Враховуючи приписи статті 64 Господарського кодексу України та статті 95 Цивільного кодексу України, відокремлений підрозділ, яким є філії та представництва, — це підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням, здійснює всі або частину її функцій, виконує роботи або операції, надає послуги від імені юридичної особи або здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Такий відокремлений підрозділ не є юридичною особою та самостійним суб’єктом господарювання, а лише складовою такої юридичної особи.
За приписами статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, беручи до уваги визначення пункту 11 частини 1 статті 1 Закону, замовниками є суб’єкти господарювання зі статусом юридичної особи. Звичайно, замовники можуть мати свої відокремлені підрозділи. Проте, враховуючи норми закупівельного законодавства, відокремлений підрозділ замовника не може визначатися як окремий замовник.
Своєю чергою, відповідно до абзацу 2 пункту 15 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, за рішенням замовника його відокремлений підрозділ може здійснювати закупівлю самостійно для задоволення потреб такого підрозділу. У такому випадку предмет закупівлі визначається замовником окремо для відокремленого підрозділу. Інформація про потребу в закупівлі, що повинна бути здійснена відокремленим підрозділом, вноситься до річного плану замовника.
Виходячи з положень цієї норми, відокремлений підрозділ може отримати умовний статус замовника та здійснювати закупівлі для потреб підрозділу як замовника, але все ж таки в інтересах основного замовника. Таке твердження може заплутати та все одно залишаться запитання, як здійснювати закупівлі відокремленому підрозділу, а також як надати йому можливість їх здійснювати. Щоб краще зрозуміти, рекомендую до опрацювання перелік корисних посилань на публікації порталу RADNUK.COM.UA щодо самостійного здійснення закупівель відокремленими підрозділами.
- «Говоримо про структурні та відокремлені підрозділи та як Постанова № 1178 впливає на них», у якій наведено умовний алгоритм надання повноважень відокремленому підрозділу на здійснення закупівель самостійно.
- «Відокремлені та структурні підрозділи: нюанси планування», де порушено питання щодо планування таких закупівель.
- «Щодо „сумування“ закупівель та статусу відокремленого підрозділу», у якій автор роз’яснює нюанси, зокрема щодо сумування закупівель замовника та відокремленого підрозділу.
- «Мінекономіки про закупівлю в інтересах відокремлених підрозділів на наступний бюджетний рік», де опрацьовано відповідне роз’яснення уповноваженого органу.
- «Призначення уповноваженої особи на відокремлених підрозділах та їх співпраця з головним підприємством», що хоча і розкриває нюанси організації роботи уповноваженої особи до набрання чинності Особливостями, проте актуальна і під час чинності Особливостей.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорії «Протоколи по ВТ», «Тендерна документація», «Електронний каталог за Особливостями», «Закупівлі за пунктом 11 Особливостей» розділу «Зразки замовникам за особливостями». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.