ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» (далі — Товариство) намагається зробити процес укладання договорів зі своїми контрагентами, особливо з бюджетними установами, простішим і зрозумілішим. При цьому Товариство послідовно дотримується вимог чинного законодавства України й працює виключно в правовому полі.
Так, Товариство для спрощення процесу укладання договорів з бюджетними установами з 01.05.2025 запровадило конструкцію договору постачання природного газу у формі договору приєднання. При цьому Товариство в жодному разі не пропонує нашим контрагентам порушувати законодавство у сфері закупівель.
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) договір про закупівлю — це господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару. Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (стаття 41 Закону).
Згідно зі статтею 634 Цивільного кодексу України договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією зі сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Укладання договору приєднання не заборонено законодавством у сфері публічних закупівель.
За конструкцією, запропонованою Товариством, договір складається з трьох частин:
- безпосередньо договір постачання природного газу, розміщений за посиланням на сайті Товариства (який замовник бере за основу для формування проєкту договору для відкритих торгів);
- заповнена та підписана з боку контрагента заява-приєднання до договору (яка оформлюється на етапі укладання відповідного договору і не є частиною відкритих торгів у випадку потреби від 100 тис. грн);
- підписана з боку Товариства згода на приєднання до договору постачання природного газу (яка надається замовнику у відповідь на належно оформлену заяву-приєднання).
Тобто саме ці три документи разом становлять укладений договір постачання природного газу.
Одна заява-приєднання не є договором, Товариство не пропонує додавати до тендерної документації учасників закупівель підписаний з боку Товариства договір та/або підписану контрагентом заяву-приєднання до договору.
Відповідно до пункту 10 статті 3 Закону забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом.
Згідно з пунктом 37 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України. Тому далі розглянемо, що можуть вдіяти замовники згідно з пороговими межами законодавства задля продовження договірних відносин з Товариством.
Річна потреба в газі до 100 тис. грн
Пунктом 11 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), визначено, що здійснення закупівель товарів і послуг, вартість яких є меншою ніж 100 тис. грн, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів.
У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює відповідно до пункту 38 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Таким чином, замовники, які закуповують у Товариства природний газ на суму до 100 тис. грн, можуть здійснити відповідну закупівлю без використання електронної системи закупівель. При цьому замовник просто заповнює, підписує та надсилає Товариству заяву-приєднання до договору (за формою, розміщеною на сайті Товариства) та через деякий час отримує згоду на приєднання до договору постачання природного газу.
І, як уже зазначалось, три документи (договір постачання природного газу, розміщений за посиланням на сайті Товариства + заповнена та підписана з боку контрагента заява-приєднання до договору + підписана з боку Товариства згода) разом становлять укладений договір постачання природного газу.
Щодо замовників, які мають намір закупити природний газ на суму 100 тис. грн та більше
Так, згідно з пунктом 10 Особливостей замовники здійснюють закупівлі товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 121 Особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» Особливостей.
При цьому, як і було на практиці протягом останніх років, придбання замовниками товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару в разі, коли:
- замовник або його відокремлений підрозділ, що здійснює закупівлю згідно з абзацом другим пункту 15 цих особливостей, перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю (підпункт 2 пункту 13 Особливостей);
- відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом (підпункт 6 пункту 13 Особливостей). При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації, та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі.
Тобто наразі при проведенні торгів замовник додає до тендерної документації не підписаний Товариством договір приєднання та не заяву-приєднання до договору постачання, а проєкт договору постачання, складений на підставі:
- або наданого Товариством раніше шаблону договору постачання, який діє до 30.04.2025 (без зазначення преамбули, реквізитів, із зазначенням переліку істотних, основних умов договору). Товариство вважає, що у випадку, якщо замовник проводив торги та додав до тендерної документації проєкт старого договору, він може укласти договір з Товариством (оскільки істотні умови договорів тотожні). При цьому Товариство не підписує договір у старій редакції. Замовник заповнює та підписує заяву-приєднання до договору, отримує від Товариства згоду на приєднання до договору постачання природного газу, завантажує підписаний з боку Товариства договір постачання (розміщений на сайті Товариства), і вже саме ці три документи = укладений договір постачання природного газу. Однак ми розуміємо, що в органів ДАСУ на місцях може бути свій специфічний погляд на ситуацію. Тому ми б наполегливо рекомендували за наявності в замовника можливості провести нові торги з урахуванням умов договору приєднання, але без зазначення реквізитів Товариства, інформації щодо Товариства в преамбулі, додатків (заяви-приєднання до договору та згоди на приєднання), посилань на договір приєднання, та з обов’язковим зазначенням кількості (обсягу) газу, що планується закупити;
- або умов договору приєднання, але без зазначення реквізитів Товариства, інформації щодо Товариства в преамбулі, додатків (без заяви-приєднання до договору та згоди на приєднання), без посилань на договір приєднання, але з обов’язковим зазначенням кількості (обсягу) газу, що планується закупити.
У такому разі замовник дотримується, зокрема, норм пунктів 10, 28 Особливостей та статті 22 Закону.
Після того як замовник відмінить відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції (оскільки запропонована і стала ціна постачання природного газу Товариства є нижчою на ринку, то зазвичай торги не відбуваються, і замовник отримує документальне підтвердження для застосування підпункту 6 пункту 13 Особливостей), він матиме підстави звернутися до Товариства й укласти договір постачання природного газу у формі договору приєднання.
При цьому, як вже зазначалось, предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації. Тобто замовник має дотриматися вимог щодо кількості, якісних характеристик газу, а також умов договору, що укладається.
Запропонований Товариством договір приєднання дає можливість дотриматися всіх вищезазначених умов, оскільки був розроблений на базі вже існуючого договору постачання та не відрізняється від нього істотними умовами (крім кількості (обсягу) газу, який визначається безпосередньо замовником).
Тобто замовник уже після того, як у нього не відбулися торги, заповнює та підписує заяву-приєднання до договору (з урахуванням кількості газу, заявленої при проведенні торгів), отримує підписану з боку Товариства згоду на приєднання до договору постачання природного газу, і вже саме ці документи разом з підписаним з боку Товариства договором постачання (розміщений на сайті Товариства) становлять укладений договір постачання природного газу, що має враховуватись замовником при оприлюдненні договору й усіх інших необхідних документів в електронній системі закупівель.
Також звертаємо увагу контрагентів на те, що Кабінет Міністрів України постановою від 11.04.2025 № 408 вніс зміни до постанови від 19.07.2022 № 812, зокрема в частині продовження терміну дії покладених на ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» спеціальних обов’язків щодо постачання природного газу окремим категоріям споживачів, у тому числі:
- бюджетним установам у розумінні Бюджетного кодексу України;
- закладам охорони здоров’я державної власності (казенні підприємства, державні установи тощо);
- закладам охорони здоров’я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства, комунальні установи, спільні комунальні підприємства тощо).
При цьому, згідно з внесеними змінами, визначено, що постачання природного газу на умовах покладення спеціальних обов’язків вищезгаданим категоріям здійснюється на умовах договору приєднання, форма якого встановлюється ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг».
Щоб закрити попередній договір з Товариством, рекомендуємо прочитати статтю «Нафтогаз Трейдинг про звітування та виконання договору про закупівлю природного газу».










