Зміни до Закону України «Про публічні закупівлі»

Редакція
10523
30 Червня 2021
Зміни до Закону України «Про публічні закупівлі»
10523
30 Червня 2021

25.06.2021 Президентом України Володимиром Зеленським підписано Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» від 03.06.2021 № 1530-IX (далі — Закон від 03.06.2021 № 1530-IX), який закупівельна спільнота обговорює з квітня поточного року. Жваві обговорення викликані низкою виведених з-під дії Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) предметів закупівлі. У даній статті зробимо порівняльний аналіз норм Закону, які зазнали змін.

Важливо: згідно з прикінцевими та перехідними положеннями Закону від 03.06.2021 № 1530-IX він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім положень пункту 12 розділу І цього Закону в частині виконання повноважень органу оскарження та функціонування Комісії (комісій) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які набирають чинності з дня її (їх) утворення, враховуючи при цьому положення пунктів 2 і 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо повноважень Антимонопольного комітету України у сфері публічних закупівель».

Оскільки зміни до Закону внесені Законом від 03.06.2021 № 1530-IX, опубліковані в Голосі України № 118-1, вони набрали чинності з 26.06.2021. Далі розберемо більш детально.

Таблиця 1

Пункт 21 частини 1 статті 1 Закону

Було

Стало

адміністратор електронної системи закупівель — юридична особа, визначена Уповноваженим органом відповідальною за забезпечення функціонування та наповнення веб-порталу Уповноваженого органу з питань закупівель

Коментар: у Законі з’являється нове поняття «адміністратор електронної системи закупівель». Нагадаємо, що на сьогодні, відповідно до наказу Мінекономіки від 18.03.2016 № 473 (зі змінами), вебпорталом Уповноваженого органу у складі системи визначено інформаційно-телекомунікаційну систему «Prozorro» за адресою в мережі Інтернет: www.prozorro.gov.ua, а відповідальним за забезпечення функціонування та наповнення вебпорталу — Державне підприємство «Зовнішторгвидав України», яке наказом Мінекономіки від 26.07.2016 № 1220 перейменоване в Державне підприємство «ПРОЗОРРО».

Таблиця 2

Пункт 3 частини 1 статті 1 Закону

Було

Стало

аномально низька ціна тендерної пропозиції (далі — аномально низька ціна) — ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та / або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону. Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота)

аномально низька ціна тендерної пропозиції (далі — аномально низька ціна) — ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та / або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону. Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота)

Таблиця 3

Пункт 8 частини 1 статті 1 Закону

Було

Стало

електронний каталог — систематизована база актуальних пропозицій, що формується та супроводжується централізованою закупівельною організацією в електронній системі закупівель та використовується замовником з метою відбору постачальника товару (товарів), вартість якого (яких) є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону

електронний каталог — систематизована база актуальних пропозицій, що формується та супроводжується централізованою закупівельною організацією в електронній системі закупівель та використовується замовником з метою відбору постачальника товару (товарів), вартість якого (яких) є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 13 частини першої статті 3 цього Закону. Забезпечення функціонування електронного каталогу здійснюється, у тому числі за рахунок надання авторизованим електронним майданчикам платного доступу до нього. Для замовників користування електронним каталогом є безоплатним

Коментар: забіжимо трохи наперед та зазначимо, що пункт 3 частини 1 статті 3 Закону також доповнено. Згідно зі змінами, внесеними Законом від 03.06.2021 № 1530-IX, передбачено, що цей Закон застосовується до замовників, визначених частиною 1 статті 2 цього Закону, які здійснюють спрощені закупівлі відповідно до цього Закону та / або укладають договори без використання електронної системи закупівель відповідно до частин 2 (замовники здійснюють спрощені закупівлі шляхом використання електронної системи закупівель у порядку, передбаченому цим Законом), 3 (у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково оприлюднює в електронній системі закупівель, відповідно до статті 10 цього Закону, звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель…) і 7 (придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі….) цієї статті.

Тобто норма, зазначена в Таблиці 3, чітко регламентує, що замовники можуть використовувати електронний каталог при закупівлі товарів, за умови, що вартість предмета закупівлі на рік сягає від 0,01 грн до 200 тис. грн (для звичайних замовників) та до 1 млн грн (для замовників в окремих сферах господарювання).

Таблиця 4

Пункт 21 частини 1 статті 1 Закону

Було

Стало

послуги — будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт

послуги — будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації

Таблиця 5

Пункт 27 частини 1 статті 1 Закону

Було

Стало

роботи — розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт

роботи — розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт

Таблиця 6

Пункт 3 частини 1 статті 3 Закону

Було

Стало

цей Закон застосовується, зокрема, до замовників, визначених частиною першою статті 2 цього Закону, які здійснюють спрощені закупівлі відповідно до цього Закону та / або укладають договори без використання електронної системи закупівель відповідно до частини другої цієї статті

цей Закон застосовується, зокрема, до замовників, визначених частиною першою статті 2 цього Закону, які здійснюють спрощені закупівлі відповідно до цього Закону та / або укладають договори без використання електронної системи закупівель відповідно до частин другої, третьої і сьомої цієї статті

Коментар: тобто уточнено, що цей Закон застосовується до замовників, визначених частиною першою статті 2 цього Закону, які здійснюють спрощені закупівлі відповідно до цього Закону та / або укладають договори без використання електронної системи закупівель відповідно до частин 2 (замовники здійснюють спрощені закупівлі шляхом використання електронної системи закупівель у порядку, передбаченому цим Законом), 3 (у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково оприлюднює в електронній системі закупівель, відповідно до статті 10 цього Закону, звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель…) і 7 (придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі….) цієї статті.

Таблиця 7

Пункт 3 частини 3 статті 3 Закону

Було

Стало

звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, повинен містити таку інформацію, зокрема, найменування (для юридичної особи) або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) (для фізичної особи) постачальника товарів, виконавця робіт чи надавача послуг, з яким укладено договір про закупівлю

звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, повинен містити таку інформацію, зокрема, найменування (для юридичної особи) або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) (для фізичної особи) постачальника товарів, виконавця робіт чи надавача послуг

Коментар: частина 3 статті 3 Закону передбачає інформацію, яку має містити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівлі. Враховуючи, що договір, укладений без використання електронної системи закупівлі, не є договором про закупівлю в розумінні Закону (договір про закупівлю — господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару), змінами до Закону виключено формулювання «з яким укладено договір про закупівлю».

Таблиця 8

Пункт 3 частини 3 статті 3 Закону

Було

Стало

звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, повинен містити таку інформацію, зокрема, ціна та строк виконання договору

звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, повинен містити таку інформацію, зокрема, ціна, зазначена в договорі про закупівлю / документі (документах), що підтверджує (підтверджують) придбання товару (товарів), робіт чи послуги (послуг), та строк виконання договору

Таблиця 9

Пункт 3 частини 5 статті 3 Закону

Було

Стало

дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є фінансові послуги, що надаються у зв’язку з емісією, купівлею, продажем або передачею цінних паперів чи інших фінансових інструментів

дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є фінансові послуги, що надаються у зв’язку з емісією, купівлею, продажем або передачею цінних паперів чи інших фінансових інструментів.

Для цілей цього Закону термін «фінансові послуги» вживається у значенні, наведеному в Законі України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», якщо надавачем послуг є резидент. Якщо надавачем послуг є нерезидент, під фінансовими послугами розуміються послуги, визначені законодавством країни реєстрації такого нерезидента як фінансові та які він має право надавати згідно із законодавством країни його реєстрації, про що замовнику надається документальне підтвердження

Таблиця 10

Пункт 11 частини 5 статті 3 Закону

Було

Стало

дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є послуги, необхідні для здійснення державних запозичень, обслуговування і погашення державного боргу

дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є послуги, необхідні для здійснення державних запозичень, залучення запозичень під державні гарантії, обслуговування і погашення державного боргу, запозичень, залучених під державні гарантії

Таблиця 11

Пункт 13 частини 5 статті 3 Закону

Було

Стало

дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є послуги фінансових установ, у тому числі міжнародних фінансових організацій, щодо надання кредитів, гарантій, лізингу та послуги, допоміжні до фінансових послуг

дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є послуги фінансових установ щодо надання кредитів, гарантій, а також послуги, необхідні для підготовки та реалізації інвестиційних проектів, проектів державно-приватного партнерства, у тому числі проектів, що здійснюються на умовах концесії, які надаються міжнародними фінансовими організаціями.

Для цілей цього Закону міжнародними фінансовими організаціями є Міжнародний банк реконструкції та розвитку, Міжнародна фінансова корпорація, Багатостороннє агентство з гарантування інвестицій, Міжнародна асоціація розвитку, Європейський банк реконструкції та розвитку, Європейський інвестиційний банк, Північний інвестиційний банк, Північна екологічна фінансова корпорація, інші міжнародні фінансові організації, членом яких є Україна.

Для цілей цього Закону термін «фінансова установа» вживається у значенні, наведеному в Законі України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», якщо надавачем послуг є резидент. Якщо надавачем послуг є нерезидент, під фінансовою установою розуміється юридична особа, яка має право надавати фінансові послуги відповідно до законодавства країни його реєстрації, про що замовнику надається документальне підтвердження

Коментар: як уже згадувалося раніше, з 26.06.2021 закупівля лізингу є послугами в розумінні Закону, тому замовники мають проводити відповідні закупівлі, зважаючи на вартісні межі, визначені Законом, а не укладати «прямі» договори. Також послуги, допоміжні до фінансових послуг, підпадають під дію Закону: якщо раніше замовники закуповували, наприклад, відкриття та ведення поточних рахунків без застосування Закону, то з 26.06.2021 така закупівля має проводитися відповідно до норм Закону.

Таблиця 12

Абзац 24 частини 5 статті 3 Закону

Було

Стало

Дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є:

23) роботи з будівництва (у тому числі супровідні цим роботам послуги) Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва (Київська область)

Таблиця 13

Пункт 1 частини 7 статті 3 Закону

Було

Стало

придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо було двічі відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, вимоги до учасника не повинні відрізнятися від тих, що були визначені замовником в оголошенні про спрощену закупівлю

придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо було двічі відмінено спрощену закупівлю, у тому числі частково (за лотом), через відсутність учасників. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, вимоги до учасника не повинні відрізнятися від тих, що були визначені замовником в оголошенні про спрощену закупівлю

Коментар: як зазначала Тетяна Мішта — заступник директора Департаменту регулювання публічних закупівель Мінекономіки — для редакції журналу «Радник в сфері державних закупівель»:

«Предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі) (пункт 22 частини 1 статті 1 Закону).

Частина предмета закупівлі (лот) — визначена замовником частина товарів, робіт чи послуг, на яку в межах єдиної процедури закупівлі / спрощеної закупівлі учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі (пункт 39 частини 1 статті 1 Закону).

У свою чергу, згідно з частиною 18 статті 14 Закону спрощена закупівля може бути відмінена частково (за лотом). Поряд з цим відповідно до частини 7 статті 3 Закону придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, якщо було двічі відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, вимоги до учасника не повинні відрізнятися від тих, що були визначені замовником в оголошенні про спрощену закупівлю.

Таким чином, якщо двічі відмінено спрощену закупівлю за однаковим лотом через відсутність учасників, замовник може здійснити закупівлю без застосування спрощеної закупівлі та укласти договір про закупівлю без використання електронної системи закупівель („прямий“ договір)». А дана зміна підтверджує викладене вище.

Таблиця 14

Абзац 4 пункту 2 частини 7 статті 3 Закону

Було

Стало

придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі відсутність конкуренції з технічних причин

придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником

Коментар: отже, у замовника з’являється обов’язок документально підтверджувати відсутність конкуренції з технічних причин під час закупівлі без застосування порядку проведення спрощеної закупівлі. Анастасія Матвійчук у статті «Допороги без спрощених закупівель: мініаналоги переговорної процедури» зазначала: «Відсутність конкуренції може бути підтверджена інформацією згідно зі Зведеним переліком природних монополій, який публікує Антимонопольний комітет України, довідкою місцевої торгово-промислової палати чи навіть результатами ринкового дослідження самої уповноваженої особи тощо».

Таблиця 15

Пункт 5 частини 7 статті 3 Закону

Було

Стало

придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендеру / спрощеної процедури. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендеру / спрощеної процедури

придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендеру / спрощеної закупівлі. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендеру / спрощеної закупівлі

Таблиця 16

Пункт 8 частини 7 статті 3 Закону

Було

Стало

придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо закупівля товарів і послуг здійснюється у підприємств громадських організацій осіб з інвалідністю

придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо закупівля товарів і послуг здійснюється у підприємства або організації, що засноване(а) громадською організацією осіб з інвалідністю та отримало(а) дозвіл на право користування пільгами з оподаткування відповідно до законодавства

Коментар: внесені зміни чітко роз’яснюють, хто ж такі «підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю». Отже, замовник може закуповувати без застосування спрощеної закупівлі товари, роботи чи послуги у підприємств або організацій за наявності двох умов:

  1. таке підприємство або організація засноване(а) громадською організацією осіб з інвалідністю;
  2. таке підприємство або організація отримало(а) дозвіл на право користування пільгами з оподаткування відповідно до законодавства.

Таблиця 17

Абзац 6 пункту 5 частини 2 статті 4 Закону

Було

Стало

у річному плані повинна міститися така інформація, зокрема, договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель — для замовників, визначених у пунктах 1-3 частини першої статті 2 цього Закону, у разі здійснення закупівлі відповідно до частин другої та шостої статті 3 цього Закону

у річному плані повинна міститися така інформація, зокрема, договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель — для замовників, визначених у пунктах 1-3 частини першої статті 2 цього Закону, у разі здійснення закупівлі відповідно до частин третьої та сьомої статті 3 цього Закону

Таблиця 18

Абзац 7 пункту 5 частини 2 статті 4 Закону

Було

Стало

у річному плані повинна міститися така інформація, зокрема, договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель — для замовників, визначених у пункті 4 частини першої статті 2 цього Закону, у разі здійснення закупівлі відповідно до частин другої та шостої статті 3 цього Закону

у річному плані повинна міститися така інформація, зокрема, договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель — для замовників, визначених у пункті 4 частини першої статті 2 цього Закону, у разі здійснення закупівлі відповідно до частин третьої та сьомої статті 3 цього Закону

Таблиця 19

Пункт 1 частини 2 статті 7 Закону

Було

Стало

центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, вживає таких заходів, зокрема, до здійснення оплати за договором про закупівлю перевіряє наявність річного плану, договору про закупівлю та звіту про результати проведення процедури закупівлі, що підтверджують проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та за результатами якої укладено договір про закупівлю

центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, вживає таких заходів, зокрема, до здійснення оплати за договором про закупівлю перевіряє наявність річного плану, договору про закупівлю та звіту про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель, що підтверджують проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та за результатами якої укладено договір про закупівлю

Таблиця 20

Пункт 12 частини 1 статті 10 Закону

Було

Стало

замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: звіт про виконання договору про закупівлю — протягом 20 робочих днів з дня закінчення строку дії договору про закупівлю або його виконання сторонами, або його розірвання

замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: звіт про виконання договору про закупівлю — протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання

Коментар: змінена норма передбачає, що замовник має звітувати про виконання договору про закупівлю з дня закінчення строку дії договору про закупівлю, але за умови, що такий договір про закупівлю виконаний сторонами. Прикладом може слугувати ситуація, коли строк дії договору про закупівлю закінчився, але ведеться претензійна робота. Більше щодо даного випадку читайте у статті «Ведеться претензійна робота. Оприлюднюємо звіт про виконання договору про закупівлю чи ні?».

Таблиця 21

Пункт 1 частини 1 статті 11 Закону

Було

Стало

відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі є уповноважена особа, яка визначається або призначається замовником одним з таких способів, зокрема, шляхом укладення трудової угоди (контракту) згідно із законодавством

відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі є уповноважена особа, яка визначається або призначається замовником одним з таких способів, зокрема, шляхом укладення трудового договору (контракту) згідно із законодавством.

Уповноважена особа може бути відповідальною за організацію та проведення закупівель, що здійснюються відповідно до частини третьої
статті 3 цього Закону

Таблиця 22

Пункт 31 частини 10 статті 11 Закону

Було

Стало

оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, у випадку здійснення закупівель відповідно до частини сьомої статті 3 цього Закону

Таблиця 23

Абзац 3 частини 13 статті 11 Закону

Було

Стало

Замовник укладає договір про закупівлю товару (товарів) та / або послуги (послуг) з переможцем процедури закупівлі за результатами тендеру та / або з переможцем відбору / конкурентного відбору закупівлі за рамковою угодою, що були здійснені в його інтересах централізованою закупівельною організацією

Замовник укладає договір про закупівлю товару (товарів) та / або послуги (послуг) з переможцем процедури закупівлі за результатами тендеру та / або з переможцем відбору закупівлі за рамковою угодою, що були здійснені в його інтересах централізованою закупівельною організацією

Таблиця 24

Абзац 4 частини 13 статті 11 Закону

Було

Стало

Замовники надають централізованій закупівельній організації необхідну інформацію про потребу для проведення тендеру (торгів) та / або закупівель за рамковими угодами відповідно до законодавства

Замовники надають централізованій закупівельній організації необхідну інформацію про потребу для проведення тендеру та / або закупівель за рамковими угодами відповідно до законодавства

Таблиця 25

Абзац 4 частини 13 статті 11 Закону

Було

Стало

У рішенні про визначення централізованої закупівельної організації може бути встановлено про обов’язковість закупівлі через централізовану закупівельну організацію для певного переліку замовників та / або визначено перелік товарів та / або послуг, закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов’язковою.

У рішенні про визначення централізованої закупівельної організації може бути встановлено про обов’язковість закупівлі через централізовану закупівельну організацію для певного переліку замовників і визначено перелік товарів та / або послуг, закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов’язковою.

Таблиця 26

Абзац 6 частини 13 статті 11 Закону

Було

Стало

Особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій встановлюються Кабінетом Міністрів України.

За наявності підстав для здійснення переговорної процедури закупівлі, передбачених цим Законом, замовники, які зобов’язані здійснювати закупівлі через централізовану закупівельну організацію, самостійно проводять закупівлі товарів та послуг із застосуванням переговорної процедури закупівлі. Інформація про потребу в закупівлі таких товарів та послуг не надається централізованій закупівельній організації.

Коментар: варто зазначити, що розпорядженнями Кабміну від 25.09.2019 № 846-р «Про визначення державної установи “Професійні закупівлі” централізованою закупівельною організацією» та від 24.03.2021 № 233-р «Про визначення державного підприємства “Українські спеціальні системи” централізованою закупівельною організацією» передбачено, що певні замовники за певними предметами закупівлі мають тендери та закупівлі за рамковими угодами товарів до відповідних централізованих закупівельних організацій.

Таблиця 27

Абзац 7 частини 13 статті 11 Закону

Було

Стало

Особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Таблиця 28

Абзац 2 частини 15 статті 11 Закону

Було

Стало

Структура, порядок формування та використання електронних каталогів визначається Кабінетом Міністрів України.

Структура, порядок формування та використання електронних каталогів, у тому числі порядок надання доступу до них і розмір плати, визначається Кабінетом Міністрів України.

Таблиця 29

Частина 3 статті 13 Закону

Було

Стало

Замовник здійснює процедури закупівлі, передбачені частиною першою цієї статті, шляхом використання електронної системи закупівель.

Замовник здійснює процедури закупівлі шляхом використання електронної системи закупівель.

Таблиця 30

Пункт 8 частини 3 статті 14 Закону

Було

Стало

в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов’язково зазначається період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів)

в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов’язково зазначається період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель)

Коментар: внесеними змінами уточнено, з якого моменту розпочинається відлік періоду уточнення у спрощеній закупівлі. Тобто період уточнення у спрощеній закупівлі розпочинається з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель та має становити не менше трьох робочих днів.

Важливо! Враховуючи положення пункту 2 частини 1 статті 10 Закону, яким передбачено, що оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проєкт договору про закупівлю оприлюднюється замовником самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики в електронній системі закупівель не пізніше ніж за 6 робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій, рекомендуємо замовникам збільшувати період уточнення інформації про закупівлю та/ або строк для подання пропозицій, передбачені пунктами 8 та 9 частини 3 статті 14 Закону, так, щоб загальний строк між оголошенням про проведення спрощеної закупівлі та кінцевим строком подання пропозицій був не менше 6 робочих днів.

Таблиця 31

Пункт 9 частини 3 статті 14 Закону

Було

Стало

в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов’язково зазначається кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж п’ять робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель)

в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов’язково зазначається кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю)

Коментар: отже, кінцевий строк подання пропозиції у спрощеній закупівлі розпочинається з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю та має становити не менше двох робочих днів.

Важливо! Враховуючи положення пункту 2 частини 1 статті 10 Закону, яким передбачено, що оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проєкт договору про закупівлю оприлюднюєтя замовником самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчикив в електронній системі закупівель не пізніше ніж за 6 робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій, рекомендуємо замовникам збільшувати період уточнення інформації про закупівлю та/ або строк для подання пропозицій, передбачені пунктами 8 та 9 частини 3 статті 14 Закону, так, щоб загальний строк між оголошенням про проведення спрощеної закупівлі та кінцевим строком подання пропозицій був не менше 6 робочих днів.

Таблиця 32

Пункт 4 частини 13 статті 14 Закону

Було

Стало

замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю (у тому числі через неукладення договору з боку учасника) більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю

замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю

Таблиця 33

Абзац 1 частини 15 статті 14 Закону

Було

Стало

замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю

замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів

Коментар: досі позиції щодо початкового строку укладення договору про закупівлю у спрощеній закупівлі різнилися. Нарешті поставлено крапку, адже відтепер Законом чітко передбачено, що замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Залишилася справа за малим: виправити технічний функціонал електронної системи закупівель, бо наразі у замовників є можливість оприлюднити договір про закупівлі, укладений за результатами проведення спрощеної закупівлі, тільки через два дні.

Таблиця 34

Абзац 2 частини 7 статті 15 Закону

Було

Стало

Укладення договору про закупівлю за рамковою угодою здійснюється за результатами проведення відбору або конкурентного відбору.

Укладення договору про закупівлю за рамковою угодою здійснюється за результатами проведення відбору.

Таблиця 35

Абзац 1 частини 8 статті 15 Закону

Було

Стало

Відбір і конкурентний відбір проводяться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.

Відбір проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.

Таблиця 36

Абзац 3 частини 8 статті 15 Закону

Було

Стало

Якщо не всі істотні умови договору про закупівлю визначені в рамковій угоді, договір про закупівлю укладається замовником із переможцем конкурентного відбору, що проводиться замовником серед учасників, з якими укладено відповідну рамкову угоду. Оцінка пропозицій та визначення переможця конкурентного відбору проводяться за найнижчою ціною та критеріями, які є істотними умовами, що не були визначені в рамковій угоді.

Таблиця 37

Абзац 1 частини 9 статті 15 Закону

Було

Стало

З метою визначення переможця відбору або конкурентного відбору замовник надсилає запрошення всім учасникам, з якими укладено рамкову угоду, подати пропозиції щодо укладення договору про закупівлю. Замовник повинен установити строк, достатній для підготовки учасниками пропозицій.

З метою визначення переможця відбору замовник надсилає запрошення всім учасникам, з якими укладено рамкову угоду, подати пропозиції щодо укладення договору про закупівлю. Замовник повинен установити строк, достатній для підготовки учасниками пропозицій.

Таблиця 38

Абзац 3 частини 9 статті 15 Закону

Було

Стало

Будь-які рішення, дії чи бездіяльність замовника та / або централізованої закупівельної організації, які порушують права та законні інтереси учасника (учасників) за результатами проведення відбору або конкурентного відбору, вирішуються в судовому порядку.

Будь-які рішення, дії чи бездіяльність замовника та / або централізованої закупівельної організації, які порушують права та законні інтереси учасника (учасників) за результатами проведення відбору, вирішуються в судовому порядку.

Таблиця 39

Абзац 2 частини 3 статті 16 Закону

Було

Стало

Якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій, такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та / або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити потужності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців.

Якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій, такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та / або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців.

Коментар: щоб зрозуміти наведені зміни, звернемося до визначення понять «потужності» та «спроможності». Потужності — виробничі об’єкти (заводи, машини, устаткування) (Словник української мови: в 11 томах. — Том 7, 1976. — Стор. 432). Спроможність — наявність умов, сприятливих для чого-небудь, обставин, які допомагають чомусь (Словник української мови: в 11 томах. — Том 9, 1978. — Стор. 605). Проаналізувавши наведені терміни, можемо дійти висновку, що зміна всього одного слова розширює можливості учасників в частині підтвердження таких кваліфікаційних критеріїв, як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та / або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід.

