Нещодавно, 26.06.2021, набрали чинності зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), внесені Законом України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» від 03.06.2021 № 1530-IX. Які норми зазнали, змін ми вже проаналізувати у статтях «Зміни до Закону України ‟Про публічні закупівліˮ», «З 26.06.2021 по-новому рахуємо строки на збільшення ціни товару до 10 %!», «Алгоритм проведення спрощеної закупівлі з 26.06.2021» та «Оскарження процедур закупівель: нові правила з 26.06.2021» на порталі RADNUK.COM.UA. Які документи необхідно привести у відповідність до чинної редакції Закону, читайте у статті «Оновлюємо документи для проведення закупівель з 26.06.2021». У цій статті розберемо дії замовників, які дізналися про зміни значно пізніше, наприклад, були на лікарняному або у відпустці, або дуже завантажені роботою, та оголосили процедури закупівлі / спрощені закупівлі без їх урахування.
У законодавчі норми, що стосуються проведення спрощеної закупівлі, внесено чимало змін, наприклад, внесено ясність у строк періоду уточнення інформації, строк подання пропозицій, строк для укладення договору про закупівлю за результатами проведеної спрощеної закупівлі. Тож оголошуючи закупівлю з 26.06.2021, замовникам необхідно уважно та прискіпливо вивчити всі зміни, аби не допустити порушення законодавства. Як проводити спрощену закупівлю за новими правилами, читайте у статті «Алгоритм проведення спрощеної закупівлі з 26.06.2021». Розглянемо дії замовника на конкретних прикладах.
Спрощена закупівля на етапі періоду уточнення інформації
Варіант № 1 дій замовника: якщо спрощена закупівля ще на етапі періоду уточнення, то відповідно до абзацу 5 частини 7 статті 14 Закону замовник має право з власної ініціативи внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та / або вимог до предмета закупівлі, але до початку строку подання пропозицій. Зміни, що вносяться замовником, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції документів.
Не забуваємо, що у разі внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі строк для подання пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель не менше ніж на 2 робочі дні. Тобто незалежно від того, чи замовником щойно оголошено спрощену закупівлю та період уточнення тільки розпочався, чи період уточнення закінчується через годину, замовник має обов’язок продовжити строк для подання пропозицій не менше ніж на 2 робочі дні.
Варіант № 2 дій замовника: продовжувати закупівлю без внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі. Звичайно, у кожного закупівельника виникає питання: «чи є відповідальність за неприведення у відповідність до чинної редакції Закону оголошення про проведення спрощеної закупівлі?». Ні, адже статтею 16414 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність виключно за складання тендерної документації не у відповідності до вимог Закону. Тобто замовник самостійно приймає рішення щодо (не)внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі.
Спрощена закупівля на етапі подання пропозицій або розгляду пропозицій, або визначення переможця, або укладення договору про закупівлю
Як ми розібрали у попередньому розділі даної статті, замовник може внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі виключно до початку строку подання пропозицій відповідно до законодавства, але в електронній системі закупівель це реалізовано таким чином, що внести зміни можливо тільки у період уточнення інформації.
Варіант № 1 дій замовника: відмінити спрощену закупівлю відповідно до пункту 2 частини 17 статті 14 Закону, а саме: замовник відміняє спрощену закупівлю в разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель.
Варіант № 2 дій замовника: продовжувати закупівлю без внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, оскільки відповідальності за оголошення про проведення спрощеної закупівлі не у відповідності до чинної редакції Закону статтею 16414 КУпАП не передбачено.
Відкриті торги на етапі періоду уточнення або подання тендерних пропозицій
Варіант № 1 дій замовника: внести зміни до тендерної документації відповідно до частини 2 статті 22 Закону, а саме: замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю, відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації. У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше 7 днів.
Варто зауважити, що замовник має право внести зміни до тендерної документації до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, наприклад кінцевий строк подання тендерних пропозицій — 15:00 25.07.2021, то замовник може внести зміни до 14:59 25.07.2021, оприлюднивши в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерну документацію додатково до початкової редакції тендерної документації та перелік змін, що вносяться.
Важливо! Внести зміни до оголошення про проведення відкритих торгів замовник не може, оскільки законодавчо передбачено внесення змін виключно до тендерної документації.
Варіант № 2 дій замовника: продовжувати проведення відкритих торгів без внесення відповідних змін до тендерної документації та сподіватися, що аудитори не прийдуть з перевіркою на вашу закупівлю. Адже згідно зі статтею 16414 КУпАП складання тендерної документації не у відповідності до Закону тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн). За повторне правопорушення протягом року — 3 400 грн.
Варіант № 3 дій замовника: якщо ж ви тільки дізналися про зміни, внесені до Закону, період подання тендерних пропозицій ось-ось закінчується, а ви навіть не уявляєте, що необхідно змінити та оновити, вам потрібно продовжити строк подання тендерних пропозицій на час, достатній для вивчення та аналізу змін, внесених до Закону. У цьому вам, звичайно, допоможе портал RADNUK.COM.UA і такі статті: «Зміни до Закону України «Про публічні закупівлі»», «Оновлюємо документи для проведення закупівель з 26.06.2021», «З 26.06.2021 по-новому рахуємо строки на збільшення ціни товару до 10 %!», «Оскарження процедур закупівель: нові правила з 26.06.2021».
Варіант № 4 дій замовника: дуже схожий на варіант № 3, але замість продовження строку подання тендерних пропозицій, замовник може відмінити процедуру закупівлі на підставі пункту 2 частини 1 статті 32 Закону, а саме: замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
Важливо! Зазначена підстава для відміни процедури закупівлі потребує описати порушення, які замовник не може виправити, тому замовнику необхідно спочатку вивчити та проаналізувати зміни за допомогою порталу RADNUK.COM.UA і тільки потім переходити до відміни процедури закупівлі. Зазначення загальної інформації, наприклад: «тендерна документація складена не у відповідності до вимог Закону», не виконує повною мірою зазначену вимогу Закону.
Після вищевказаних дій замовник оголошує нову процедуру закупівлі.
Відкриті торги на етапі оцінки або розгляду тендерних пропозицій, або укладення договору про закупівлю
Варіант № 1 дій замовника: оскільки на етапі оцінки або розгляду тендерних пропозицій, укладення договору про закупівлю замовник не має ні законодавчої, ні технічної можливості вносити зміни до тендерної документації, доцільно відмінити процедуру закупівлі на підставі пункту 2 частини 1 статті 32 Закону, а саме: замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути. Пам’ятаємо, що необхідно описати порушення, які замовник не може виправити.
Варіант № 2 дій замовника: продовжувати проведення відкритих торгів без внесення відповідних змін до тендерної документації та сподіватися, що аудитори не прийдуть з моніторингом вашої закупівлі або з перевіркою на ваше підприємство / установу / організацію. В іншому випадку вам загрожує штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн) за складання тендерної документації не у відповідності до Закону згідно зі статтею 16414 КУпАП.
Висновок
Кожен замовник самостійно приймає рішення, що робити із закупівлями, які оголошені з 26.06.2021 без урахування змін, внесених до Закону. Хтось готовий отримати і сплатити штраф, а хтось, навпаки, прагне проводити бездоганні закупівлі, тому максимально швидко та прискіпливо вивчає усі нововведення та вносить необхідні зміни або ж відміняє оголошені закупівлі задля того, щоб не порушити чинне законодавство.
Статті за темою на порталі RADNUK.COM.UA:
- «Зміни до Закону України ‟Про публічні закупівліˮ»;
- «З 26.06.2021 по-новому рахуємо строки на збільшення ціни товару до 10 %!»
- «Алгоритм проведення спрощеної закупівлі з 26.06.2021»;
- «Оскарження процедур закупівель: нові правила з 26.06.2021»;
- «Оновлюємо документи для проведення закупівель з 26.06.2021».