Такий предмет закупівлі, як роботи, має найбільші вартісні межі, внаслідок чого викликає великий інтерес зі сторони учасників публічних закупівель. Адже де найбільша очікувана вартість, там є всі шанси отримати чималий прибуток, не кажучи вже про те, що стати постачальником наймасштабніших державних проєктів — це перспектива зросту іміджу підприємства в цілому. Сьогодні поговоримо про закупівлю робіт і з’ясуємо, чому не можна змінювати склад та обсяг робіт у межах суми вже укладеного договору про закупівлю.
Склад та обсяги робіт, передбачені проєктною документацією та технічною специфікацією закупівлі, відносяться до предмета договору, який є його істотною умовою. При цьому Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) містить заборону щодо зміни істотних умов договору про закупівлю після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених у частині 5 статті 41 Закону.
Серед наведених у частині 5 статті 41 Закону підстав для зміни істотних умов договору про закупівлю лише дві можна застосувати при корегуванні предмета договору про закупівлю:
- зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника (пункт 1 частини 5 статті 41 Закону);
- покращення якості предмета закупівлі, за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю (пункт 3 частини 5 статті 41 Закону).
Бувають випадки, коли постачальники, звертаючись до замовників щодо зміни складу та обсягів робіт по договору про закупівлю, пояснюють таку зміну покращенням якості предмета закупівлі і посилаються на пункт 3 частини 5 статті 41 Закону. Проте такий підхід є ризикованим, адже наведена в Законі підстава дозволяє покращувати якість предмета договору про закупівлю, але в жодному випадку не змінювати його.
Окрім цього, статтею 638 ЦК України встановлено, що договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
У частині 5 статті 318 Господарського кодексу України зазначено, що договір підряду на капітальне будівництво повинен передбачати, зокрема, предмет договору (найменування об’єкта, обсяги і види робіт, передбачених проєктом).
Відповідно до пунктів 15, 16 постанови Кабміну від 01.08.2005 № 668 «Про затвердження Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві» у договорі підряду сторони зобов’язані визначити найменування об’єкта будівництва та його місцезнаходження, основні параметри (потужність, площу, об’єм тощо), склад та обсяги робіт, які передбачені проєктною документацією та підлягають виконанню підрядником, інші показники, що характеризують предмет договору. У разі внесення змін до проєктної документації сторони уточнюють предмет договору підряду.
Отже, предмет договору є істотною умовою договору підряду. Склад та обсяги робіт, які передбачені проєктною документацією та підлягають виконанню підрядником, є характеристиками предмета договору про закупівлю, тому коригувати його після здійснення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі неможливо.
Випадки для зміни істотних умов договору про закупівлю передбачені в частині 5 статті 41 Закону. При цьому жоден з них не дозволяє змінювати склад та обсяги робіт.
За потреби уточнення предмета договору підряду, тобто складу та обсягів робіт, які підлягають виконанню, замовнику необхідно внести зміни до інвесторської проєктної та кошторисної документації, за потреби, здійснити їх експертизу, внести зміни до основного договору на закупівлю робіт у частині зменшення обсягів закупівлі на ті види та об’єми робіт, які підлягають заміні, натомість новий склад та обсяги робіт придбати окремим договором (закупівлею) з урахуванням пункту 5 частини 7 статті 3 Закону або пункту 5 частини 2 статті 40 Закону, залежно від вартості закупівлі.
Більше читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях: