Довгострокові зобов’язання за поточними видатками

Георгій Яковлєв
3763
9 Березня 2021
Довгострокові зобов’язання за поточними видатками
3763
9 Березня 2021

Чи можливо провести закупівлю за поточними видатками, у якій передбачити термін виконання зобов’язань за договором про закупівлю на період, більший ніж один бюджетний період? Питання просте, але, як виявилося, реєструвати зобов’язання за таким договором про закупівлю важко. Тому нюанси, що розкриті в цій статті, дозволять це зробити безболісно та оперативно.

Що таке довгострокові зобов’язання?

Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затверджений наказом Мінфіну від 02.03.2012  № 309 (далі — Порядок № 309), визначає термін «довгострокове зобов’язання» як зобов’язання розпорядника бюджетних коштів (одержувача бюджетних коштів), строк дії якого перевищує один бюджетний період та відповідно до якого необхідно здійснити платежі протягом поточного та майбутніх бюджетних періодів, узяте на облік органами Казначейства в межах бюджетних асигнувань з урахуванням календарного плану до довгострокового договору (пункт 1.4 Порядку № 309).

Відповідно до абзацу 5 пункту 2.2 Порядку № 309 за довгостроковими бюджетними зобов’язаннями, строк дії яких перевищує один бюджетний період (довгострокові договори, більше одного року), суми в реєстрі проставляються в межах планових показників поточного бюджетного періоду на підставі даних календарного плану до довгострокового договору.

Ситуація з досвіду

Керуючись вказаними вище нормами, до територіального органу Державної казначейської служби України (далі — Казначейство) було подано на реєстрацію довгостроковий договір про надання послуг з фінансового аудиту. Відповідно до умов договору про закупівлю, зокрема календарного плану, ці послуги будуть надаватися та оплачуватися частково в тоді ще поточному 2020 році і частково в майбутньому бюджетному періоді — 2021 році.

Однак Казначейство відмовило в реєстрації такого договору про закупівлю з тих підстав, що він передбачає поточні видатки за КЕКВ 2281 «Дослідження і розробки, окремі заходи розвитку по реалізації державних (регіональних) програм» на період, який перевищує бюджетний період, тоді як складання довгострокових договорів про закупівлю визначається окремими нормативно-правовими документами, наприклад: Законом України «Про оренду державного та комунального майна», постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668 «Про затвердження Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві» тощо.

Тобто, на думку територіального органу Казначейства, довгострокові зобов’язання можливі лише в тих випадках, коли це передбачено окремими нормативно-правовими документами. Оскільки відсутні окремі нормативно-правові документи, які регулюють питання укладання довгострокових договорів про закупівлю за поточними видатками, Казначейство дійшло висновку, що укладення довгострокових договорів про закупівлю в такому випадку неможливе.  

Така різниця в поглядах на довгостроковий договір про закупівлю змусила звернутися по консультаційну допомогу до Державної казначейської служби України.

Позиція Державної казначейської служби України

Листом від 28.12.2020 № 16-06-06/23991 ДКСУ з посиланням на вищезазначені норми Бюджетного кодексу України та Порядку № 309 роз’яснило, що «…оплата послуг фінансового аудиту може здійснюватися на підставі договору про надання аудиторських послуг, в межах планових показників та з урахуванням календарного плану до договору про закупівлю».

Тобто чинне бюджетне законодавство дає виключні визначення «бюджетного зобов’язання», «довгострокового зобов’язання», і цього достатньо для взяття довгострокових зобов’язань, а тому немає необхідності в окремому їх урегулюванні.

Висновки

Для того щоб договір про закупівлю вважався довгостроковим та Казначейство здійснило його реєстрацію, необхідно виконати декілька умов:

  • умови договору про закупівлю повинні передбачати не тільки виконання зобов’язання протягом поточного та майбутнього бюджетних періодів, а і здійснення відповідних платежів за такими зобов’язаннями (бюджетних фінансових зобов’язань);
  • договір про закупівлю повинен містити календарний план, у якому розмежовано, які саме зобов’язання повинні бути виконані протягом поточного  періоду, а які — протягом майбутнього;
  • реєструвати зобов’язання за довгостроковим договором про закупівлю необхідно не одразу на всю суму зобов’язання, а виключно в межах платежів за поточним бюджетним періодом, що визначається у календарному плані.

Інших умов щодо віднесення зобов’язань до довгострокових чинне бюджетне законодавство не передбачає.

Додатково до тематики цієї статті читайте на порталі RADNUK.COM.UA публікацію «Особливості реєстрації бюджетних зобов’язань в органах казначейства та застосування законодавства у сфері публічних закупівель».

Планування закупівель

Публікації щодо особливостей планування надпорогових та допорогових закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО