Питання читача
- Доброго дня, Раднику! Як правильно замовнику купити послуги з ремонту автомобіля, якщо вартість послуг складає 40 % від усієї вартості, а вартість запчастин — 60 %? Проводити окремі закупівлі?
Відповідь експерта
- Доброго дня! Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
Статтею 1 Закону визначені терміни, які вживаються у значенні, наведеному у Законі. Так, предметом закупівлі є товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Для цілей застосування саме закупівельного законодавства товарами є продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів (пункт 34 частини 1 статті 1 Закону).
Згідно з пунктом 21 частини 1 статті 1 Закону послуги — будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.
Водночас згідно зі статтею 3 Закону забороняється придбання товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів / спрощених закупівель або застосування цього Закону, зокрема положень частини 3 статті 10 цього Закону.
Отже, залежно від того, який предмет закупівлі визначено замовником згідно з закупівельним законодавством, необхідно приймати рішення про застосування відповідного способу закупівлі та укладення договору (одного або декількох).
За Законом, якщо вартість супутньої послуги, пов’язаної з постачанням товарів, не перевищує вартості самих товарів, така послуга може вважатися товаром у розумінні Закону та закуповуватись разом з товаром.
Натомість оскільки метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, замовнику слід дотримуватись принципів закупівель, встановлених у Законі, та не призводити своїми діями до можливого умисного обмеження конкуренції під час закупівлі товарів і послуг разом або окремо.
Тому визначення предмета закупівлі у наведеному випадку має здійснюватись з дотриманням вимог Закону з урахуванням можливості досягнення максимальної економії та ефективності. Отже, якщо замовник прийме рішення про проведення однієї закупівлі послуг з ремонту автомобіля, де вартість послуг складає 40 % від усієї вартості, а вартість запчастин – 60 %, то це може вважатись порушенням закупівельного законодавства. Тобто, якщо вартість послуг перевищує вартість товару, такі предмети закупівель вважатимуть окремими, і закупівлі слід здійснювати окремо на придбання товару та послуги. Подібні приклади читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Закупівля товару разом із супутньою послугою».
Додатково до теми читайте на порталі RADNUK.COM.UA такі статті: