Щодня державні замовники оголошують тисячі закупівель товарів, робіт і послуг, які необхідні для ефективного функціонування держави та якісного життя громадян. Саме тому для бізнесу публічні закупівлі є величезним ринком збуту. Відповідно, учасники сфери закупівель зацікавлені в тому, щоб тендери відбувалися чесно та прозоро за рівними для всіх правилами. Яким же чином бізнес може захистити свої права та куди звертатися, якщо виявили зловживання з боку замовників? Роз’яснюємо в цій статті.
Контроль у сфері публічних закупівель
За дотриманням закупівельного законодавства стежать різні контролюючі та правоохоронні органи, які мають відповідні функції та повноваження. Однак Державна аудиторська служба України є ключовою організацією у сфері контролю закупівель.
Законодавством визначено чотири види державного фінансового контролю, які може здійснювати Держаудитслужба:
- державний фінансовий аудит;
- інспектування (ревізія);
- перевірки закупівель;
- моніторинг закупівлі.
З цих чотирьох видів контролю тільки моніторинг та перевірки закупівель є превентивним контрольним заходом, спрямованим на дотримання замовником вимог законодавства у сфері публічних закупівель.
Під час моніторингу аудитори мають право перевіряти тільки процедури закупівель. Відповідно до статті 13 Закону України «Про публічні закупівлі» в редакції від 19.09.2019 № 114-IX (зі змінами) (далі — Закон) до процедур закупівель відносяться відкриті торги, торги з обмеженою участю, конкурентний діалог та переговорна процедура закупівлі.
Таким чином, під моніторинг не можуть потрапляти спрощені закупівлі, звіт про...