Відповідно до пункту 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Згідно з частиною 9 статті 26 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або невиправлення учасниками виявлених невідповідностей.
Варто також зазначити, що частиною 16 статті 29 Закону визначено положення щодо дій замовника по формуванню повідомлення про виправлення невідповідностей. Проте за нормами Особливостей, зокрема за абзацом 2 пункту 36, абзацом 7 пункту 37 та пунктом 41 Особливостей, умовно в період правового режиму воєнного стану при проведенні відкритих торгів положення частини 16 статті 29 Закону не застосовуються.
Наведені норми вкотре заплутують закупівельників. Зокрема, багато питань залишається щодо можливості та практичного механізму застосування цих норм. А ще більше запитань щодо такого застосування норм, що стосується документів технічної частини. Щоб «полегшити» розуміння цих норм, пропоную переглянути перелік корисних посилань на публікації порталу RADNUK.COM.UA щодо виправлення невідповідностей, які базуються в основному на позиціях контролюючих органів.
- «Це те, чого ви хотіли! 16 рішень АМКУ та 6 висновків моніторингу щодо надання 24 годин на виправлення невідповідностей у технічній частині», де опрацьовано позиції органу оскарження та органу фінансового контролю про практичне використання норм виправлення невідповідностей за вимогами технічної частини.
- «Рішення суду щодо надання „24 годин на виправлення“ документів технічної частини за Особливостями», що наводить позицію адміністративного суду по схожому питанню при оскарженні висновку ДАСУ.
- «24 години на виправлення, або відразу відхилення: практика АМКУ за Особливостями», у якій описано механізм можливих дій замовника в той час, коли наявні обставини для виправлення невідповідностей та одночасно наявні підстави для відхилення пропозиції через невідповідність, що не виправляється.
- «Мінекономіки про надання 24 годин на виправлення помилок у наданій банківській гарантії», де розкрито роз’яснення уповноваженого органу щодо виправлення невідповідностей в наданому забезпеченні тендерної пропозиції.
- «Мінекономіки про те, чи потрібно надавати 24 години на виправлення помилок у разі надання неналежного обґрунтування аномально низької ціни», у якій наведено інше роз’яснення Міністерства економіки України щодо застосування положень на виправлення, що стосуються неналежного обґрунтування аномально низької ціни.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорії «Приклади листів (за Особливостями)» розділу «Зразки учасникам за Особливостями», розділ «Шпаргалки в закупівлях». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.