Нотатки закупівельника: те, що необхідно знати кожній уповноваженій особі про еквівалент та аналог

Ганна Довгая
4134
2 Липня 2021
Нотатки закупівельника: те, що необхідно знати кожній уповноваженій особі про еквівалент та аналог
4134
2 Липня 2021

Еквівалент — це щось рівноцінне, рівнозначне, рівносильне; те, що повністю відповідає чому-небудь.
Аналог  —  те, у чому виявляється схожість, подібність до іншого предмета.

Абзацом 2 частини 3 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено, що в разі, якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз «або еквівалент».

Відповідно до частини 4 статті 23 Закону технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. Якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».

Згідно з абзацом 2 частини 4 статті 14 Закону у вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та / або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників.

З метою підвищення закупівельної обізнаності щодо закупівлі аналогу / еквівалента у форматі «питання — відповідь» занотуємо таке:

Коли не варто зазначати вираз «або еквівалент»? У предметі закупівлі, коли формується річний план і форма електронного оголошення про проведення спрощеної закупівлі / відкритих торгів, не потрібно зазначати вираз «або еквівалент» і посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. Джерело: «Якщо двічі закупівля не відбулася, чи можна придбати еквівалент?».

У разі якщо є необхідність у процедурі закупівлі посилання саме на конкретну марку або виробника, чи можна не застосовувати вираз «або еквівалент»? У разі необхідності закупівлі з посиланням на конкретну торгову марку, тип, місце походження тощо стосовно предмета закупівлі замовник повинен зазначити відповідне обґрунтування в тендерній документації та обов’язково зазначити в технічній специфікації до тендерної документації вираз «еквівалент». Практика моніторингу з даного питання в статті: «Еквівалент у закупівлі! Що і де має зазначити замовник?».

Що краще вимагати при проведенні закупівель — «аналог» чи «еквівалент»? У разі вибору між встановленням у закупівлях терміна «еквівалент» чи «аналог» рекомендуємо встановлювати виключно «еквівалент», щоб у результаті отримати те, що повністю відповідає потребам замовника. Джерело: «Еквівалент чи аналог: що краще та як правильно прописати в закупівлі».

Чинним законодавством у сфері публічних закупівель не передбачено конкретної форми обґрунтування, яке обов’язково має містити  тендерна документація в разі закупівлі з посиланням на конкретну торгову марку, тип, місце походження тощо стосовно предмета закупівлі, тому читайте спеціально розроблені приклади обґрунтувань на порталі RADNUK.COM.UA в статті «А ви підготували обґрунтування, якщо в технічній специфікації посилаєтесь на конкретну торговельну марку..? П’ять прикладів».

Наостанок порада учасникам: учасник у ціновій (тендерній) пропозиції або інших документах, у яких міститься посилання на назву предмета закупівлі, повинен зазначати саме той товар / роботу / послугу, який пропонується до постачання за результатами тендеру. Джерело: «Про вираз „або еквівалент“: практика АМКУ». А якщо ви цікавитесь закупівлями робіт, то ця стаття для вас — «Застосування еквівалента при здійсненні закупівель робіт у чинній редакції Закону про закупівлі».

Долучайтеся для обговорення усіх можливих закупівельних питань до телеграм-каналу «ПоРадник у сфері публічних закупівель». Група для обговорення!


Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Усе, що потрібно знати про вираз “або еквівалент”

Уповноважена особа

Публікації, тематикою яких є особливості організації закупівельної діяльності замовника