Аналіз застосування статті 16 Закону про закупівлі відповідно до проєкту постанови Уряду про особливості здійснення закупівель

Вікторія Нехта
1901
7 Жовтня 2022
Аналіз застосування статті 16 Закону про закупівлі відповідно до проєкту постанови Уряду про особливості здійснення закупівель
1901
7 Жовтня 2022

Очікуючи «перевороту» в публічних закупівлях, ми вже встигли розглянути планування закупівель «за Особливостями» та алгоритм скорочених відкритих торгів за проєктом нової постанови про особливості.

Що ж стосовно застосування статті 16 ЗаконуУкраїни «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), якщо буде прийнято проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості)? Розберемось далі.

Буква Закону

Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.

Відповідно до частини четвертої статті 3 Закону відносини, пов’язані із сферою публічних закупівель, регулюються виключно цим Законом і не можуть регулюватися іншими законами, крім випадків, встановлених цим Законом. Зміни до цього Закону можуть вноситися виключно законом про внесення змін до цього Закону.

10.09.2022 набув чинності Закон України № 2526-ІХ від 16.08.2022 «Про внесення змін до Закону України „Про публічні закупівлі“ та інших законодавчих актів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» (далі — Закон № 2526-ІХ), метою якого є забезпечення оперативного здійснення оборонних і публічних закупівель для належного забезпечення потреб, пов’язаних з обороною і виконанням завдань держави у період повномасштабної агресивної війни російської федерації проти України та Українського народу.

Згідно з Законом № 2526-ІХ розділ X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону доповнено пунктом 3-7, яким установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

Використання статті 16 Закону, якщо будуть прийняті Особливості

Відповідно до Особливостей змін зазнала стаття 16 Закону, яка встановлює кваліфікаційні критерії процедури закупівлі.

На відміну від Закону відповідно до пункту 44 Особливостей замовник може не застосовувати до учасника процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону. Це право замовника, а не обов’язок. Простими словами:

  1. Чи зобов’язаний замовник згідно з Особливостями застосовувати статтю 16 Закону? — Ні, не зобов’язаний.
  2. Чи може замовник згідно з Особливостями застосовувати статтю 16 Закону? — Так, замовник може встановити таку вимогу, але враховуючи винятки згідно з пунктом 28 Особливостей.

Винятки щодо окремих предметів закупівель

Відповідно до пункту 28 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими Особливостями для закупівлі:

  • твердого палива;
  • бензину;
  • дизельного пального;
  • природного газу;
  • газу скрапленого для автомобільного транспорту;
  • газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей;
  • електричної енергії

положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.

Тобто під час проведення відкритих торгів на закупівлю вищезазначених предметів закупівель за Особливостями замовник не може вимагати

  1. наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
  2. наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.

Оскільки зміни не торкнулися норми пунктів 3–4 частини 2 статті 16 Закону, під час проведення за Особливостями відкритих торгів на закупівлю твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії замовник може вимагати:

  1. наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
  2. наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.

Важливо! У разі здійснення закупівель за вищезазначеними предметами, які визначені абзацом 1 пункту 28 Особливостей, замовники не можуть встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (у разі наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Висновки

З аналізу Особливостей випливає, що замовники при проведенні процедури закупівлі:

  • можуть не застосовувати положення статті 16 Закону;
  • можуть прийняти рішення про застосування вимог, що передбачені статтею 16 Закону;
  • при проведенні відкритих торгів щодо закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії не можуть вимагати наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та / або наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. При цьому не можна встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (у разі наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі);
  • при проведенні відкритих торгів щодо закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії можуть вимагати наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) та / або наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. При цьому не можна встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (у разі наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Готуйтесь до змін разом із порталом RADNUK.COM.UA! Ми вже опрацювали:

  1. Планування закупівель «за Особливостями»;
  2. Алгоритм скорочених відкритих торгів за проєктом нової постанови про особливості.

До речі, локалізацію навіть в Особливостях ніхто не відміняв, перегляньте ґрунтовний вебінар щодо цього:

Проєкти НПА

Саме тут закупівельна спільнота дізнається про зміни в нормативно-правових актах, які стосуються публічних закупівель та які плануються до затвердження Урядом.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО