Зміст
У цій статті ви дізнаєтесь, які субʼєкти господарювання мають обовʼязково використовувати Прозорро.Продажі. Також розберемо правове регулювання оренди майна.
Система Prozorro.Продажі: обовʼязкова чи добровільна
Ще кілька років тому передача державного й комунального майна в оренду була одним із найбільш закритих і ризикованих процесів. Конкуренція фактично була відсутня, а громадськість не могла контролювати, наскільки ефективно використовується майно громади чи держави.
Ситуація кардинально змінилася у 2019–2020 роках, після набуття чинності Законом України «Про оренду державного та комунального майна» № 157-IX, у результаті чого робота через електронну систему Prozorro.Продажі під час здійснення передачі державного та комунального майна в оренду стала обов’язковою.
Система Prozorro.Продажі — це державна електронна торгова система (ЕТС), яка забезпечує прозорий, відкритий та конкурентний механізм передачі майна в оренду. Що змінилося? Так, зокрема:
- Усі аукціони стали відкритими та відбуваються в режимі реального часу.
- Ставки бачать усі учасники. Кожен учасник торгів може спостерігати за ходом аукціону онлайн.
- Кожен охочий може подавати заяви та брати участь у конкуренції — система відкрита для всіх потенційних орендарів на рівних засадах.
- Усі документи й договори розміщені у відкритому доступі.
- Людський фактор у визначенні переможця усунуто. Переможець визначається автоматично за найбільшою ставкою, що забезпечує реальну конкуренцію та ринкову орендну плату.
Таким чином, завдяки Prozorro.Продажі оренда майна стала прозорою та конкурентною. Результат — ринкові орендні ставки й підвищення довіри громадськості до процесу.
SmartTender — один з електронних майданчиків, що першими приєдналися до системи Prozorro.Продажі та підтримали реформу прозорої оренди з моменту її запуску. Майданчик повністю реалізує вимоги законодавства щодо передачі в оренду державного та комунального майна, а також майна, що перебуває у приватній власності. Завдяки SmartTender тисячі об’єктів уже були здані в оренду у відкритий, конкурентний спосіб.
Що продається в Прозорро.Продажі, ми описали в статті «Електронні аукціони Prozorro.Продажі: призначення, відмінності від закупівель та переваги», тому зупинятися не будемо.
Правове регулювання оренди майна
Нормативна база, що регулює застосування Prozorro.Продажі для передачі державного й комунального майна в оренду, включає такі ключові документи:
- Закон України «Про оренду державного та комунального майна» (далі — Закон), що був прийнятий 03.10.2019 і набув чинності з 01.02.2020. Це основний законодавчий акт, який визначає порядок передачі державного та комунального майна в оренду.
- Постанову Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483 «Деякі питання оренди державного та комунального майна», якою затверджено Порядок передачі майна в оренду, який є головним підзаконним актом, що детально регламентує весь процес. Порядком № 483 визначено, зокрема:
— алгоритм включення об’єктів до відповідних переліків;
— строки для кожного учасника процесу;
— перелік необхідних документів;
— вимоги до оголошення про аукціон;
— формування стартової орендної плати;
— правила проведення аукціону;
— порядок кваліфікації переможця;
— інші важливі деталі процедури. - Постанову Кабінету Міністрів України № 820 від 12.08.2020 «Про затвердження примірних договорів оренди державного майна». Вказаною постановою затверджено примірні договори для оренди державного майна.
Важливо: відповідно до частини 1 статті 16 Закону місцеві ради:
— мають затвердити свої примірні договори оренди комунального майна
— або використовувати затверджені державні типові договори. - Методику розрахунку орендної плати за державне майно, яка була затверджена постановою Кабінету Міністрів України 28.04.2021 № 630 «Деякі питання розрахунку орендної плати за державне майно». Цей документ визначає порядок обчислення орендної плати, яку сплачує орендар за майно, отримане без проведення аукціону.
Важливо: органи місцевого самоврядування можуть:
— використовувати державну методику
— або затвердити свою. - Постанову Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану». Ця постанова запроваджує спеціальні правила на час воєнного стану та дозволяє спростити окремі процедури для орендодавців та орендарів, забезпечуючи гнучкість у строках, розмірах платежів та інших умовах. Водночас вона покликана зберегти прозорість і законність процесів оренди навіть у надзвичайних умовах.
Застосування системи Прозорро.Продажі: для кого обов’язково
Використання Prozorro.Продажі є обов’язковим для всіх орендодавців державного й комунального майна, зокрема:
- органів державної влади та їх територіальних підрозділів;
- органів місцевого самоврядування;
- державних і комунальних підприємств, установ та організацій;
- балансоутримувачів, на чиєму обліку перебувають об’єкти оренди.
Саме ці суб’єкти повинні здійснювати розміщення інформації про майно, оголошувати аукціони, формувати та оприлюднювати документи через електронну торгову систему.
Водночас усі потенційні орендарі — як юридичні, так і фізичні особи — також взаємодіють із системою, подаючи заяви на участь, завантажуючи документи та роблячи цінові пропозиції виключно через авторизовані електронні майданчики.
Сьогодні Prozorro.Продажі — це не лише обов’язковий механізм для публічних активів. Усе більше приватних власників також обирають систему, адже:
- процес простий і формалізований;
- конкуренція збільшує дохід;
- аукціон відбувається без посередників;
- ризики для орендодавця мінімізовані.
Таким чином, використання Prozorro.Продажі є не лише обов’язковою вимогою законодавства, а й сучасним механізмом, що забезпечує ефективне, прозоре й контрольоване управління державним і комунальним майном.
Читайте також «Переваги електронних аукціонів Prozorro.Продажі для бізнесу і держави» або статтю «Як продавати майно через електронні аукціони Прозорро.Продажі: практичний алгоритм для організатора».