Враховуючи викладене вище, рекомендуємо змовникам внести відповідні зміни до тендерної документації, а саме:

Приклад 1

№ з/п

Кваліфікаційні критерії

Документи та інформація, які підтверджують відповідність Учасника кваліфікаційним критеріям**

1

Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій*

* Під час закупівлі робіт або послуг у разі встановлення кваліфікаційного критерію, такого як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та / або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців

Приклад:

1.1. Довідка в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для надання послуг / виконання робіт, визначених у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування.

На підтвердження інформації стосовно наявності обладнання й матеріально-технічної бази, зазначеної в довідці, учасник має надати документи / документ на підтвердження права власності / володіння / користування тощо відповідним майном. При цьому договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їхньої окремої частини) строком на три роки і більше, а також договір найму (оренди) транспортного засобу за участі фізичної особи у разі їх надання учасником мають бути засвідчені нотаріально. На підтвердження інформації стосовно наявності технологій, необхідних для надання послуг / виконання робіт, визначених у технічних вимогах, учасник повинен надати інформацію про патент або наявність ліцензії, або інший документ, що підтверджує право використання учасником технологій, визначених у технічних вимогах до предмета закупівлі.

2

Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід*

* Під час закупівлі робіт або послуг у разі встановлення кваліфікаційного критерію, такого як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та / або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців

Приклад:

2.1. Довідка про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід за формою Таблиці 1.

Таблиця 1 

Довідка про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід

ПІБ

Кваліфікація /

посада

Загальний стаж роботи

Працівник учасника / працівник субпідрядника / співвиконавця

***Назва субпідрядника / співвиконавця

     

***Заповнюється, якщо учасник планує залучити для підтвердження кваліфікації працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, спроможності субпідрядника / співвиконавця.

До довідки додати документ на кожного працівника, зазначеного в довідці, який засвідчує можливість використання праці такого працівника учасником / субпідрядником / співвиконавцем (наприклад, штатний розпис / трудовий договір / цивільно-правовий договір / договір про надання послуг / копію трудової книжки / інший документ).

**У разі участі об’єднання учасників підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям здійснюється з урахуванням узагальнених об’єднаних показників кожного учасника такого об’єднання на підставі наданої об’єднанням інформації.

Таблиця 40

Частина 1 статті 22 Закону

Було

Стало

Тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об’єктом авторського права та / або суміжних прав.

Тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об’єктом авторського права та / або суміжних прав.

Коментар: згідно з пунктом 31 частини 1 статті 1 Закону тендерна документація — документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Відповідно до пункту 13 частини 1 статті 1 Закону конкурентна процедура закупівлі (далі — тендер) — здійснення конкурентного відбору учасників за процедурами закупівлі відкритих торгів, торгів з обмеженою участю та конкурентного діалогу. Отже, замовники мають оприлюднювати тендерну документацію під час оголошення: відритих торгів, відкритих торгів з публікацією англійською мовою, торгів з обмеженою участю, конкурентного діалогу, про це зазначено у пункті 1 частини 1 статті 10. Для увідповіднення частини 1 статті 22 Закону слова «відкриті торги» замінено на «конкурентні процедури закупівлі».

Таблиця 41

Частина 5 статті 22 Закону

Було

Стало

Замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням кваліфікованого електронного підпису.

Замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги».

Таблиця 42

Частина 2 статті 26 Закону

Було

Стало

Кожен учасник має право подати тільки одну тендерну пропозицію (у тому числі до визначеної в тендерній документації частини предмета закупівлі (лота).

Кожен учасник має право подати тільки одну тендерну пропозицію / пропозицію (у тому числі до визначеної в тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі частини предмета закупівлі (лота).

Коментар: у статті «Декілька тендерних пропозицій / пропозицій в одній закупівлі від одного учасника» зазначалося: «Відповідно до частини 3 статті 14 Закону, зокрема, в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація. Тобто аналогічно з процедурами закупівель замовнику в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі або у вимогах до такої закупівлі обов’язково слід зазначати, що учасник може подати лише одну пропозицію. Тільки за такої умови у замовника будуть правові підстави для відхилення, а саме: керуючись пунктом 1 частини 13 статті 14 Закону, замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі».

З 26.06.2021 така норма передбачена й Законом, тому замовникам доцільно передбачити в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі таку вимогу:

Приклад 2

Кожен учасник має право подати тільки одну пропозицію (у тому числі до визначеної в оголошенні частини предмета закупівлі (лота) (у разі здійснення закупівлі за лотами). У разі подання більше ніж однієї пропозиції (у тому числі до визначеної в оголошенні частини предмета закупівлі (лота) (у разі здійснення закупівлі за лотами) замовник відхиляє пропозицію учасника згідно з пунктом 1 частини 13 статті 14 Закону, а саме: замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

Таблиця 43

Пункт 2 частини 4 статті 28 Закону

Було

Стало

протокол розкриття тендерних пропозицій / пропозицій повинен містити інформацію про контактну особу замовника, уповноважену здійснювати зв’язок з учасниками

Таблиця 44

Пункт 3 частини 3 статті 29 Закону

Було

Стало

критеріями оцінки, зокрема, є ціна / вартість життєвого циклу разом з іншими критеріями оцінки, зокрема, такими як: умови оплати, строк виконання, гарантійне обслуговування, передача технології та підготовка управлінських, наукових і виробничих кадрів, застосування заходів охорони навколишнього середовища та / або соціального захисту, які пов’язані із предметом закупівлі

критеріями оцінки, зокрема, є ціна разом з іншими критеріями оцінки, зокрема: умови оплати, строк виконання, гарантійне обслуговування, передача технології та підготовка управлінських, наукових і виробничих кадрів, застосування заходів охорони навколишнього середовища та / або соціального захисту, які пов’язані із предметом закупівлі

Таблиця 45

Частина 8 статті 29 Закону

Було

Стало

якщо для визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції / пропозиції, крім ціни або вартості життєвого циклу, замовником застосовуються інші критерії оцінки, у тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі визначається їх вартісний еквівалент або питома вага цих критеріїв у загальній оцінці тендерних пропозицій / пропозицій. Питома вага цінового критерію / вартості життєвого циклу не може бути нижчою ніж 70 відсотків, крім випадків застосування процедури конкурентного діалогу

якщо для визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції / пропозиції, крім ціни, замовником застосовуються інші критерії оцінки, у тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі визначається їх вартісний еквівалент або питома вага цих критеріїв у загальній оцінці тендерних пропозицій / пропозицій. Питома вага цінового критерію не може бути нижчою ніж 70 відсотків, крім випадків застосування процедури конкурентного діалогу

Таблиця 46

Абзац 1 частини 14 статті 29 Закону

Було

Стало

Учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг пропозиції.

Учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.

Таблиця 47

Абзац 1 частини 15 статті 29 Закону

Було

Стало

За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції / пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю згідно з цим Законом.

За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції / пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю згідно з цим Законом.

Таблиця 48

Частина 5 статті 33 Закону

Було

Стало

З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Таблиця 49

Абзац 4 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону

Було

Стало

переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток, у разі якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків, зокрема, відсутність конкуренції з технічних причин

переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток, у разі якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків, зокрема, відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником

Коментар: як і зазначалося у коментарі до Таблиці 14: «Відсутність конкуренції може бути підтверджена інформацією згідно зі Зведеним переліком природних монополій, який публікує Антимонопольний комітет України, довідкою місцевої торгово-промислової палати чи навіть результатами ринкового дослідження самої уповноваженої особи тощо», — цитата зі статті Анастасії Матвійчук «Допороги без спрощених закупівель: мініаналоги переговорної процедури», адже норма аналогічна тільки для більших вартісних меж предмета закупівлі.

Таблиця 50

Абзац 5 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону

Було

Стало

переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток, у разі якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендера після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендера, що оскаржується

переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток, у разі якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендера після розгляду / оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендера, що оскаржується

Коментар: у статті «Скарга на 20 відсотків!» ми звертали увагу на те, що застосування переговорної процедури закупівлі на підставі абзацу 5 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону (у редакції до 25.06.2021 включно) можливе лише за умови, що тендер має бути оскаржено після оцінки тендерних пропозицій учасників. Це позбавляло замовників можливості застосування наведеної норми під час проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою під час проведення прекваліфікації, адже на даному етапі відбувся лише розгляд тендерних пропозицій, а не їх оцінка, яка проводиться електронною системою закупівель автоматично шляхом застосування електронного аукціону (частина 1 статті 29 Закону).

З 26.06.2021 у замовників з’являється можливість застосування переговорної процедури закупівлі у разі, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю в разі оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендеру після розгляду / оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.

Таблиця 51

Пункт 8 частини 6 статті 40 Закону

Було

Стало

повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити таку інформацію, зокрема, обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі з посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі

повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити таку інформацію, зокрема, обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі

Коментар: відповідно до наведених змін у Таблиці 52 замовники з 26.06.2021 мають не зазначати посилання наекспертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі, а додавати їх до повідомлення про намір укласти договір про закупівлю під час проведення переговорної процедури закупівлі.

Таблиця 52

Абзац 1 частини 2 статті 41 Закону

Було

Стало

Переможець процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати:

Переможець процедури закупівлі / спрощеної закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати:

Коментар: з 26.06.2021 учасники спрощених закупівель під час укладення договору про закупівлю повинні надати: відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю та копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та якщо про це було зазначено в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі. А замовнику варто передбачити в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі таку вимогу:

Приклад 3

Переможець спрощеної закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати:
інформацію про право підписання договору про закупівлю;
достовірну інформацію про наявність у нього чинної ліцензії або документа дозвільного характеру на провадження виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом.

У випадку ненадання інформації про право підписання договору про закупівлю учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, вважається таким, що відмовився від укладення договору про закупівлю та його пропозиція підлягає відхиленню на підставі пункту 3 частини 13 статті 14 Закону.

Таблиця 53

Пункт 2 частини 5 статті 41 Закону

Було

Стало

істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, — не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії

істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, — не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії

Коментар: роз’яснення та рекомендації щодо обрахунку строків при підвищенні ціни за одиницю товару до 10 % будуть розміщені на порталі RADNUK.COM.UA найближчим часом. Тож слідкуйте за нашими оновленнями.

Таблиця 54

Абзац 2 пункту 8 частини 5 статті 41 Закону

Було

Стало

У зв’язку з необхідністю забезпечення потреб оборони під час дії правового режиму воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях можуть бути змінені істотні умови договору про закупівлю (після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі) замовником за яким є суб’єкт, визначений у частині першій статті 2 Закону України «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони», а саме: обсяг закупівлі, сума договору, строк дії договору та виконання зобов’язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг.

У зв’язку з необхідністю забезпечення потреб оборони під час дії правового режиму воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях можуть бути змінені істотні умови договору про закупівлю (після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі) замовником, визначеним у Законі України «Про оборонні закупівлі», а саме: обсяг закупівлі, сума договору, строк дії договору та виконання зобов’язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг.

Таблиця 55

Пункт 5 частини 8 статті 41 Закону

Було

Стало

повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю повинно містити таку інформацію, зокрема, ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань / реєстраційний номер облікової картки платника податків учасника, з яким укладено договір про закупівлю

повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю повинно містити таку інформацію, зокрема, ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань / реєстраційний номер облікової картки платника податків учасника, з яким укладено договір про закупівлю

Таблиця 56

Пункт 1 частини 1 статті 42 Закону

Було

Стало

звіт про виконання договору про закупівлю повинен містити таку інформацію, зокрема, унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (у разі застосування переговорної процедури закупівлі)

звіт про виконання договору про закупівлю повинен містити таку інформацію, зокрема, унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі / спрощеної закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (у разі застосування переговорної процедури закупівлі)

Таблиця 57

Пункт 32 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону

Було

Стало

Установити, що до 24 серпня 2021 року замовники, визначені Кабінетом Міністрів України, можуть здійснювати закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення підготовки та проведення заходів з відзначення 30-ї річниці незалежності України, згідно з переліком товарів, робіт і послуг, затвердженим Кабінетом Міністрів України, за переговорною процедурою, встановленою статтею 40 цього Закону. При цьому замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у строк не раніше ніж через п’ять днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Таблиця 58

Пункт 33 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону

Було

Стало

Установити, що до 28 червня 2021 року закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення підготовки та проведення заходів з відзначення 25-ї річниці Конституції України, здійснюються замовниками за переговорною процедурою, встановленою статтею 40 цього Закону. При цьому замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у строк не раніше ніж через п’ять днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю

А що з пунктом 7 частини 5 статті 41 Закону?

Згідно з пунктом 7 частини 5 статті 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни.

Тобто після слова «ARGUS» та перед словами «регульованих цін (тарифів)» відсутня кома, яка б дозволила чітко розмежувати зазначені випадки змін. На жаль, змінами, внесеними Законом від 03.06.2021 № 1530-IX, це не виправлено, тому рекомендуємо замовникам дотримуватися порад, викладених у статті «Чи відносяться слова „регульованих цін (тарифів) і нормативів“ до ARGUS?».

Що робити замовнику, якщо оголошено закупівлю до 25.06.2021 (включно)?

Відповідно до абзацу 1 статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Тому в разі, якщо замовником оголошено процедуру закупівлі / спрощену закупівлю або проведено закупівлю без використання електронної систем закупівлі, замовник має керуватися попередньою редакцією Закону до завершення відповідної закупівлі та виконання умов договору / договору про закупівлю, укладеними без використання електронної системи закупівлі та / або процедури закупівлі / спрощеної закупівлі.

Що робити замовнику, якщо оголошено закупівлю з 26.06.2021?

Оскільки зміни до Закону, внесені Законом від 03.06.2021 № 1530-IX, набрали чинності з 26.06.2021, крім положень пункту 12 розділу І цього Закону в частині виконання повноважень органу оскарження та функціонування Комісії (комісій) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які набирають чинності з дня її (їх) утворення, враховуючи при цьому положення пунктів 2 і 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо повноважень Антимонопольного комітету України у сфері публічних закупівель», замовники мають проводити закупівлі з їх урахуванням. Тому задля уникнення здійснення порушень законодавства про закупівлі замовникам варто або відмінити процедуру закупівлі / спрощену закупівлю, або ж внести відповідні зміни до тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі.

Важливо! Законодавчо передбачено можливість та право замовника під час проведення конкурентних процедур закупівель вносити зміни виключно до тендерної документації, а не до оголошення про проведення процедури закупівлі. Більше — у статті «Моніторинг продовжує забороняти замовникам вносити зміни в оголошення».

Конкурентні процедури

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг за процедурами публічних закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО