Чи потрібно встановлювати всі випадки зміни істотних умов договору про закупівлю при закупівлі послуг: практика ДАСУ

Катерина Плашенко
1907
30 Жовтня 2023
Чи потрібно встановлювати всі випадки зміни істотних умов договору про закупівлю при закупівлі послуг: практика ДАСУ
1907
30 Жовтня 2023

Чи потрібно встановлювати усі випадки зміни істотних умов договору про закупівлю, визначені у пункті 19 Особливостей, при закупівлі послуг? Адже підстава зміни істотних умов договору про закупівлю, визначена підпунктом 2 пункту 19 Особливостей, застосовується замовниками в разі, якщо предметом закупівлі є товар. Якої думки Держаудитслужба? Детальніше — у матеріалі.

Сьогодні розглянемо висновки моніторингів, які проводяться Державною аудиторською службою України (далі — ДАСУ/ Держаудитслужба), про всі випадки зміни істотних умов договору про закупівлю, визначені у пункті 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), при закупівлі послуг.

Моніторинг UA-M-2023-10-02-000089, оголошення UA-2023-09-11-006423-a

Предмет закупівлі: Поточний ремонт рентгендіагностичного кабінету травматологічного відділення.

У висновку, зокрема, зазначено: «…в пункті 7.4 розділу 7 проєкту договору (Додаток 5 до тендерної документації) Замовником встановлено умову, що зміна істотних умов договору допускається виключно у випадках, зокрема, „погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення“.

Проте відповідно до даних оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації вид предмета закупівлі визначено як послуги.

При цьому вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками у разі, якщо предметом закупівлі є товар, про що свідчить підпункт 2 пункту 19 Особливостей».

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 26.09.2023 № 598.

Моніторинг UA-M-2023-02-08-000002, оголошення UA-2023-01-17-004343-a

Предмет закупівлі: Охоронні послуги (послуги з охорони приміщень).

Моніторингом процедури закупівлі, зокрема, встановлено, що в підпункті 2 пункту 4 розділу «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації передбачено підставу зміни істотних умов договору в разі погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.

Проте відповідно до даних оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями та тендерної документації вид предмета закупівлі визначено як послуги. При цьому вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками у разі, якщо предметом закупівлі є товар, про що свідчить підпункт 2 пункту 19 Особливостей.

З огляду на зазначене, відображення у тендерній документації вказаної вище зміни істотних умов договору не відповідає абзацу першому частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» в частині включення до тендерної документації інформації не відповідно до законодавства.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором від 15.02.2023 № 01/02/23. 

Такі самі порушення виявлені під час проведення моніторингів UA-M-2023-10-09-000043, UA-M-2023-10-05-000013, UA-M-2023-10-05-000009.

З огляду на наведені висновки моніторингу замовник повинен вказувати підпункт 2 пункту 19 Особливостей у проєкті договору про закупівлю/договорі про закупівлю, лише коли предметом закупівлі є товар. При закупівлі послуг, поточного ремонту або робіт та укладенні договору про закупівлю підпункт 2 пункту 19 Особливостей не застосовується.

Маєте можливість скористатися прикладами документів, розроблених фахівцями порталу «Радник», зокрема договором найму транспортного засобу.

Повідомляємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями:

Гід для новачків

Перші кроки до успішної участі в публічних закупівлях

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО