Поняття «субпідрядник/співвиконавець» є актуальним для ринку публічних закупівель. Учасники для виконання робіт / послуг за результатами відкритих торгів за Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), можуть залучити інших суб’єктів господарювання, зокрема, якщо не мають певної матеріально-технічної бази або інших ресурсів для виконання вимог замовника.
Радимо ознайомитися з матеріалом «Перелік корисних посилань щодо залучення субпідрядника / співвиконавця у відкритих торгах за Особливостями».
Сьогодні розглянемо висновки моніторингу Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба) саме щодо субпідрядника/співвиконавця та розглянемо, які помилки та порушення допускають замовники. Зверніть увагу, що у моніторингу присутні посилання на норми Особливості у редакції, яка була дійсна на момент проведення відкритих торгів та проведення перевірки.
Моніторинг UA-M-2023-05-23-000014, оголошення UA-2022-12-27-016451-a
За результатами моніторингу встановлено: у пункті 7 розділу ІІІ тендерної документації замовником зазначено, що учасник зазначає в тендерній пропозиції повне найменування та місцезнаходження щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати як субпідрядника до виконання робіт або надання послуг в обсязі не менше ніж 20 відсотків від вартості договору про закупівлю, чим порушено пункт 18 частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та пункт 28 Особливостей, оскільки видом предмета закупівлі є товар (бензин, дизельне паливо), а вищевказана вимога встановлюється в тендерній документації у разі закупівлі робіт або послуг.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує замовника здійснити заходи, направлені на недопущення в подальшому порушень (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо).
Моніторинг UA-M-2023-05-08-000009, оголошення UA-2023-01-13-005387-a (предмет закупівлі — послуги)
Моніторингом відповідності тендерної документації вимогам, визначеним у пункті 28 Особливостей, встановлено незазначення замовником у пункті 7 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» норм підпункту 18 пункту 2 статті 22 Закону в частині зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю — у разі закупівлі послуг.
Водночас у пункті 7 «Інформація про субпідрядника/співвиконавця» розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації замовник зазначає, що вимоги про субпідрядника не встановлюються, оскільки здійснюється закупівля товару, що не відповідає предмету закупівлі, викладеному в Додатку 4 до тендерної документації.
З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором від 08.02.2023 № 00078 через укладання додаткової угоди з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України.
Моніторинг UA-M-2023-05-01-000022, оголошення UA-2023-04-05-011968-a
Учасник процедури закупівлі ФОП «В» у складі пропозиції надав лист з інформацією про намір залучення субпідрядника ТОВ «Д». Однак учасником під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель не задекларовано відсутність підстав, визначених пунктом 44 Особливостей, стосовно субпідрядника — ТОВ «Д», що не відповідає умовам Додатка 2 до тендерної документації замовника.
Умовами пункту 15 частини першої статті 19 Закону передбачено, що у звіті про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель обов’язково зазначаються, зокрема, повне найменування та місцезнаходження кожного суб’єкта господарювання, який буде залучений переможцем, з яким укладено договір про закупівлю, до надання послуг як співвиконавець або виконання робіт як субпідрядник, в обсязі не менше ніж 20 відсотків вартості договору про закупівлю — у разі закупівлі робіт або послуг.
Проте сформований та оприлюднений звіт про результати проведення закупівлі не смітить інформації щодо суб’єкта господарювання, зокрема ТОВ «Д» як залученого субпідрядника, чим порушено пункт 2 статті 10 та пункт 15 частини 1 статті 19 Закону.
З огляду на ці та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, які є значущими через необ’єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом забезпечення притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення, та шляхом припинення зобов’язань за договором з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України.
Виходячи з викладеного, замовнику варто звернути увагу на таке:
- замовник вказує в умовах тендерної документації, що учасник зазначає в тендерній пропозиції повне найменування та місцезнаходження щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати як субпідрядника до виконання робіт або надання послуг в обсязі не менше ніж 20 відсотків від вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг, але в разі закупівлі товару зазначення такої інформації може вважатися порушенням;
- у разі закупівлі робіт або послуг у звіті про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель обов’язково зазначаються, зокрема, повне найменування та місцезнаходження кожного суб’єкта господарювання, який буде залучений переможцем, з яким укладено договір про закупівлю, до надання послуг як співвиконавець або виконання робіт як субпідрядник, в обсязі не менше ніж 20 відсотків вартості договору про закупівлю.
За нагоди використовуйте зразки документів:
Протокол про визначення учасника переможцем та намір укласти договір,
Протокол про продовження строку на укладання договору.
Нагадаємо, що на порталі є книга «Практика моніторингу процедур закупівель» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями: