Кошторисні норми України «Настанова з визначення вартості будівництва» визначають основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення в будівництві для визначення вартості будівництва при цьому замовники припускаються помилок та часом не дотримуються норм Настанови. У матеріалі розглянемо типові порушення норм Настанови з визначення вартості будівництва на прикладі практики ДАСУ.
Вимоги до проєктно-кошторисної документації робіт з капітального ремонту, реконструкції, реставрації чи іншого виду будівельного підряду визначаються Кошторисними нормами України «Настанова з визначення вартості будівництва», затвердженими наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 (далі — Настанова № 281). Сьогодні розглянемо висновки моніторингів, які проводяться Державною аудиторською службою України (далі — ДАСУ/Держаудитслужба), та проаналізуємо помилки замовників під час закупівлі робіт та поточного ремонту, які суперечать нормам Настанови № 281.
Посилання замовника на нечинні ДСТУ
Моніторинг UA-M-2023-10-04-000022, оголошення UA-2023-06-26-011503-a
Моніторингом, зокрема, установлено, що при складанні тендерної документації замовник у проєкті договору у пунктах 3.2, 5.2.2, 8.12, 8.13, 8.15 та 8.16 вказав на дотримання норм та правил, визначених ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, ДСТУ Б Д.1.1-2:2013, ДСТУ Б Д.1.1-3:2013 та ДСТУ Б Д.1.1-4:2013.
Водночас наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» (далі — Наказ № 281) затверджені нові кошторисні норми у будівництві та визнані такими, що втратили чинність, ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, ДСТУ-Н Б Д.1.1-2:2013, ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013 та ДСТУ-Н Б Д.1.1-4:2013. Відповідно до пункту 3 Наказу № 281 «кошторисні норми України „Настанова з визначення вартості будівництва“ та „Настанова з визначення вартості проектних, науково-проектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво“ набирають чинності з моменту реєстрації їх в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва». 08.11.2021 в реєстрі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва створено запис за цими Настановами: BN01:9602-8057-4368-3519 та BN01:2456-9677-1614-4485.
Таким чином, посилаючись у проєкті договору на нечинні ДСТУ, замовником не дотримано вимоги абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, у зв’язку з чим порушено вимоги абзацу 1 пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
У зв’язку з виявленим порушенням та з огляду на відсутність механізму їх усунення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення.
Договірна ціна та (не)врахування коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами
Моніторинг UA-M-2023-10-17-000012, оголошення UA-2023-08-18-009508-a від 18.08.2023
Моніторингом, зокрема, встановлено, що в договірній ціні, наданій ТОВ «Б» у складі тендерної пропозиції, не враховано кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, що не відповідає пункту 5.33 Настанови, а отже вимогам пункту 2.2 проєкту договору (додаток 6 до тендерної документації замовника).
Однак замовник на порушення вимог абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей (в редакції від 11.07.2023) не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «Б» як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, та уклав з ним договір від 06.09.2023 № 605.
З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку шляхом розірвання укладеного за результатами торгів договору.
Моніторинг UA-M-2023-10-17-000010, оголошення UA-2023-08-17-002513-a від 17.08.2023
Моніторингом встановлено, що у складі тендерної пропозиції ПП «Д» міститься договірна ціна (вид договірної ціни: тверда), у якій не враховані кошти на покриття ризиків та кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, що не відповідає пунктам 5.31, 5.33 Настанови № 281.
Замовник у поясненнях зазначив, що учасником ПП «Д» при поданні документа «Договірна ціна» було враховано рівень покриття ризиків та рівень покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, як «0», що не суперечить вимогам Настанови, а також зазначив, що змінами № 3 до Настанови було врегульовано таке нечітке визначення пунктів 5.31 та 5.33, а саме: в абзаці першому пункту 5.31 слово «враховуються» замінити словами «можуть враховуватися» та абзац перший пункту 5.33 викласти в такій редакції: «У ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни незалежно від її виду) можуть враховуватися кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися протягом будівництва».
Проте слід зазначити, що в наданій договірній ціні учасника ПП «Д» в рядках кошти на покриття ризиків та кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, відсутнє цифрове значення «0», а зазначено «-». Зміна № 3 до Настанови затверджена наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 22.09.2023 № 854 та набула чинності 02.10.2023, з моменту оприлюднення її в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва, при цьому учасник подав свою пропозицію 25.08.2023, до затвердження Зміни № 3.
Про треті зміни до Настанови № 281 читайте у статті «Настанова з визначення вартості будівництва: огляд третіх змін за наказом від 22.09.2023».
Отже, на порушення вимог абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей (в редакції від 11.07.2023) замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ПП «Д» через невідповідність його тендерної пропозиції умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, визначив його переможцем торгів та уклав з ним договір від 11.09.2023 № 101.
З огляду на це та інші встановлені порушення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку шляхом розірвання укладеного за результатами торгів договору.
Врахування учасником коштів на покриття ризиків за динамічної договірної ціни
Моніторинг UA-M-2023-10-11-000019, оголошення UA-2023-09-20-013916-a
Моніторингом встановлено, що замовник встановив в умовах тендерної документації динамічну договірну ціну, при цьому згідно з нормами пункту 5.31 Настанови № 281 за динамічної договірної ціни у ціні пропозиції учасника (договірній ціні) кошти на покриття ризиків не враховуються.
Проте у наданій у складі тендерної пропозиції договірній ціні (файл «Розрахунки до ДЦ.rtf») учасником ФОП «М» враховано кошти на покриття ризику в розмірі 1,83 відсотка.
Відповідно до вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, зокрема, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, а також не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.
Проте на порушення вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовником не відхилено тендерної пропозиції учасника ФОП «М», а визначено його переможцем тендеру та укладено з ним договір про закупівлю.
Слід зазначити, що в договірній ціні, що є додатком до укладеного за результатами досліджуваної процедури закупівлі договору підряду № 128 від 12.10.2023 (при визначенні договірної ціни динамічною відповідно до пункту 3.2 договору), також включено кошти на покриття ризиків в сумі 76 735,00 грн, що суперечить нормам Настанови № 281 та у разі оплати замовником може призвести до безпідставних видатків місцевого бюджету.
З огляду на це та інші порушення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за укладеним за результатами тендеру договору та здійснити заходи (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) щодо недопущення в подальшому порушення.
Отже, виходячи з наведених моніторингів, зверніть увагу на таке:
- Щоб уникнути посилання в умовах тендерної документації на нечинні ДСТУ, замовнику варто звернути увагу, що Наказом № 281 затверджені нові кошторисні норми у будівництві та визнані такими, що втратили чинність, ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, ДСТУ-Н Б Д.1.1-2:2013, ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013 та ДСТУ-Н Б Д.1.1-4:2013.
- До 02.10.2023 на вимогу пункту 5.33 чинної на той момент Настанови № 281 у договірній ціні учасника враховувалися кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами.
- Якщо закупівля відбувається після 02.10.2023, тобто після того, як Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України затвердило треті зміни до кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», учаснику з урахуванням змін у пунктах 5.31 та 5.33 Настанови № 281 у договірній ціні в рядках «кошти на покриття ризиків» та «кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами», варто вказувати цифрове значення «0», а не зазначати прочерки (якщо такі витрати не включаються/відсутні).
- Згідно з нормами пункту 5.31 Настанови № 281 за динамічної договірної ціни у ціні пропозиції учасника (договірній ціні) кошти на покриття ризиків не враховуються.
Маєте можливість скористатися зручними шпаргалками, розробленими фахівцями порталу «Радник»: Шпаргалка УО щодо проведення ремонту будівлі, яка постраждала від російської агресії; Шпаргалка щодо отримання права на виконання будівельних робіт; Шпаргалка щодо отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Повідомляємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями:


Моніторинг UA-M-2023-10-04-000022, оголошення









