Чи може замовник працювати без уповноваженої особи? Так, і ми покажемо, за яких умов

Крістіна Бєлякова
2319
22 Листопада 2021
Чи може замовник працювати без уповноваженої особи? Так, і ми покажемо, за яких умов
2319
22 Листопада 2021

Більшість замовників розуміє, що виходу немає і в кожному разі з наступного року (2022 року) необхідно призначати уповноважену особу або осіб по роботі з закупівлями, оскільки, відповідно до прикінцевих положень Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), тендерний комітет зможе пропрацювати тільки до 31.12.2021. Але не завжди замовник зобов’язаний призначати уповноважену особу. Саме такі випадки розглянемо далі в статті.

Навіщо призначати уповноважену особу

Для початку розберемо випадки, коли дійсно необхідно призначати уповноважену особу або осіб. Відповідно до пункту 35 частини 1 статті 1 Закону уповноважена особа (особи) — службова (посадова) чи інша особа, яка є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі / спрощених закупівель згідно з цим Законом на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту). 

Із самого визначення уповноваженої особи чітко зрозуміло, що така особа призначається для організації та проведення процедур закупівель / спрощених закупівель. Тобто якщо в замовника протягом року планується проведення таких закупівель: відкриті торги, торги з обмеженою участю, конкурентний діалог, переговорна процедура закупівлі (стаття 13 Закону), спрощена закупівля або виключення зі спрощеної закупівлі (частина 7 статті 3 Закону), то в будь-якому разі замовнику необхідно, відповідно до Закону, призначити уповноважену особу або осіб. З прикладами документів щодо призначення уповноважених осіб ознайомтесь на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Зразки документів» — «Зразки документів замовникам» — «Уповноважена особа».

Також про різні моделі призначення уповноважених особі читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Вісім моделей роботи уповноважених осіб. Вам залишається тільки обрати».

Коли можна не призначати уповноважену особу

Наприклад, замовником є окрема юридична особа, що на 2022 рік, відповідно до кошторисних призначень, не планує здійснення закупівель, які б дорівнювали чи перевищували 50 тисяч гривень по предмету закупівлі. Перед керівником стоїть дилема: він повинен призначити, відповідно до Закону, уповноважену особу чи може обійтися без неї, оскільки окремого штатного співробітника, який володіє знаннями у сфері публічних закупівель немає і мало хто хоче брати на себе додаткові обов’язки по роботі і відповідальності?

Розв’язати цю дилему допоможе Закон. Попередньо ми вже з’ясували, що якщо плануються спрощені закупівлі або виключення зі спрощених, або процедури закупівлі, то замовнику необхідно призначити уповноважену особу. А що робити, якщо на рік плануються тільки закупівлі до 50 тисяч гривень?

Відповідно до частини 1 статті 11 Закону уповноважена особа може бути відповідальною за організацію та проведення закупівель, що здійснюються відповідно до частини 3 статті 3 Закону.

Отже, робимо висновок, що вираз «може бути» дає вибір замовнику: призначати уповноважену особу по закупівлях до 50 тисяч гривень, що здійснюються відповідно до частини 3 статті 3 Закону, або не призначати уповноважену особу, а як варіант — призначити відповідального по закупівлях.

Для чого призначати відповідального по закупівлях?

По-перше. Відповідно до статті 4 Закону така відповідальна особа буде виконувати функції замовника та планувати закупівлі, формувати протокол про затвердження річного плану та розміщувати на майданчику річний план. Відповідно до частини 1 статті 4 Закону планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі — річний план). Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом 5 робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього. Кожна закупівля здійснюється відповідно до річного плану.

По-друге. Відповідальна особа повинна буде розміщувати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (крім випадків виключення зі спрощеної закупівлі). Відповідно до частини 3 статті 3 Закону в разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково оприлюднює в електронній системі закупівель, відповідно до статті 10  Закону (протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю), звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

По-третє. Відповідальна особа може до 50 тисяч гривень працювати з електронними каталогами для закупівлі товарів. Відповідно до частини 3 статті 3 Закону в разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не дорівнює або не перевищує 50 тисяч гривень, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів. Вам на допомогу стаття «Алгоритм здійснення закупівель через електронний каталог (ProZorro Market) до 50 тис. грн» на порталі RADNUK.COM.UA.

У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково оприлюднює в електронній системі закупівель, відповідно до статті 10  Закону, звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Чи може відповідальна особа займатися усіма звітами про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель?

Зверніть увагу, що відповідальна особа може займатися звітами про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, за результатами укладених договорів до 50 тисяч гривень. А от звітами у разі здійснення закупівель відповідно до частини 7 статті 3 Закону (виключення зі спрощеної) — не може, оскільки відповідно до пункту 31 частини 10 статті 11 Закону саме уповноважена особа оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, у випадку здійснення закупівель відповідно до частини 7 статті 3 Закону. Тому логічно, що усіма спрощеними і виключеннями зі спрощеної закупівлі займається саме уповноважена особа.

Документи для призначення відповідальної особи по закупівлях

Закон не регулює роботу відповідальної особи по закупівлях, тому відповідні документи мають бути затверджені внутрішнім рішенням замовника. Пропонуємо такий набір документів:

  1. Наказ про призначення відповідальної особи по закупівлях.
  2. Положення відповідальної особи по закупівлях.
  3. Протокол прийняття рішення відповідальною особою по закупівлях.
  4. Протокол про використання електронного каталогу до 50 тисяч гривень відповідальною особою.

Застереження: якщо виникнуть закупівлі, які  складатимуть або перевищуватимуть 50 тисяч гривень, необхідно буде терміново призначати уповноважену особу або осіб.

Висновки

  • якщо плануються спрощені закупівлі або виключення зі спрощених, або процедури закупівлі, то замовнику необхідно призначити уповноважену особу;
  • уповноважена особа може бути відповідальною за організацію та проведення закупівель, що здійснюються відповідно до частини 3 статті 3 Закону, але не зобов’язана;
  • вираз «уповноважена особа може бути відповідальною за організацію та проведення закупівель, що здійснюються відповідно до частини 3 статті 3 Закону» дає замовнику вибір призначати уповноважену особу по закупівлях до 50 тисяч гривень або не призначати уповноважену особу, а як варіант — призначити відповідального по закупівлях;
  • відповідальна особа планує закупівлі, формує протокол про затвердження річного плану та розміщує на авторизованому електронному майданчику річний план, розміщує звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (крім випадків виключення зі спрощеної закупівлі);
  • рішення про призначення уповноваженої або відповідальної особи по закупівлях до 50 тисяч гривень приймається замовником (шляхом видання відповідного наказу або іншого розпорядчого документу).

Статті за темою на порталі RADNUK.COM.UA:

Уповноважена особа

Публікації, тематикою яких є особливості організації закупівельної діяльності замовника

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО