Як без зайвого ризику провести переговорну процедуру у 2022 році за наслідками двічі відміненого тендеру у 2021 році?

Наталія Чабан
2293
22 Листопада 2021
Як без зайвого ризику провести переговорну процедуру у 2022 році за наслідками двічі відміненого тендеру у 2021 році?
2293
22 Листопада 2021

Одним із завдань уповноваженої особи на початку бюджетного періоду є вчасне планування та забезпечення невідкладних потреб установи. Саме задля досягнення цієї мети замовник широко використовує усім відомий механізм дій — здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг наприкінці поточного року для потреб наступного року.

Витрачений час на проведення вказаних процедур зазвичай унеможливлює проведення переговорної процедури в межах поточного року. Невже усе було марно та на початку наступного року замовнику слід все розпочинати з самого початку? Чи все ж таки проведення переговорної процедури закупівлі не суперечитиме чинному законодавству?

Задля отримання остаточної відповіді традиційно розглянемо роз’яснення Уповноваженого органу. Так, на офіційний сайт Мінекономіки надійшов запит № 1434/2021 від Центрального органу виконавчої влади «Х» такого змісту:

«Центральним органом виконавчої влади „Х“, відповідно до вимог Закону України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон), проведено двічі відкриті торги по замовленню послуг:

  • з Поточного ремонту приміщень будівлі (приміщення 2, 3, 4, 6 згідно з Технічним планом) за адресою: м. Київ, вул. Липська, 16;
  • з Поточного ремонту приміщень будівлі (приміщення 1, 7, 8, 13 згідно з Технічним планом) за адресою: м. Київ, вул. Липська, 16.

Відповідно до частини 2 статті 32 Закону вищезазначені закупівлі не відбулись у зв’язку з відсутністю необхідної кількості учасників.

Тому для організації та проведення ремонтних робіт виникла потреба в проведенні переговорної процедури на підставі пункту 1 частини 2 статті 40 Закону у зв’язку з двічі відміненою процедурою відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом.

Враховуючи строки проведення переговорної процедури та строки проведення ремонтних робіт / надання послуг, які мають бути “розумними”, стає зрозуміло, що у 2021 бюджетному році неможливо провести переговорну процедуру та укласти договір на проведення поточного ремонту з переможцем переговорної процедури.

Виходячи з вищезазначеного, прошу дати відповідь на запитання:

1) чи можна в даному випадку провести переговорну процедуру у 2022 році на підставі пункту 1 частини 2 статті 40 Закону у зв’язку з двічі відміненою процедурою відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), які не відбулись у 2021 році?».

Відповідь Уповноваженого органу така: «Відповідно до частини 1 статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі.

Переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі наявності умов, визначених у частині 2 статті 40 Закону.

Так, згідно з пунктом 1 частини 2 статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток, у разі якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної Законом. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.

Отже, якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі повинно містити посилання на звіти про результати проведення таких процедур закупівель у зв’язку з відсутністю достатньої кількості тендерних пропозицій, предметом закупівлі в яких були ті самі товари, роботи і послуги, що є предметом закупівлі у разі застосування переговорної процедури закупівлі.

Ураховуючи викладене і керуючись вимогами частини 1 статті 4 Закону, замовником застосовується переговорна процедура закупівлі, якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної Законом, за умови прийняття таких рішень щодо здійснення закупівлі у поточному році».

Коментар редакції. Закон не містить вимог та / або обмежень щодо обов’язкового проведення переговорної процедури закупівлі у тому ж бюджетному періоді, що й процедури відкритих торгів, які були відмінені через недостатню кількість учасників та можуть слугувати обґрунтуванням підстави для переговорної процедури закупівель.

Отже, якщо для забезпечення потреби відповідного року замовником було двічі відмінено торги через відсутність достатньої кількості учасників, замовник може застосувати переговорну процедуру закупівлі згідно з пунктом 1 частини 2 статті 40 Закону, зазначивши в обґрунтуванні застосування переговорної процедури закупівлі під час оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю посилання на звіти про результати проведення процедур закупівель, що були відмінені у зв’язку з відсутністю достатньої кількості тендерних пропозицій, предметом закупівель у яких були ті самі товари, роботи чи послуги, що є предметом даної переговорної процедури закупівлі, та завантаживши відповідні підтвердні документи.

У цьому випадку підтвердженням наявності підстав для застосування переговорної процедури закупівлі згідно з пунктом 1 частини 2 статті 40 Закону виступатимуть звіти про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель, що були відмінені у зв’язку з відсутністю достатньої кількості пропозицій.

Водночас не зайвим буде звернути увагу на таке. Усім відомо, що в поняття «річний план» законодавцем уже закладено певну інформацію щодо  періоду, на який плануються закупівлі замовника. Планово — це рік, на який затверджують державний бюджет, місцеві бюджети та складають кошториси і фінансові плани підприємств.

Відповідно до статті 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того самого року.

Крім того, статтею 4 Закону чітко встановлено, що планування закупівель здійснюють на підставі наявної потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включають до річного плану закупівель. 

Враховуючи те, що бюджетні асигнування виділяються замовнику в межах кошторисних призначень, які передбачено на один бюджетний рік, виникає логічне запитання щодо бюджетних періодів, зокрема такого характеру: чи дозволяється забезпечення потреби замовника у закупівлі товарів, робіт, послуг попереднього бюджетного періоду за рахунок видатків наступного?

Для отримання повноцінної відповіді розглянемо два можливі варіанти розгортання подій.

Варіант 1: проведення процедури закупівлі для забезпечення наявної потреби на поточний, 2021, рік

Плануючи власні видатки ще задовго до безпосереднього здійснення закупівель (чи то за бюджетні кошти, чи то за кошти підприємства від господарської діяльності) та орієнтуючись у власних наявних потребах щодо придбання товарів, робіт або послуг на 2021 рік, замовником заплановано здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту приміщень з подальшим відображенням в річному плані закупівель та оголошенням закупівлі за процедурою відкриті торги.

При цьому двічі відмінені у 2021 році процедури відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій унеможливлюють проведення переговорної процедури закупівлі у наступному, 2022, році, оскільки відображатимуть фактичну наявну потребу в закупівлі 2021 року та вимагатимуть реєстрації  бюджетних та фінансових зобов’язань з подальшим здійсненням відповідних платежів попереднього бюджетного періоду за рахунок видатків наступного періоду, що суперечитиме бюджетному законодавству.

Пам’ятайте! Застосування переговорної процедури у 2022 році на підставі двічі відміненого тендеру через відсутність достатньої кількості учасників, що відображатимуть наявну потребу у закупівлі товару, робіт, послуг 2021 року, не відповідатиме насамперед нормам Закону та Бюджетного кодексу України.

Ба більше, у разі констатування аудиторами застосування переговорної процедури закупівлі 2022 року на умовах, не передбачених законом, уповноваженій особі замовника загрожує штраф у розмірі від 25 500 грн згідно зі статтею 164-14 КУпАП.

Варіант 2: забезпечення невідкладних потреб 2022 року шляхом проведення процедури відкритих торгів наприкінці попереднього, 2021, року

Для забезпечення невідкладних потреб у товарах, роботах і послугах у наступному році замовник може наприкінці поточного року (або на початку наступного року) розпочати закупівлю за відповідним предметом закупівлі.

За умови правильного оприлюднення річного плану в частині відображення потреби саме 2022 року жодних перешкод для застосування переговорної процедури закупівлі у 2022 році за наслідком двічі відмінених процедур відкритих торгів 2021 року, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій ані Бюджетним кодексом України, ані публічним законодавством не передбачено.

Результатом проведення даної переговорної процедури закупівлі буде забезпечення наявної потреби 2022 року, що відповідатиме бюджетним та фінансовим зобов’язанням даного бюджетного періоду.

Також читайте на порталі RADNUK.COM.UA такі корисні статті та матеріали:

Переговорна процедура закупівлі

Публіікації щодо особливостей застосування переговорної процедури закупівлі: практика, приклади, тощо

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО