Нові штрафи в публічних закупівлях: огляд запропонованих законотворцями змін

Ганна Довгая
2649
26 Січня 2022
Нові штрафи в публічних закупівлях: огляд запропонованих законотворцями змін
2649
26 Січня 2022

18.01.2022 Верховна Рада України одержала законопроєкт про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП) щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення вимог державного фінансового контролю.

Зміни суттєво стосуються порушень у закупівельній сфері. Для наочного розуміння відобразимо основні зміни в Таблиці.

Таблиця

Чинна норма

(станом на дату публікації статті)

Запропонована зміна до КУпАП

Стаття 38. Строки накладення адміністративного стягнення 

Адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, передбаченого частинами третьою — шостою статті 164-14 цього Кодексу, може бути накладено протягом шести місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.

Адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, передбаченого статтею 164-14 цього Кодексу, може бути накладено протягом шести місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.

Коментар. За частинами 1-2 статті 16414 КУпАП станом на січень 2022 року штраф може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — не пізніш як через два місяці з дня його виявлення. Тож, урядовцями планується втричі збільшити строк для накладення штрафу за «незначні» закупівельні порушення.

Чому? У пояснювальній записці до законопроєкту зазначено, що за період 2018–2020 рр. кількість випадків перешкоджання проведенню заходів державного фінансового контролю та зустрічних звірок збільшилась у 2,5 рази, зокрема кількість випадків ненадання необхідних документів — у 1,5 рази, кількість випадків перешкоджання проведенню виїзних заходів державного фінансового контролю — у 2 рази. Майже 80 % випадків перешкоджання — це прийняття рішень керівниками підконтрольних об’єктів щодо недопущення посадових осіб органу державного фінансового контролю на об’єкт контролю, зустрічної звірки та ненадання необхідних для виконання ними посадових обов’язків документів.

Через несвоєчасне надання або ненадання інформації замовниками, винними особами для складення протоколів про адміністративні правопорушення виникла потреба у збільшенні процесуального строку. 

Стаття 164-14. Порушення законодавства про закупівлі

Порушення порядку визначення предмета закупівлі; несвоєчасне надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації; тендерна документація складена не у відповідності із вимогами закону; розмір забезпечення тендерної пропозиції, встановлений у тендерній документації, перевищує межі, визначені законом; неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі; неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі, що здійснюються відповідно до положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)»; ненадання інформації, документів у випадках, передбачених законом; порушення строків розгляду тендерної пропозиції —

тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Порушення порядку визначення предмета закупівлі; несвоєчасне надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації; невиконання замовником вимоги фізичної або юридичної особи щодо усунення порушення під час проведення тендеру; ненадання або несвоєчасне надання замовником, на звернення фізичної або юридичної особи, роз’яснення щодо тендерної документації; ненадання або несвоєчасне надання замовником, на вимогу учасника, тендерна пропозиція якого відхилена, інформації щодо причини відхилення пропозиції такого учасника; розробка тендерної документації, що не відповідає вимогам закону; встановлення розміру забезпечення тендерної пропозиції, що перевищує межі, визначені законом; неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі; неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі, що здійснюються відповідно до положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)»; ненадання інформації, документів у випадках, передбачених законом; порушення строків розгляду тендерної пропозиції —

тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Коментар. Спочатку наведемо несуттєві зміни, що не викликають здивування:

1. тендерна документація складена не у відповідності із вимогами закону пропонують перефразувати на «розробка тендерної документації, що не відповідає вимогам закону»;

2. розмір забезпечення тендерної пропозиції, встановлений у тендерній документації, перевищує межі, визначені законом, пропонують перефразувати на «встановлення розміру забезпечення тендерної пропозиції, що перевищує межі, визначені законом».

До вже звичних адміністративних стягнень за порушення закупівельного законодавства запропоновано додати:

1. невиконання замовником вимоги фізичної або юридичної особи щодо усунення порушення під час проведення тендеру;

2. ненадання або несвоєчасне надання замовником, на звернення фізичної або юридичної особи, роз’яснення щодо тендерної документації;

3. ненадання або несвоєчасне надання замовником, на вимогу учасника, тендерна пропозиція якого відхилена, інформації щодо причини відхилення пропозиції такого учасника.

При цьому розмір штрафу не збільшується та залишається 1 700 грн (3 400 грн — за ті самі дії,  вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню).

Стаття 188-58. Невиконання законних вимог посадових осіб органу державного фінансового контролю 

Стаття відсутня

Невиконання керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій законних вимог посадових осіб органу державного фінансового контролю, створення перешкод у їх діяльності під час здійснення ними своїх повноважень, недодержання встановлених законом строків надання відповіді на їх запит, ненадання, надання неправдивої або неповної інформації на їх запит —

тягнуть за собою накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Повторне протягом року вчинення будь-якого з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, —

тягне за собою накладення штрафу у розмірі від двох тисяч до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з  позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на один рік.

Коментар. У разі підписання президентом цього нормативно-правового акта та набуття ним чинності керівникам та іншим посадовим особам підприємств, установ, організацій за невиконання законних вимог посадових осіб органу державного фінансового контролю загрожує штраф у розмірі від 17 000 до 34 000. У випадку виявлення повторного порушення протягом року на особу, яку вже було піддано адміністративному стягненню, може бути накладено штраф у розмірі від 34 000 до 85 000 грн.

Стаття 212-3. Порушення права на інформацію та права на звернення 

Норма відсутня

Неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення, оприлюднення недостовірної або неповної інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено Законом України «Про відкритість використання публічних коштів», —

тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від двадцяти п’яти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Коментар. У разі використання коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів оприлюдненню на Єдиному вебпорталі використання публічних коштів підлягають відомості про:

  • розпорядника (одержувача) бюджетних коштів, а саме: найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника;
  • головного розпорядника бюджетних коштів, зокрема: найменування, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника;
  • обсяги бюджетних призначень та / або бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний період — усього та в розрізі бюджетних програм;
  • обсяги проведених видатків бюджету та наданих кредитів з бюджету за звітний період — усього та в розрізі бюджетних програм (при цьому зазначаються також види та обсяги відповідних надходжень щодо коштів спеціального фонду бюджету);
  • укладені за звітний період договори (у т. ч. договори про закупівлю), де має бути обов’язково зазначено: предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), кількість закупленого товару / робіт / послуг, проведена процедура закупівлі / спрощена закупівля або обґрунтування її відсутності з посиланням на Закон України «Про публічні закупівлі», обсяг платежів за договором про закупівлю у звітному періоді, строк дії договору про закупівлю;
  • стан виконання договорів (у т. ч. договорів про закупівлю), укладених у попередні звітні періоди, з усіма додатками, які є їх невід’ємною частиною (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), процедура закупівлі / спрощена закупівля або обґрунтування її відсутності з посиланням на закон, обсяг платежів за договором у звітному періоді, наявність або відсутність претензій і штрафних санкцій, що виникли в результаті виконання договору, акти виконання договору (акти наданих послуг, про прийняття-передання, акти виконаних робіт) за наявності);
  • кількість службових відряджень, у тому числі із зазначенням кількості закордонних відряджень, загальний обсяг витрат на службові відрядження, у тому числі із зазначенням обсягу витрат на закордонні відрядження.

Дана інформація оприлюднюється щоквартально, не пізніш як за 35 днів після закінчення звітного кварталу, та зберігається в режимі вільного доступу протягом трьох років з дня оприлюднення.

У разі використання коштів підприємств, отриманих ними від їхньої господарської діяльності:

  • підприємство (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника);
  • орган управління майном підприємства (найменування, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника);
  • обсяг платежів за договорами за звітний період – у розрізі товарів, робіт і послуг;
  • відомості про договори, укладені за звітний період, загальна вартість яких перевищує 1 мільйон гривень (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), строк дії договору);
  • відомості про стан виконання договорів, укладених за попередні звітні періоди, які продовжують виконуватися, загальна вартість яких перевищує 1 мільйон гривень (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), обсяг платежів за договором у звітному періоді, наявність або відсутність претензій і штрафних санкцій, що виникли в результаті виконання договору, акти виконання договору (акти наданих послуг, приймання-передачі, виконаних робіт) за наявності).

Інформація, зазначена вище, оприлюднюється щорічно, не пізніше 31 січня року, наступного за звітним роком, та зберігається в режимі вільного доступу протягом трьох років з дня оприлюднення.

У разі використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування та коштів Пенсійного фонду:

  • підприємство, установа, організація (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), що використовує кошти загальнообов’язкового державного соціального страхування та / або кошти Пенсійного фонду;
  • обсяги надходжень та витрат, затверджені на відповідний рік;
  • обсяги надходжень та витрат за звітний період;
  • інформація про укладені за звітний період договори (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), проведена процедура закупівлі або обґрунтування її відсутності з посиланням на закон, обсяг платежів за договором у звітному періоді, строк дії договору);
  • інформація про стан виконання договорів (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), проведена процедура закупівлі або обґрунтування її відсутності з посиланням на закон, обсяг платежів за договором у звітному періоді, наявність або відсутність претензій і штрафних санкцій, що виникли в результаті виконання договору, акти виконання договору (акти наданих послуг, приймання-передачі, виконаних робіт) за наявності);
  • кількість службових відряджень, у тому числі із зазначенням кількості закордонних відряджень, загальний обсяг витрат на службові відрядження, у тому числі із зазначенням обсягу витрат на закордонні відрядження.

Така інформація оприлюднюється щоквартально, не пізніш як за 35 днів після закінчення звітного кварталу, та зберігається в режимі вільного доступу протягом трьох років з дня оприлюднення.

Законотворцями запропоновано за неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення, оприлюднення недостовірної або неповної вищезазначеної інформації встановити адміністративне стягнення у розмірі від 425 до 850 грн.

У разі підписання президентом цього нормативно-правового акта він набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Які ще «закупівельні новинки» чекають на спільноту, читайте в публікаціях:

Детальніше про оприлюднення відкритих даних на Єдиному вебпорталі використання публічних коштів читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Оприлюднення договорів про закупівлі на вебпорталі використання публічних коштів (Е-Data / Spending)».

Проєкти НПА

Саме тут закупівельна спільнота дізнається про зміни в нормативно-правових актах, які стосуються публічних закупівель та які плануються до затвердження Урядом.