Стаття 25 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначає, що замовник має право зазначити в оголошенні про проведення конкурентної процедури закупівлі та в тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції.
Відповідно до пункту 10 частини 1 статті 1 Закону забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції — це надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником, що виникли у зв’язку з поданням тендерної пропозиції / пропозиції, у вигляді такого забезпечення, як гарантія.
Одним із найчастіше використовуваних тендерних забезпечень є банківська гарантія.
При цьому останнім часом поширеною є практика Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) та Державної аудиторської служби України щодо прийняття рішень та висновків відповідно, які стосувались неправильного оформлення банківських гарантій, що подавались учасниками закупівель замовникам, які у свою чергу приймали такі тендерні пропозиції.
Приклади практики Колегії щодо розгляду скарг, які стосувались банківських гарантій, знайдете у статтях «Вимога до гарантії не відповідає наказу Мінекономіки № 2628, як діяти?», «Встановлений розмір тендерного забезпечення, на думку скаржника, зависокий: на чий бік стане АМКУ?».
З огляду на вищезазначене, згадаємо найважливіші положення щодо банківської гарантії, які слід враховувати замовникам:
- У Законі зазначається, що у разі якщо замовник вимагає надання забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції, у тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі повинні бути зазначені умови його надання, зокрема розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції не повертається учаснику. У такому разі учасник під час подання тендерної пропозиції / пропозиції одночасно надає забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції.
- Розмір забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції у грошовому виразі не може перевищувати 0,5 відсотка очікуваної вартості закупівлі у разі проведення тендеру / спрощеної закупівлі на закупівлю робіт та 3 відсотків у разі проведення тендеру / спрощеної закупівлі на закупівлю товарів чи послуг на умовах, визначених тендерною документацією / оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.
- Зміст і форма тендерного забезпечення у публічних закупівлях регламентується Положенням про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 639, та наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2628 від 14.12.2020, яким затверджено форму забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції та вимоги до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції (далі — Наказ № 2628).
- Банківська гарантія, яку вимагає замовник у тендерній документації, повинна відповідати Наказу № 2628.
Як вдало відобразити інформацію щодо банківської гарантії в тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, прочитаєте у статті «Затверджено форму і вимоги до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції».
Висновок: складаючи тендерну документацію / оголошення про проведення спрощеної закупівлі, замовник у частині відображення інформації щодо тендерного забезпечення повинен чітко слідувати Наказу № 2628. Отже, банківську гарантію, надану учасником у складі тендерної пропозиції / пропозиції, замовник повинен оцінювати на відповідність нормативним вимогам. Адже недотримання реквізитів гарантії згідно з Наказом № 2628 слугує визнанню такої гарантії недійсною. А це, у свою чергу, є підставою відхилення тендерної пропозиції / пропозиції учасника.
Ще більше про банківську гарантію прочитаєте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Банківська гарантія: проблемні питання».