Встановлений розмір тендерного забезпечення, на думку скаржника, зависокий: на чий бік стане АМКУ?

Ганна Довгая
816
24 Травня 2021
Встановлений розмір тендерного забезпечення, на думку скаржника, зависокий: на чий бік стане АМКУ?
816
24 Травня 2021

Час від часу апетити учасників публічних закупівель зростають — і це нормально. Прийнято вважати, що чим більша очікувана вартість закупівлі, тим складніші вимоги встановлюються замовником, особливо в частині надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником, що виникли у зв’язку з поданням тендерної пропозиції / пропозиції, у вигляді такого забезпечення, як гарантія. В учасників виникає питання, чи відсутність достатніх коштів на рахунках учасника є належною підставою для оскарження? Розбираємо на прикладі рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія).

За рішенням Колегії від 12.04.2021 № 7586-р/пк-пз скаржник повідомляє, що вимогу щодо гарантії, що повиннабути оформлена з грошовим забезпеченням (покриттям), можуть виконати лише ті потенційні учасники, які мають змогувнести необхідну суму грошового забезпечення та вивести таку суму ізфінансового обороту своєї компанії на досить значний час.

Замовник штучно обмежив коло потенційних учасників виключно тими, які мають можливість забезпечити (покриття) гарантії в сумі 90 075,21 гривень та можуть дозволити собі в умовах складного економічного становища не використовувати ці кошти протягом певного часу.

Скаржник не має такої суми на рахунках обслуговуючих банків, а отже, штучно позбавлений можливості взяти участь в означеній закупівлі.

Позиція Колегії

Скаржник не довів та документально не підтвердив необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтвердив неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не довів, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси скаржника, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.

Коментар

Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) не обмежує замовника щодо можливості встановлення вимоги щодо надання банківської гарантії із грошовим забезпеченням як забезпечення тендерної пропозиції. При цьому розмір забезпечення тендерної пропозиції передбачений абзацом 3 частини 1 статті 25 Закону:

  • закупівля робіт — не більше 0,5 %;
  • закупівля товарів та послуг — не більше 3 %.

Розмір забезпечення тендерної пропозиції може бути меншим за вказані вище межі. Дане питання урегульовується замовником самостійно. При цьому відсоток розміру забезпечення тендерної пропозиції розраховується саме від очікуваної вартості закупівлі, а не від вартості тендерної пропозиції учасника. Якщо тендерні пропозиції подаються стосовно частини предмета закупівлі (лота), розмір забезпечення встановлюється з огляду на очікувану вартість по кожному лоту.

Більше інформації для учасників — на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції: тонкощі та ризики для учасника з 19.03.2021».

Висновки

Відсутність достатніх коштів на рахунках учасника в разі встановлення розміру забезпечення тендерної, що не перевищує меж, встановлених Законом, не є підставою для подання / задоволення скарги в цій частині.

Ще більше практики знайдете на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Практика оскарження закупівель». Та не забувайте, що в разі виникнення питань, що стосуються проведення публічних закупівель, долучайтесь до телеграм-каналу «ПоРадник у сфері публічних закупівель». Група для обговорення!

Практика оскарження закупівель

Показові рішення органу оскарження та ексклюзивні коментарі голови АМКУ , що обов’язково стануть у нагоді кожному учаснику