку на сир 9 %-ої жирності. Тепер нам хотілося б продати побільше такого товару, щоб отримати гарний прибуток. Тому саме його середню ціну у ProZorro ми й будемо шукати. 

Спочатку нам потрібно відібрати закупівлі нашого товару. Для цього ми, як і раніше, будемо використовувати додаток «12. Етап закупівель», роботу почнемо з листа «Тендери / лоти». Спершу встановимо тут фільтр на код CPV. Цей крок не обов’язковий, однак інколи він може суттєво вам допомогти. Який саме код обрати, ми визначили в минулій статті із першою частиною дослідження — це 15540000-5 Сирні продукти. Саме його треба вписати  у стовпчику  «Класифікація CPV» (Рис. 1).

Рис.1

Однак в цю групу, окрім кисломолочного сиру, входить ще багато товарів. Тому продовжимо чистити вибірку від зайвого — за допомогою пошукового запиту за назвою лота. Щоб знайти закупівлі сиру кисломолочного із жирністю 9 %, виконаємо такі кроки:

  1. активуємо пошук у стовпчику «Лот» (для цього натисніть на лупу);
  2. наводимо пошуковий запит — *сир?кис*?9%*. Нагадаю, зірочки потрібні, щоб врахувати можливі варіації в словах та шукати необмежену кількість символів до назви і після неї, а знак питання замінює пробіл чи невідому літеру;
  3. натискаємо ENTER чи зелену галочку.

Якщо ви захочете нагадати собі нюанси створення пошукових запитів, ви завжди можете перейти на детальне роз’яснення в модулі. Для цього натисніть кнопку «Як покращити пошук» праворуч на листі «Тендери / Лоти» (Рис. 2).

Рис.2

Рис. 2 Тепер, щоб коректно вирахувати середню ціну, нам варто відсортувати закупівлі з однаковою одиницею виміру товару — аби не порівнювати вартість упаковок і, наприклад, центнерів. Кисломолочний сир замовники переважно купують кілограмами, хоча зустрічаються і лоти зі штуками, пачками і так далі. Крім одиниці виміру, ми виставимо ще й завершений статус лота (Рис. 3). Адже фінальна ціна встановлюється вже тоді, коли замовник із переможцем закупівлі укладають договір / договір про закупівлю.

Рис.3

Ринок — річ не постійна, і з часом ціни на ньому змінюються. Тож, щоб отримати справді актуальну інформацію, обмежимо вибірку останніми місяцями. Для цього виберіть відповідний період за допомогою панелі над таблицею (Рис. 4).

Рис.4

Найважче вже позаду — ми зробили всі відбори, необхідні для того, щоб далі аналізувати ціни. Тепер дивимося на стовпчик «Ціна за одиницю». Ви можете натиснути на її заголовок, щоб відсортувати дані за зростаннями чи спаданням. Якщо якась ціна сильно вирізняється на загальному фоні,  ми можемо одразу перейти на закупівлю і перевірити специфікацію договору про закупівлю. Для цього потрібно натиснути на посилання «Лот» (Рис. 5). Це допоможе знайти помилки замовників або виявити завищення ціни на товар.

Рис.5

Якщо ви бажаєте порахувати середнє значення цін, це можна зробити за допомогою формул Excel. Щоб експортувати таблицю, натисніть по ній правою клавішею миші та оберіть «Таблиця» — «Завантажити як…» — «Дані» (Рис. 6).

Рис.6

Коли ви аналізуєте ціни на товари, варто враховувати ще декілька особливостей:

1. модуль аналітики розраховує ціну за одиницю  шляхом поділу очікуваної вартості товару на його кількість. Тож якщо один лот містить декілька різних товарів, BI ProZorro не зможе коректно розрахувати ціну на кожен із них (Рис. 7);

Рис.7

2. інколи замовники можуть заплутатися і неправильно вказати одиниці виміру товарів. Тож варто не втрачати пильності і за потреби перевіряти інформацію безпосередньо в закупівлі в ProZorro.

Тепер, коли ми вже зорієнтувалися, які ціни на кисломолочний сир 9 %-ої жирності переважають у ProZorro, порівнюючи їх із собівартістю товару, іншими витратами виробництва та комерційними цінами, керівництво компанії може вирішити, чи вигідно зараз брати участь у публічних закупівлях. А разом з обсягами попиту, які ми знайшли минулого разу, ще й обрати пріоритетні регіони для продажів.

Тож підсумуймо, що ми зробили, аби знайти середні ціни на обраний товар:

  1. встановили відповідний код CPV (необов’язковий крок) та знайшли закупівлі нашого товару за назвами лотів;
  2. обрали одиницю виміру товару;
  3. визначили період закупівель та відібрали серед них лише завершені;
  4. дослідили ціни на товар.

Раджу спробувати цей алгоритм для ваших товарів, робіт чи послуг. Ви можете адаптувати його під себе, додаючи й інші критерії для відбору закупівель. Впевнена, у вас все вийде!

Також на порталі RADNUK.COM.UA такі корисні статті:

Учасникам

Матеріали для початківців та професіоналів, які беруть участь у публічних (державних) закупівлях

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО